Winterbanden ja of nee?

Gestart door Rad, 04-11-2004 18:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reitse

Zelf gezien met slipdag:
850 GLT met zomerbanden gaat op "ijzelwegdek" ijskoud rechtdoor, geen enkele remvertraging merkbaar.
V70n XC AWD op winterbanden ging ook aardig rechtdoor maar niet helemaal, achterkant bij meerdere auto's bleef uitbreken. Of dat nou door het AWD-systeem komt dat er ergens energie zit dat er nog uitmoet of....
Winterbanden, leuk voor de sneeuw maar op ijzel/aangereden sneeuw ???

Ben

Mijn snowtracks gaan er as. dinsdag weer onder. Zuid Duitsland heeft de eerste sneeuw al weer liggen en daar moet ik volgende week naartoe  8)

mehn

Citaat van: Ben S60 op 10-11-2004 09:32:23
Mijn snowtracks gaan er as. dinsdag weer onder. Zuid Duitsland heeft de eerste sneeuw al weer liggen en daar moet ik volgende week naartoe  8)

Bij ons is vannacht ook flink wat gevallen, en raad eens: bij mij liggen ze er nog niet op  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

J. Hoeksema

Deze maand wissel ik mijn banden incl. velgen om, voor het wintersetje dat ik in de schuur heb liggen!!!

Zal de eerste bochten wel even wennen worden, aangezien ik van 225/17" (zomersetje) naar 195/15" (wintersetje) zal gaan. :P

Wel beide lichtmetaal!!! ;D

thuur

Citaat van: Ludo op 10-11-2004 12:04:22
Citaat van: mehn op 10-11-2004 10:42:33
Citaat van: Ben S60 op 10-11-2004 09:32:23
Mijn snowtracks gaan er as. dinsdag weer onder. Zuid Duitsland heeft de eerste sneeuw al weer liggen en daar moet ik volgende week naartoe  8)

Bij ons is vannacht ook flink wat gevallen, en raad eens: bij mij liggen ze er nog niet op  :-\

t'was lekker glijden vanmorgen.  ;D

Weinig last van gehad. Sinds 2 maandjes nieuwe Gislavedjes erop (regentype) maar heb lekker 130 in de natte sneeuw gehaald zonder enige vorm van gripverlies...  ::) Kan niet harder want ze staan flink te controleren aangezien het november is...   :P


Gr 8)

Reitse

Citaat van: thuur op 10-11-2004 12:23:10
Citaat van: Ludo op 10-11-2004 12:04:22
Citaat van: mehn op 10-11-2004 10:42:33
Citaat van: Ben S60 op 10-11-2004 09:32:23
Mijn snowtracks gaan er as. dinsdag weer onder. Zuid Duitsland heeft de eerste sneeuw al weer liggen en daar moet ik volgende week naartoe  8)

Bij ons is vannacht ook flink wat gevallen, en raad eens: bij mij liggen ze er nog niet op  :-\

t'was lekker glijden vanmorgen.  ;D

Weinig last van gehad. Sinds 2 maandjes nieuwe Gislavedjes erop (regentype) maar heb lekker 130 in de natte sneeuw gehaald zonder enige vorm van gripverlies...  ::) Kan niet harder want ze staan flink te controleren aangezien het november is...   :P


Gr 8)
Totdat je keihard moest remmen en je ABS toch minder prettig werkt in gladde omstandigheden dan gedacht... Banden helpen misschien wel, maar aanpassen aan de situatie moet je toch blijven doen.

thuur

Citaat van: Reitse op 10-11-2004 13:32:35
Citaat van: thuur op 10-11-2004 12:23:10
Citaat van: Ludo op 10-11-2004 12:04:22
Citaat van: mehn op 10-11-2004 10:42:33
Citaat van: Ben S60 op 10-11-2004 09:32:23
Mijn snowtracks gaan er as. dinsdag weer onder. Zuid Duitsland heeft de eerste sneeuw al weer liggen en daar moet ik volgende week naartoe  8)

Bij ons is vannacht ook flink wat gevallen, en raad eens: bij mij liggen ze er nog niet op  :-\

t'was lekker glijden vanmorgen.  ;D

Weinig last van gehad. Sinds 2 maandjes nieuwe Gislavedjes erop (regentype) maar heb lekker 130 in de natte sneeuw gehaald zonder enige vorm van gripverlies...  ::) Kan niet harder want ze staan flink te controleren aangezien het november is...   :P


Gr 8)
Totdat je keihard moest remmen en je ABS toch minder prettig werkt in gladde omstandigheden dan gedacht... Banden helpen misschien wel, maar aanpassen aan de situatie moet je toch blijven doen.

Ik heb nathuurlijk fors geremd tijdens een gelegen moment om dit niet te hoeven ervaren op een ongelegen moment: De ABS grijpt redelijk laat in en doet z'n taak prima. Dwz dat de grip van de banden op het wegdek best goed te noemen is. (ik weet nog goed dat ik vorige herfst/winter met m'n enigszins afgesleten zomerpirelli's hier heel anders over dacht  :o )

O, en ik heb 2 auto's ingehaald op die 10 km...

Gr 8)

Reitse

Als je ABS laat ingrijpt heb je niet vol geremd ;)

thuur

Citaat van: Reitse op 10-11-2004 15:15:42
Als je ABS laat ingrijpt heb je niet vol geremd ;)

Nou ik heb stevig ingezet en toen langzaam steeds harder geremd. Maar het was zeker geen noodstop, nee. Maar iig hard genoeg om plotselinge verkeersstagnatie op te vangen (berust op een kleine 200dkm snelwegervaring)


Gr 8)

Daan

In 't voorjaar een setje stalen Volvo velgen met nieuwe (!) Dunlop Wintersports erop gekocht inclusief wieldoppen voor € 300 via Marktplaats.
ik ben het adres even kwijt maar deze meneer heeft een garage vol en adverteert regelmatig. 't was een eind onder Nijmegen.
My other car is an MG  -  http://www.vveldhuizen.nl

mehn

Iemand ervaring met Nokian WR?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: mehn op 16-11-2004 15:15:54
Iemand ervaring met Nokian WR?

Niemand?
Nou, inmiddels heb ik ze er op liggen. Eerste ervaring is dat ze nogal wat meer lawaai maken dan mijn zomerbanden  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

BenC70ES

Ik merk alleen dat ik een pak meer comfort heb en veel grip bij lage temperaturen...  :D

Wel een stuk minder snedig als je instuurt maar ja 205/55 tegen 225/40  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

mehn

Citaat van: BenC70ES op 19-11-2004 21:38:32
...en veel grip bij lage temperaturen...  :D

Dat klopt, dat merk ik idd ook. Ik heb overigens 205/50 R16, net als de zomerbanden  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Je kunt beter zo dun mogelijke banden hebben bij ijs en regen..

Gr 8)

PS heb zelf ook 205 hoor  ::)