Turbo perikelen

Gestart door konniekip, 30-06-2013 16:23:25

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken om mijn turbo te vervangen door een gebruikte 16T met rechte downpipe. Originele turbo was een 15G met veel axiale speling..

Alles ging goed, in 1,5 uur was de turbo los maar toen begon de ellende.
Het turbinehuis van de oude turbo was bij de wastegate gescheurd, dat blijkt een veel voorkomend probleem te zijn. Goed, 2e hands turbo erbij gepakt, blijkt een van de draadeinden waar de downpipe opkomt afgebroken te zijn. Met geen mogelijkheid los te krijgen, uiteindelijk afgebroken,,  :eusa_boohoo:
Hierna proberen uit te boren, je raadt het al, kei en kei hard. Niet door te komen met een harde boor.

Toen maar besloten het 16T compressorhuis op het 15G turbinehuis te zetten. Dat ging ook niet zo makkelijk in verband met 2 pinnetjes die erop zitten om hem uit te lijnen. Hierdoor kwam in eerste instantie de boel scheef. Pinnetjes eraf getikt, nu past het goed al lijkt het turbinewiel iets aan te lopen tegen de witte afzettingen aan de wand maar ik verwacht dat dat er wel afslijt.

Wat ik me afvraag is wat voor boor of methode ik moet gebruiken om die draadeinde uit het gietijzer van het turbinehuis te krijgen.
Daarnaast ben ik benieuwd wie er nog meer heeft gestunteld met een 16T compressorhuis op een 15G turbinehuis zetten.
Klopt het trouwens dat een 16T downpipe geen bevestigingsbeugel heeft waar de flens tegen de turbinehuis aankomt?
Morgen pakken we de boel weer op...  :eusa_shifty:

MrCain

Die tapeindjes zijn inderdaad best wel van een hard materiaal gemaakt......Heb ook erug zitten martelen om een afgebroken tapeind uit een spruitstuk te boren.

Je kan het proberen om er precies in het midden te beginnen met een 3,5mm cobalt boortje en heeel veel boorolie om het koelen en daarna iedere keer weer groter tot het restant tapeind er uit is. Gaat nou niet proberen om het met een linkse tap te doen => bij mij brak deze dus af (omdat het stuk tapeind echt vast zit => het breekt per slot niet voor niets af....)

Persoonlijk zou ik het naar een metaalbewerkinbedrijf (heb ik toen op het laats ook gedaan en had dat eigenlijk heel veel ellende bespaard gebleven als ik dat eerder had gedaan...) brengen en het met een frees er uit laten frezen, dat werk toch wel het beste omdat je dan je turbine huis precies haaks kan opspannen en de frees dan precies in het midden van het tapeindje kan zetten.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

konniekip

Citaat van: MrCain op 30-06-2013 16:51:39
Die tapeindjes zijn inderdaad best wel van een hard materiaal gemaakt......Heb ook erug zitten martelen om een afgebroken tapeind uit een spruitstuk te boren.

Je kan het proberen om er precies in het midden te beginnen met een 3,5mm cobalt boortje en heeel veel boorolie om het koelen en daarna iedere keer weer groter tot het restant tapeind er uit is. Gaat nou niet proberen om het met een linkse tap te doen => bij mij brak deze dus af (omdat het stuk tapeind echt vast zit => het breekt per slot niet voor niets af....)

Persoonlijk zou ik het naar een metaalbewerkinbedrijf (heb ik toen op het laats ook gedaan en had dat eigenlijk heel veel ellende bespaard gebleven als ik dat eerder had gedaan...) brengen en het met een frees er uit laten frezen, dat werk toch wel het beste omdat je dan je turbine huis precies haaks kan opspannen en de frees dan precies in het midden van het tapeindje kan zetten.
Jij schrijft wat ik al vreesde :/

Ik hoop dat de scheuren in het turbinehuis voor niet teveel vermogensverlies zorgen..

UserID6342

2x gehad en 2x heeft Chris (Joebar) mij uit de brand kunnen helpen  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: omdat hij de turbo goed op kan spannen in een kolomboormachine, los op de tafel cq gond is dit uitboren onbegonnen werk. Uitlaathuis van de 16T op een 15G is te doen maar heeft weinig zin.  Andersom, dus de inlaat van een 16T op het uitlaathuis van een 15G kan zo gedaan worden.  Jorn (T-5 Jorn) rijd hier ook ten volle tevredenheid mee rond.

konniekip

Citaat van: Dirk342 op 30-06-2013 19:09:03
2x gehad en 2x heeft Chris (Joebar) mij uit de brand kunnen helpen  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: omdat hij de turbo goed op kan spannen in een kolomboormachine, los op de tafel cq gond is dit uitboren onbegonnen werk. Uitlaathuis van de 16T op een 15G is te doen maar heeft weinig zin.  Andersom, dus de inlaat van een 16T op het uitlaathuis van een 15G kan zo gedaan worden.  Jorn (T-5 Jorn) rijd hier ook ten volle tevredenheid mee rond.

Herken je die pinnetjes die op de pasvlakken tussen turbine en compressorhuis zitten? Ik heb ze met een klopje met een beitel eraf geslagen om ze recht op elkaar te krijgen.
Ik ga voor de T-5 Jorn optie en ondertussen wat handenarbeid op het 16T compressorhuis loslaten. Goede tip! Bedankt! Woont chris ergens in het westen?

UserID6342

Hahahaha, Chris woont hemelsbreed gezien 250 mtr van me af ;D ;D.  In Nijmegen dus

konniekip

Citaat van: Dirk342 op 30-06-2013 19:21:36
Hahahaha, Chris woont hemelsbreed gezien 250 mtr van me af ;D ;D.  In Nijmegen dus
Handig!

Piet

Citaat van: konniekip op 30-06-2013 16:23:25
nu past het goed al lijkt het turbinewiel iets aan te lopen tegen de witte afzettingen aan de wand maar ik verwacht dat dat er wel afslijt.

Oei.... :eusa_think:

V70 classic

Citaat van: Piet op 30-06-2013 21:37:00
nu past het goed al lijkt het turbinewiel iets aan te lopen tegen de witte afzettingen aan de wand maar ik verwacht dat dat er wel afslijt.

Dacht ik ook.
Komt die kneiterharde oxide lekker door je blokkie heen  :eusa_whistle:

Maar goed.
Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Hans Duiven

Hahahaa, ik wou dat net quoten.
Moet zeggen dat de TS een positieve verwachting heeft.  ;)

Piet

Citaat van: Dirk342 op 30-06-2013 19:09:03
2x gehad en 2x heeft Chris (Joebar) mij uit de brand kunnen helpen  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: omdat hij de turbo goed op kan spannen in een kolomboormachine, los op de tafel cq gond is dit uitboren onbegonnen werk. Uitlaathuis van de 16T op een 15G is te doen maar heeft weinig zin.  Andersom, dus de inlaat van een 16T op het uitlaathuis van een 15G kan zo gedaan worden.  Jorn (T-5 Jorn) rijd hier ook ten volle tevredenheid mee rond.

Wij hebben bij mijn zoon ook (noodgewongden door ook het afbreken van een tapeind) een  16T turbinehuis op zijn 15G gezet ( ging trouwens zo zondermeer, pinnetjes zaten goed) in combinatie met een downpipe voor een 16T die ik nog had liggen. Ging allemaal zonder problemen en het lijkt er zelfs op dat de turbo iets levendiger is door minder restrictie.

Jack v

dat ga nie goe kome nie :eusa_naughty:

hoediep is het draadeind afgebroken?
Is er nog een dikke moer op  te lassen? Het draadeind word dan heet en wil na afkoelen dan vaak wel los. Staal heeft de eigenschap dat het na verhitting meer krimpt als voor de verhitting.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Piet

Citaat van: Hans Duiven op 30-06-2013 21:40:48

Hahahaa, ik wou dat net quoten.
Moet zeggen dat de TS een positieve verwachting heeft.  ;)

Tja, met 160.000 toeren per minuut zal er in ieder geval wel iets afslijten.

V70 classic

Citaat van: Jack v op 30-06-2013 21:43:00

dat ga nie goe kome nie :eusa_naughty:

hoediep is het draadeind afgebroken?
Is er nog een dikke moer op  te lassen? Het draadeind word dan heet en wil na afkoelen dan vaak wel los. Staal heeft de eigenschap dat het na verhitting meer krimpt als voor de verhitting.

Dat laatste klopt niet.
Het krimpt net zo veel als het uit zet.

Echter als je dat tapeind snel verwarmt ( bv door die moer er op te lassen).
Dan zal ( omdat de omgeving mindersnel opwarmt) het tapeind opstuiken.
Dat wordt nog geholpen omdat de "naad" tussen huis en tapeind warmte ietwat tegen houd.
Koelt het nu af zal het tapeind los komen.
Warm het zaakje maar eens langzaam op, gebeurt er helemaal niets.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

konniekip

Ik haal de turbo er morgen nog even af om te kijken of hij echt goed recht zit.. Laat weten hoe de klus verlopen is. Bedankt voor alle suggesties. Dat draadeind zit echt in de schroefdraad in het gietijzer. Ik had er al een moer opgelast, maar toen ik daar aan ging draaien brak het draadeinde af.. :D