Condensor vervangen tips gevraagd / inmiddels vervangen

Gestart door Mazo, 28-06-2013 10:19:16

Vorige topic - Volgende topic

Mazo

Goedemorgen

Na wat troubles met de airco, blijkt nu (ook javascript:replaceText(' ???', document.forms.postmodify.message); ) de condensor lek.
Ik heb hem inmiddels aangeschaft bij Hella, waar ik via m'n werk wel aardige prijzen krijg.
Maar heeft iemand ervaring bij het inbouwen van het ding. Ik neem aan dat er wat leidingen en slangklemmen los moeten. De druk is inmiddels wel weggelopen, dus daar ben ik niet zo bang voor. Zitten er wellicht nog afdichtrubbertjes waar op gelet moet worden?
Tips zijn welkom !  

Ik hoor het wel

Groeten

Marnix

Ries van de Zilverschuit

Qua leidingen stelt het niet zoveel voor. Twee nieuwe gele o-ringen halen bij de dealer en de imbusbouten losdraaien bij de beide koppelingen. Zorg er wel voor dat de imbus goed in de bout zit. Ze kunnen namelijk enorm vast zitten. Schiet de imbus eruit, dan kun je de kop van de bout vernagelen. Ik spreek uit ervaring.  :P

O-ringen insmeren met pag-olie, terugplaatsen en de koppelingen weer vastzetten.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Mazo

Zo eindelijk weer een koele airco.
Condensor vervangen. Ik weet niet hoe het officieel hoort ik denk bijna dat de voorbumper eraf moet. Condensor zit vast met 4 boutjes. Onder twee en boven twee. De onderste twee kun je goed bij en is ook zo gedaan. De bovenst twee zit een kunststof subframe voor. Deze plastic plaat loopt over de hele breedte van de auto en hier zitten oa de koplampen aan vast. De koplampen dus maar losgeschroefd en ook de rw motortjes van de koplampen eraf gehaald. De assen van de rw motor steken namelijk door deze plaat heen. De plaat zelf zit verder vast in de hoeken achter de richtingaanwijzers. Hij moest er omhoog uit maar blijft net haken op de punten van de zij/voorpanelen van de carrosserie. Ik denk dat wanneer je de voorbumper monteert je deze plaat naar voren toe weg kan halen. Ik heb in plaats daarvan de zijpunten wat omgewrongen en toen kon hij er net naar boven toe uit. Daarna is het geen enkelprobleem meer. Eerst de inbusboutjes losgemaakt van de aircoleidingen. Die zaten inderdaad muurvast. Daarna de 4 boutjes van de condensor zelf losgedraaid en naar boven toe kun je hem er dan zo uit trekken. Alles weer gemonteerd en later in de week de airco weer laten vullen. Eindelijk weer koele lucht.

Na een verdamper (laten doen) droger en condensor ben ik (hoop ik) voorlopig van de airco troubles af.

Groeten

Marnix 

rpakuypers

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-06-2013 14:15:08
Qua leidingen stelt het niet zoveel voor. Twee nieuwe gele o-ringen halen bij de dealer en de imbusbouten losdraaien bij de beide koppelingen. Zorg er wel voor dat de imbus goed in de bout zit. Ze kunnen namelijk enorm vast zitten. Schiet de imbus eruit, dan kun je de kop van de bout vernagelen. Ik spreek uit ervaring.  :P

O-ringen insmeren met pag-olie, terugplaatsen en de koppelingen weer vastzetten.

Imbus ? Das nieuw ....... zal wel inbus zijn ;)

Groet,
Roger

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rpakuypers