De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

439.900 km

Olie en oliefilterwissel en nieuwe voorraad vonkjes geplaatst (bougies). Zooitje zat er alweer zo'n 49.000 km in dus het was weer tijd voor de jaarlijkse wissel.
Verder de kruismoer onder de bovenste schokbrekerbevestiging nog een slag moeten geven, vreemd genoeg zijn deze toch iets losgekomen en veroorzaakten een wat vreemd geluid bij het uitveren. Afijn, ook weer opgelost.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Dat wordt klutsen  :P

Mooi hoor zo'n strakke sliding-mesh bak. Ik hou toch zo van die Bugatti techniek...

volvobug

Citaat van: KIM op 27-12-2013 23:04:58
Dat wordt klutsen  :P

Mooi hoor zo'n strakke sliding-mesh bak. Ik hou toch zo van die Bugatti techniek...

;D Klutsen it is, opschakelen lukt wel met enige oefening zonder om de tandjes zonder geluid in elkaar te leggen, maar bij terugschakelen is het wel aan te bevelen ja  ::)

Ingaande as zit op die foto links, uitgaand rechts. Zo zie je ook dat de 4de versnelling een zogenaamde "prise directe' is. Dit zijn op de middelste as de 2 rechtertandwielen. Het meest rechtse draait continu mee met de uitgaande as, het tandwiel links daarvan grijpt met inschakelen met 6 'vingers' (op de foto nog net zichtbaar) in 6 uitsparingen in het rechtertandwiel. En vormt dan een directe verbinding tussen krusas en pignon van het differentieel.

UserID6342

Als je met dit soort bakjes dubbel-klutst ga je iedere versnelling in zonder gekraak , zowel bij op als neerschakelen ;D.  Geweldig om te doen en als je het eenmaal is aangeleerd, verleer je het nooit meer.

Sterker nog, als ik naar mijzelf kijk rij ik nog steeds iedere vrachtwagen met handbak met dubbel klutsen, terwijl dat al veeeeeele jaren allang niet meer hoeft.  Maar zit er gewoon standaard ingebakken en verleer je echt nooit meer.  Daarintegen vind nu nog maar eens vrachtwagen met handbak ;D ;D

volvobug

Citaat van: Dirk342 op 27-12-2013 23:25:39
Als je met dit soort bakjes dubbel-klutst ga je iedere versnelling in zonder gekraak , zowel bij op als neerschakelen ;D.  Geweldig om te doen en als je het eenmaal is aangeleerd, verleer je het nooit meer.

Sterker nog, als ik naar mijzelf kijk rij ik nog steeds iedere vrachtwagen met handbak met dubbel klutsen, terwijl dat al veeeeeele jaren allang niet meer hoeft.  Maar zit er gewoon standaard ingebakken en verleer je echt nooit meer.  Daarintegen vind nu nog maar eens vrachtwagen met handbak ;D ;D

Valt jou überhaupt wel iets af te leren Dirk?  :evil:

Maar herkenbaar, als je het kunstje eenmaal door hebt en het gevoel in je zit, kun je het jarenlang niet gebruiken. En als ik dan weer eens eindelijk in rijdend materiaal van bevriende lieden stapt, gaat het weer vanzelf.  Net als fietsen  8)

KIM

Ik blijf het moeilijk vinden hoor. Dat opschakelen lukt wel maar de snelheid gesynchroniseerd te krijgen bij terugschakelen is wel een kunst.
In de Topolino moet het ook en dan hoor ik het toch af en toe misgaan.

volvobug

441.300 km 14-01-2014

Afgelopen dinsdag de nokkenaspositiesensor vervangen. Op marktplaats werd er 1 nieuw en goedkoop aangeboden in de buurt. Opgehaald en meteen gemonteerd onder de noemer "baat het niet dan schaadt het niet". Ik kan nl. niet zo goed beredeneren waarom dit type sensor in werking achteruit zou gaan. Sterker nog, als ik wat google vind ik juist dat een van de grote voordelen van hall-sensoren juist is dat ze niet verouderen.

Nou heb ik niet direct de eerste dag na vervanging gepost dat ik wel degelijk verschil merk om te voorkomen dat het "tussen de oren zit", dat je wilt geloven dat een auto beter rijdt omdat je iets vervangen hebt.
Maar ik heb nu 4 dagen iedere dag minstens 150 km gereden en ik denk toch echt dat de V70 beter rijdt dan voorheen. Wat me het meest opvalt is dat zodra je een snelheid stabiliseert het verbruik veel sneller naar beneden bijgeregeld wordt, zichtbaar op de BC. En ook weer een tikkeltje zuiniger. Ding loopt gewoon veel soepeler op snelheid en met tussen acceleraties.

Maar ik kan het niet verklaren, wie wel? Of wie helpt me uit de droom  ::)? Zo'n hall sensor zelf zal dan wellicht niet verouderen maar de aansluitdraden wel? En er zit meen ik een permanente magneet in, waarvan de kracht toch ook wel zal afnemen?

UserID6342

De werking van de sensors word gewoon minder Ruud, vervang ze hier vrij regelmatig. Ze kunnen ook nog wat storingen teweeg brengen.  Het is electronica en ook dat schijt er gewoon eens mee uit, na verloop van tijd ;D.

glenfiddich1983

Citaat van: Dirk342 op 20-01-2014 08:16:00
De werking van de sensors word gewoon minder Ruud, vervang ze hier vrij regelmatig. Ze kunnen ook nog wat storingen teweeg brengen.  Het is electronica en ook dat schijt er gewoon eens mee uit, na verloop van tijd ;D.

Heb het bij de Neon ook (gehad). Foutcode geeft aan storing in de nokkenaspositiesensor (of in dat circuit). Dit zorgt voor schokjes tijdens het rijden, soms hele zware schokken zelfs waarbij de auto afslaat mocht je op dat moment net stilstaan, slechter starten, en het het op willekeurige momenten oplichten van het motormanagementlampje. Heb gisteren de sensor vervangen, en rijdt nu goed. Nog niet 100% zeker dat het de oplossing is, als hij de hele week goed blijft rijden durf ik pas te zeggen dat het opgelost is :)
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

volvobug

Ik had geen foutcodes of problemen in het gebruik. Was meer dat die sensor voor de helft van de nieuwprijs aangeboden werd. Van sommige sensoren ben ik door begrip vanuit constructie en werking overtuigd van periodieke vervanging, bijvoorbeeld de lambdasensor. De meesten zullen deze niet vervangen zolang deze geen problemen geeft. Ik plaats iedere 150K-200K een nieuwe. MAP sensor recent ook vervangen, gezien de delicate constructie van zo'n ding in combinatie met 430K km ervaring in weer en wind. Uiteraard gaat de temperatuursensor ook regelmatig mee in het onderhoud, al was het maar om problemen te voorkomen.

Van de nokkenaspositiesensor had ik zo'n positief effect niet verwacht. Maar ik kan het aanraden.
Binnenkort dan ook maar eens de BDP sensor bestellen. Dan heb ik ze geloof ik allemaal gehad...

razorx

Ik was ook wel verbaasd.
Het lijkt mij hiernaast de meest waarschijnlijke oorzaak voor het beruchte sporadische hikje dat een aantal waaronder ik hebben.

Marty__Mouse

Goed bezig Ruud! Ook wel slim want juist hierdoor blijft de auto zo'n trouwe metgezel!  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

volvobug

Citaat van: Marty__Mouse op 24-01-2014 09:38:08
Goed bezig Ruud! Ook wel slim want juist hierdoor blijft de auto zo'n trouwe metgezel!  ;)
Psies, problemen kun je beter voor zijn. Daarom zojuist bij Hooftman Woerden een thermostaat, temperatuursensor, meelooprol, subframebouten, stuurolie en wat deurclips opgehaald. Heb ik dit weekend weer wat te doen. Subframe Inserts liggen te wachten op montage, evenals 2 buitenspiegels.

)()()sT

Citaat van: razorx op 20-01-2014 20:02:05
Ik was ook wel verbaasd.
Het lijkt mij hiernaast de meest waarschijnlijke oorzaak voor het beruchte sporadische hikje dat een aantal waaronder ik hebben.

Nou, helaas. ::)

volvobug

Citaat van: )()()sT op 24-01-2014 11:28:27
Citaat van: razorx op 20-01-2014 20:02:05
Ik was ook wel verbaasd.

Nou, helaas. ::)
Idd helaas. Blijf hikjes houden tussen 2800-3000 rpm, overigens alleen bij accelereren in 4/5de versnelling.