Old timer regeling België (Sorry Ollanders)

Gestart door NinaPaul, 16-07-2013 10:27:26

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Vanaf 1 juli 2013 van toepassing op auto's met een O-nummerplaat.

Het gebruik van oldtimers is niet langer beperkt tot een straal van 25 km!
Koste maar rond de zeven jaar onderhandelen, (maar dan heb je ook wat!) de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) heeft nu eindelijk een nieuw statuut voor oldtimers bedongen.

Wat verandert er?

Een eerste nieuwigheid is de leeftijd van de oldtimer. Tot nu toe gold de regel van 25 jaar alleen voor auto's, auto's voor gemengd gebruik en minibussen. Bedrijfs- en militaire voertuigen moesten minimaal dertig jaar oud zijn. Nu is het 25 jaar voor iedereen.

Gebruik

Momenteel is het reglement verwarrend: "Het gebruik van een oldtimers met O-nummerplaat is beperkt tot een straal van 25 km, tussen zonsopgang en -ondergang, bij een behoorlijk toegelaten manifestatie of om zich naar zo'n manifestatie te begeven." Dat bepaalt het Koninklijk Besluit. Het begrip 'behoorlijk toegelaten manifestatie' is nooit nader omschreven en hoewel het toegelaten wordt om naar zo'n manifestatie te rijden mag je blijkbaar niet terugkeren

Vanaf 1 juli mag een oldtimer elke dag gebruikt worden, ook 's nachts. Het nieuwe statuut legt wel enkele beperkingen op en verbiedt het gebruik voor woon-werkverkeer of van thuis naar school, net als commercieel of professioneel gebruik.

Technische controle

Op een bepaald moment was er sprake van een periodieke technische keuring voor alle voertuigen ingeschreven na 15/06/1968, maar dat is van tafel geveegd. Voertuigen met O-nummerplaat zijn dus nog altijd vrijgesteld van de technische controle.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Goed te horen dat we die stapel MB stinkdiesels kwijt kunnen aan voormalig kongo.  :eusa_clap:

Broabander

Citaat van: -D©©©L- op 16-07-2013 10:33:30
Goed te horen dat we die stapel MB stinkdiesels kwijt kunnen aan voormalig kongo.  :eusa_clap:

;D ;D ;D

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Flinch

Gebruik alleen in een straal van 25KM??? Vanaf waar? Bij 25km is van mijn V12je de olie nog niet eens warm  :eusa_whistle:

V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

Walter

Goed te horen dat we die stapel MB stinkdiesels kwijt kunnen aan voormalig kongo.  :eusa_clap:

proest

Citaat van: Flinch op 16-07-2013 10:40:47
Gebruik alleen in een straal van 25KM??? Vanaf waar? Bij 25km is van mijn V12je de olie nog niet eens warm  :eusa_whistle:

Zat ik me ook al af te vragen. Kun je meedoen aan een leuke rondrit maar halverwege begint je enkelband te piepen...

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

NinaPaul

25km vanaf de woonst. (Maar dat is dus de oude regeling)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Flinch

LOL, nu dus in de zomer veel manifestaties op kantoor voor de belgische oldtimerbezitters. Car(s)'n'Coffee meeting op de zaak.  :evil:
V70 T5 2.0 MY1997 (belg), 16T, witte injectoren, chippie, 3 inch DP, 302mm, MBC, POV etc etc.

UserID6342

Daf46

Ok moet dringend weer op zoek naar een Dafke  :D

Vulk

Als ze dit nu nog 7 jaar aanhouden, dan wordt mijn 850 'gratis' in de wegenbelasting en dan koop ik iets kleins erbij voor het woon-werkverkeer. ;D

Ludo

Ja, de hele vloot geïmporteerde Ollanders zullen daar zekers blij mee zijn.
Wellicht kunnen jullie er niet voldoende leveren...

:evil:

Hans Duiven

Het gaat ook weer helemaal nergens over daar in Zuid-Nederland:

De oudste vloot die op het wegennet rijdt, wordt vrijgesteld van een technische keuring...  :eusa_wall:

Technische controle

Op een bepaald moment was er sprake van een periodieke technische keuring voor alle voertuigen ingeschreven na 15/06/1968, maar dat is van tafel geveegd.
Voertuigen met O-nummerplaat zijn dus nog altijd vrijgesteld van de technische controle.

NinaPaul

En toch zijn de old-timers in België in betere staat dan die van NL.

De regels van keuren (in BE) zijn gewoon te streng om een (echte) old-timer goedgekeurd te krijgen.
Zo mag je NIETS veranderen aan het bv de motor, dus oude auto op loodvrij laten rijden = afkeur.
Andere ontsteking = afkeur.
etc.

We zullen zien of er hier massaal gebruik van gemaakt gaat worden, maar ik denk dat het niet zo een vaart zal lopen.
Een (nieuwe/jong gebruikte) simpele 1.0 op naft (Benzine voor de Ollanders) als 2e auto kost je JAARLIJKS zo een 70 euro belasting hetzelfde als een old-timer.
Maar 1 op 23 ga je niet halen met je wagen uit '75. Ook airco, cruise control, etc. zijn allemaal moeilijk te vinden op "zuinige" old-timers.
-Gottfried Leibniz

KIM

Eh Hans...
In NL geldt de APK vrijstelling ook voor voertuigen ouder dan 40 jaar...

Hans Duiven

Citaat van: KIM op 16-07-2013 23:23:23
Eh Hans...
In NL geldt de APK vrijstelling ook voor voertuigen ouder dan 40 jaar...

Wist ik niet, maar OOK belachelijk.

Als je ziet wat we tegenkomen aan ongevallen met oude voertuigen.
Oude voertuigen = klassieke traumaletsels.