Afmetingen + en - kabels

Gestart door CorB, 21-06-2013 22:29:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CorB

Ik wil graag de kabels van accu naar massapunten, startmotor, dynamo e.d. vernieuwen. Als ik het me goed herinner heeft Ulkeman hier een tijd sets voor gemaakt. Heeft iemand van al deze kabels misschien een lijstje met welke kabeldiameters en lengtes benodigd zijn? Dan kan ik ze vooraf bestellen en maken i.p.v eerst alles uit de auto te demonteren.
Het gaat om een 1997 S70 2.5 20V automaat en airco.

Alvast bedankt

Cor

UserID6342

Stuur Marco D@@@L hier op het forum maar een berichtje, die weet je de maten zo wel te vertellen.  Daar heeft Ulkeman ze namelijk ook van ;D

Piet

kan je toch ook gewoon opmeten?

Martijn_B

En de info even hier delen? :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

CorB

#4
Ik heb inmiddels e.e.a. aan kabels vervangen. Aanleiding voor mij was het moeizaam starten van de auto, verondersteld veroorzaakt door onvoldoende bijladen van de accu. De spanning over de accupolen bij stationair lopen was 13,2 volt en steeg niet bij gasgeven.
Van de - pool van de accu naar het motorblok heb ik met de multimeter een weerstand gemeten van 5 ohm, teruglopend naar 0,2 ohm toen ik aan de - kabel 'gerommeld' had.

Ik vond het (als niet ervaren sleutelaar) nog wel een lastig klusje, zeker om de kabels weer netjes in de kabelbomen te krijgen omdat je er niet echt makkelijk bij kan komen.
Ook het solderen van de ogen aan de kabels vond ik tricky omdat ik last had van tin wat in de kabel vloeide en daarom de einden van de kabel niet flexibel meer maakt.

De door mij gebruikte kabels zijn (uitgaande van 1997 S70 2,5 20V AT):

+ kabel van accu naar startmotor: Rood, 25 mm2, lengte 85 cm, ene eind accuklem en andere eind 1 oogje met boutgat M8.

+ kabel van startmotor naar dynamo: Rood, 25 mm2, lengte 56 cm, aan beide einden oogje met boutgat M8

- kabel van accu naar massapunt op motorblok (bij onderste motorsteun) Blauw (of zwart), 16 mm2, lengte 95 cm, ene eind accuklem en andere eind 1 oogje met boutgat M8.

- kabel van accu naar massapunt achter koplamp bestuurderskant, Blauw (of zwart), 16 mm2, lengte 65 cm, ene eind accuklem (er bij op middels oogje M8) en andere eind 1 oogje met boutgat M8.

Verder heb ik een nieuw oogje gezet op een viertal gebundelde rode kabels die origineel erbij op de + accuklem zaten (gaan naar het kunststof bakje in de buurt van de hoofdzekeringkast, waar o.a. aircorelais in zit). In dit bakje zit op 1 van de dikste plus kabels ook een oog, waar naar het schijnt soms problemen voorkomen door oxidatie e.d., maar deze was bij mij nog heel netjes.
Ook een nieuw oogje op een zestal gebundelde massakabels die onder de bobine op de carrosserie zit.

Dan blijven er nog twee massastrips van gevlochten materiaal over die vanuit het kleppendeksel verbonden zijn met de carrosserie en in mijn geval groen uitgeslagen zijn en ik daarom ook nog vervang door normale massakabel.

Resultaat nu is een laadspanning van 13,9 volt over de accupolen bij stationair en de motor loopt o.a. stationair rustiger dan eerst.

So far so good.

Cor

mastertje

Top! :) Heel erg bedankt voor het naderhand posten van de info.
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

CorB

Citaat van: Dirk342 op 21-06-2013 23:03:28
Stuur Marco D@@@L hier op het forum maar een berichtje, die weet je de maten zo wel te vertellen.  Daar heeft Ulkeman ze namelijk ook van ;D

Dirk,

Dank voor je tip. Ik heb uiteindelijk de boel toch maar even losgehaald. Ik neem aan dat Marco al genoeg vragen voor z'n kiezen krijgt :)

ZC3rr0r

Mods, kan dit topic sticky?
Die maten zijn ontzettend handig om te hebben en het is een klusje waar iedereen vroeg of laat aan toe is.

-D©©©L-

Citaat van: CorB op 27-06-2013 11:53:50
Ook het solderen van de ogen aan de kabels vond ik tricky omdat ik last had van tin wat in de kabel vloeide en daarom de einden van de kabel niet flexibel meer maakt.

Dat is ook precies de oorzaak dat de kabels op den duur gaan afbreken net achter de soldeerlas.
Een goede (!) krimp/wurg verbinding heeft een lagere overgangsweerstand dat een soldeerlas en geen last van bovengenoemd probleem.




CorB

Marco,

Dat had ik her en der op internet inderdaad ook al opgepikt.
Ik ben in de veronderstelling dat er voor die krimpverbinding een speciale tang o.i.d. nodig is en die heb ik helaas niet. Dus daarom maar zo gedaan. Wellicht korte termijn oplossing....

Cor