De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Citaat van: volvobug op 06-08-2017 16:03:15
Citaat van: razorx op 06-08-2017 13:54:33
Mooi hoor een distributiewissel op de zes ton.  :eusa_clap: :eusa_clap:

Ja, had ik ook niet verwacht toen ik hem 15,5 jaar geleden kocht.

Citaat van: Benny850 op 06-08-2017 14:12:13
Haha zeker wel gaaf. Vind het ook erg leuk om te zien dat je de auto ook met zo'n km stand goed onderhoudt. Heb je nog een doel waar je hem op wil zetten?

Miljoen maar doen?  ;) Ik wil er ook wel eens mee in de Autoweek staan  ;D

:eusa_clap: :eusa_clap:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Benny850

Haha ja een miljoen. Dat is wel echt een klokje rond ipv sommige met 2 en halve ton!
Zitten er bij die 6 ton nog bepaalde onderdelen op zoals bijvoorbeeld een dynamo of brandstofpomp of weet ik het wat dat al die km's meegaat?

classicT5

Zijn er al 850/v70 bekend met zon km stand van 1M?

Heb al gehoord van 940's die dat zonder problemen gehaald hebben.

volvobug

Citaat van: Benny850 op 06-08-2017 21:59:02
Haha ja een miljoen. Dat is wel echt een klokje rond ipv sommige met 2 en halve ton!
Zitten er bij die 6 ton nog bepaalde onderdelen op zoals bijvoorbeeld een dynamo of brandstofpomp of weet ik het wat dat al die km's meegaat?

Yep, volop. Origineel is nog startmotor, stuurpomp, stuurhuis, stuurarmen en spoorstangen, wiellagers, uitlaat, aircocompressor, remklauwen en koppeling/druklager. Benzinepomp ook maar ik rij wel al met een 2de LPi pomp.

Citaat van: classicT5 op 06-08-2017 22:21:24
Zijn er al 850/v70 bekend met zon km stand van 1M?

Heb al gehoord van 940's die dat zonder problemen gehaald hebben.

Hier op het forum mij niet bekend. Er stond wel een linkje ergens naar een artikel in Autoweek over een V70 met  eerste eigenaar die over het miljoen was. Wel met een diesel.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

hilko73

In de autoweek kwam ik al met een ZX diesel met 4 ton. Vonden ze toen al interessant genoeg ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

volvobug

Zo, weer wat bestellinkjes onderweg  :D :

- remschijven en blokken voor;
- binnenste en buitenste stuurkogels;
- stuurhuishoezen
- multiriem (oude zit er al 2 ton op  ::))
- rotor en verdeelkap

en drukgroep, koppelingsplaat, druklager en wat keerringen liggen al een tijdje klaar voor de volgende klus  8)

arjenT5R

Na 6 ton de 2e koppeling? Of de eerste nog? :)

volvobug

Citaat van: arjenT5R op 09-09-2017 08:25:55
Na 6 ton de 2e koppeling? Of de eerste nog? :)

Eerste nog  :D. Geeft geen problemen maar wil er voor mijn gemoedsrust iig een vers druklager in hebben.

Ries van de Zilverschuit

Onvoorstelbaar toch, en dan geeft hij nog geen problemen. Zullen wel heel, heel, heel veel snelwegkilometers geweest zijn.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Ik sta ook stom verbaasd. Na 3 of 4 ton hebben de meesten het wel gehad.

arjenT5R

Gasserati koppeling was na 5 ton ook nog redelijk aangrijpingspunt zat wat hoog, toch maar vervangen voor Jaco ;D

Maar had me niet verbaasd als ie nog een tonnetje mee had gedraaid hoor ;D

Ja het is echt heel erg knap!! :D

volvobug

607.000km

Afgelopen zondag de spoorstangen en spoorstangeinden vervangen, ook wel binnenste en buitenste stuurkogels genoemd. Wat een verschil met rijden na 20 jaar  :eusa_shifty: typisch van die onderdelen die je jaren eerder had moeten vervangen. Probleem is dat er geen voelbare speling op zit, maar ze zijn wel "los" geworden. Net als met schokdempers voel je het verschil pas goed als je oud en nieuw in je handen hebt.

De V70 is van 1997 en het type stuurhuis is niet van het typeplaatje af te leiden. Dan zou het zo heb ik ergens gelezen bij de eerste V70's een SMI stuurhuis moeten zijn. Niets bleek minder waar, het is een TRW. Waarom is dat belangrijk, wel omdat de schroefdraad waarmee de spoorstangen op het stuurhuis zitten verschilt.

De Volvo onderdeelnummers zijn dan 3546266 stuurkogel voor TRW (en 9191410 stuurkogel voor SMI). Daarmee het equivalent van Lemförder opgezocht en alles van dat merk gekocht.
Lemförder is bij mijn auto OEM montage en heeft het 6 ton netjes volgehouden, vandaar de keuze. Hoe ik weet dat het Lemförder is? Dit is de oude stuurkogel:

Dat driehoekje met die vervormde "o" erin is het beeldmerk van Lemförder, dat zie je hier op de nieuwe terugkomen:

Hier de oude en nieuwe buitenste naast elkaar voor de gelijkenis:

En de binnenste, de nieuwe is nu volledig zeskant en dat is wel zo makkelijk voor montage:

En nog even alle bestelnummers (van Lemförder) op een rijtje:

Ook meteen een nieuwe multiriem geplaatst. En we roffelen weer verder  :D

razorx

Weer goed bezig. Mooi dat die stuurkogel nu helemaal zeskantig is aan het dikke eind. Werkt een heel stuk fijner.

Ries van de Zilverschuit

Vreemd van die stuurkogels. Bij mij staat op een door de dealer geleverde stuurkogel gewoon: TRW. Misschien bij een 10v anders? Al lijkt mij dat sterk.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

The Volvoboy

Op die van mij staat ook TRW. Zijn overigens ook nog de originele na 505.000km. 8)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 686.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Persus - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 389.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 355.000km