De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

Sorage en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

Dank voor de reacties. Ik moet er wel bij vertellen dat de 10V het zo goed doet zonder noemenswaardige problemen doordat ik het al die jaren bijzonder goed getroffen heb met mijn vaste monteur voor het onderhoud. ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

razorx

Citaat van: volvobug op 26-10-2023 10:06:44Zo, volvobug heeft weer iets te melden, mijlpaaltje voor de 10V:

21 jaar geleden gekocht met 38.000km op de teller. Zelf het overgrote deel van de km's gereden en nu alweer een paar jaar prima auto voor vrouwlief.

Ik lees even bij maar wat een indrukwekkende kilometerstand. Chapeau!

volvobug

Niet zo heel bijzonder allemaal maar toch wel weer nodig te vermelden in een dagboek, de R liet me steeds vaker 's ochtends in de steek.

2 winters geleden, bij de eerste vorst een keer startproblemen gehad met niet direct aanslaan, maar na een aantal pogingen wel. Verder geen aandacht aan geschonken.

1 winter geleden een paar keer bovenvermeld probleem gehad. Deed zich alleen voor als het 's nacht echt koud (vorst) was. Kwam te weinig voor om op zoek te gaan naar oorzaak.

Deze winter iedere ochtend met vorst dit probleem. In eerste instantie elektrisch deel contactslot verdacht, omdat ook de sleutel dan blokkeerde. Elektrisch deel vervangen maar bij de eerstvolgende koude ochtend weer startproblemen.

Na alle onheilspellende gedachten over immobilizer problemen verdreven te hebben, toch maar eens relais 103 doorverbonden. En ja, meteen starten.

Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn..... Wel jammer dat het relais niet meer nieuw origineel (Bosch) te verkrijgen is.

Ries van de Zilverschuit

Was toch een kwestie van de contactpunten van het relais opnieuw solderen? Of speelt er meer?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-01-2024 15:23:13Was toch een kwestie van de contactpunten van het relais opnieuw solderen? Of speelt er meer?
Er speelt niet meer. Maar 1 vervangend gebruikt relais laat de pomp doorlopen na afzetten contact, die ligt inmiddels in de prullenbak. Mijn eigen relais opnieuw gesoldeerd, deed het 2 dagen goed en weigerde daarna weer. Ik heb er nu een geleend gebruikt relais in zitten, maar wil graag een nieuw hebben, geen gezeik met gebruikt waarvan je de gebruiksuren en omstandigheden niet weet. Uiteindelijk gaan ze allemaal een keer.

RoelNL

Ik heb hem 3 jaar geleden nog bij de dealer kunnen kopen voor mijn toenmalige R. Mogelijk uit de roelatie gehaald?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

elmarconi

Tsja, vervelend maar wij lossen het zelf nog op...

https://archive.ph/lq85l

Citeer"Gisteravond heb ik nog een offerte voor een klant opgesteld en dat ging om een auto uit januari 2003.
Dat ding is dus 21 jaar oud!", spreekt hij zijn verbazing uit..."

--
Autogas Inside . . .

850blues

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden en dat je dit ook even deelt.

Geen origineel 103 relais, maar deze heb ik: https://www.elferink.nl/nl/onderdeel/volvo/850/relais/13095056

Hoe lang deze meegaan kan ik niet goed zeggen. 'k Heb 'm een poosje gebruikt, maar is nu reserve geworden. 1/2 jaar terug geswapt met eentje van de sloop, maar dat gaf geen oplossing (Uiteindelijk bleek een vieze verdelerkap bij mij de oorzaak voor het slecht starten met koude motor).
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 17-01-2024 15:23:13Was toch een kwestie van de contactpunten van het relais opnieuw solderen? Of speelt er meer?
Ja, er speelt (speelde) toch meer.....

Zo, ik heb eindelijk weer eens iets te melden :D

Tijdje terug gaf relais 103 problemen en bleek ook niet meer origineel (Bosch) nieuw te krijgen. Vervangend relais geleend en daarna mijn defecte relais opnieuw gesoldeerd op de welbekende punten. Dit leek even goed te gaan maar gaf zodra het 's ochtends kouder werd toch weer problemen.

En natuurlijk kun je een imitatie relais kopen a 30-40 euro, maar dat is niet des volvobugs. Met enig speurwerk vond ik dit artikel Matthews fuel pump relay repair. Daarin werd me duidelijk dat, als de soldeerverbindingen verder goed zijn, het de twee condensatoren op het printje zijn die defect raken.

Dus ik bij Radio Piet in Arnhem (ja ja, nog zo'n echte ouderwetse componentenzaak met heeel veeel vakjes...) twee nieuwe gehaald en op de print vervangen. En ja hoor, mijn oude relais werkt vooralsnog weer prima, ook bij koudere ochtenden.

Volgens de expert van Radio Piet is het niet vreemd dat dit type condensator met die leeftijd en temperaturen onder de motorkap uitdroogt. Daardoor verliest hij zijn capaciteit en wordt ook temperatuurgevoeliger. Hetgeen precies past bij mijn toenemende klacht dat als het 's nachts onder de 6 a 8 graden dook, het relais 's ochtends niet meer meewerkte.

Leek me goed om te delen, omdat ook de relais uit slopers allemaal op leeftijd zijn en een vervangend relais geen garantie op succes hoeft te wezen.

En met wat gepiel met solderen was ik nu voor 2,50 euro aan condensatoren klaar. Advies is ook nog op een variant met wat hoger voltage en temperatuur te monteren voor nog eens 20-30 jaar rijplezier.

Ries van de Zilverschuit

Na al die jaren lees ik weer eens wat nieuws. Waardevolle toevoeging. Wel jammer dat die componenten winkeltjes uitsterven. In Utrecht zat er ook een in de stad, nu foetsie.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Menno3274

Goed om te weten. Zal best ook mijn probleem met kou kunnen zijn, dan wil hij soms ook weigeren. Kan je niet een aantal 103 relais' reviseren, goede handel. :P

volvobug

Citaat van: Menno3274 op 05-03-2024 07:34:32Goed om te weten. Zal best ook mijn probleem met kou kunnen zijn, dan wil hij soms ook weigeren. Kan je niet een aantal 103 relais' reviseren, goede handel. :P
Haha ja dat zou kunnen, maar ik wil graag eerst weten of het echt geholpen heeft. Vooralsnog wel maar ik vrees dat ik op de volgende winter moet wachten..... of de auto een nachtje in een koelcel parkeren.

Menno3274

Citaat van: volvobug op 05-03-2024 19:08:51Haha ja dat zou kunnen, maar ik wil graag eerst weten of het echt geholpen heeft. Vooralsnog wel maar ik vrees dat ik op de volgende winter moet wachten..... of de auto een nachtje in een koelcel parkeren.

Dat snap ik. Echt vriezen zal het niet gauw meer gaan doen nee. Wordt vervolgd dan maar. ;D