Te lage turbodruk / storingscode 4-4-3 [opgelost]

Gestart door Wouter1973, 19-07-2013 22:45:37

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Citaat van: volvobug op 30-07-2013 20:13:01
Ben benieuwd. Wel hoopvol dat je in ieder geval iets gevonden hebt.
Vind ik ook. Bij de volgende stap kom je meteen bij van die kostbare onderdelen terecht (lambdasonde, katalysator). Opmerkelijk: de officiele Volvo procedure schrijft doodleuk voor om, na controle luchtlekken en brandstofdruk, eens een nieuwe driewegkatalysator te proberen (pak 'm beet  350 euro). Alsof je daar standaard een voorraadje van hebt liggen en alsof dat een investering is die iemand eventjes doet om iets te proberen... :eusa_naughty:

Wouter1973

Jullie snappen hoe groot de teleurstelling was toen ik, na ruim 600 probleemloze kilometers op lpg, plots vandaag weer geconfronteerd word met minimale turbodruk en de 4-4-3. Die had ik even niet meer zien aankomen... :eusa_wall:
'Gelukkig' had ik ook al een paar dagen een 'woekwoekwoekwoek'-geluid, snelheidsafhankelijk, ongeveer gelijkend op het geluid van een helicopter (in de verte), dat van het linker voorwiel afkomstig is bij een bocht naar rechts. Is het bij de 850 soms normaal dat alle kleine mankementjes geconcentreerd in ongeveer een anderhalve maand plotseling massaal naar voren komen?  ::)

thuur

Citaat van: Wouter1973 op 05-08-2013 20:43:25
Is het bij de 850 soms normaal dat alle kleine mankementjes geconcentreerd in ongeveer een anderhalve maand plotseling massaal naar voren komen?  ::)

Dat is vaak wel zo ja..

Gr ;)

Wouter1973

De magische drie-en-een-halve-ton-grens. Ik herken 'm plotseling vanuit mijn 700/900-periode. Vele onderdelen geraken op het eind van hun levensduur en gaan defect. Het feit dat dit in een tijdspanne van anderhalve maand plaatsvindt wil alleen maar zeggen dat Volvo dat destijds nauwkeurig en strak geëngineerd heeft. Om er maar eens een wat positievere blik op te geven. Maar dan lijkt het me wel volledig legitiem als ik verwacht dat de T5 tot de zeven ton -pak 'm beet de komende 20 jaar- volledig storingsvrij verder roffelt. 8)

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 24-07-2013 14:16:13
Citaat van: mehn op 24-07-2013 13:49:18
Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2013 13:16:26
Kan een kat weer schoonbranden als je een stukje flink gaat blazen?

Met Landi Lsi zou ik daar héél voorzichtig mee zijn. Óf je zet m op benzine dan zou je dat kunnen doen.

Schakelen toch zelf over naar benzine onder zware belasting/hoge toeren? Dat is wat mijn ervaring is, al is die wat gedateerd.

Een kleine update hierop nog: Lsi (zoals ik heb) schakelt niet automatisch naar benzine. Er schijnt een iets nieuwe systeem van Landi te zijn waarbij dat wel gebeurt. Overigens begrijp ik niet helemaal waarom ik niet een stukje zou kunnen blazen met Landi Lsi?

NinaPaul

Omdat ze de neiging hebben om arm te lopen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

The story continues. Andere downpipe met kat gescoord. Oude kat blijkt gewoon in tact op het oog. Binnenwerk nog helemaal heel en gaaf. Vanwege het tweede lambdagat en een twijfelachtige staat van het flexibele stuk van de 'nieuwe' downpipe uiteindelijk alleen de kat zelf gebruikt en tussen de oude downpipe en het oude eindpijpje gelast. Toch 'jammer' dat ik geen al dan niet gedeeltelijk dichtgesmolten oude kat aantrof, want het is wel erg discutabel of dat nou de oorzaak was. Goed, we zullen zien of de storing nog optreedt. En anders wellicht toch de voorste lambdasonde? Of de achterste?

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 13-08-2013 11:56:17
Omdat ze de neiging hebben om arm te lopen.
Tijdens de laatste check liep ie juist te rijk...

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Probleem nog altijd niet opgelost. De foutcode blijft weg, maar de turbodruk wordt wel degelijk geknepen. Nieuwe ontwikkeling: bij losnemen van het slangetje van de actuator blijft de turbodruk te laag deze keer. Dat was eerder niet het geval. Moet nu de conclusie getrokken worden dat de wastegate niet goed sluit? Ik ben het spoor een beetje bijster. Was al op zoek gegaan naar tweede lambda, maar dat gaat me dan ook niet helpen denk ik.

Wouter1973

Citaat van: Wouter1973 op 19-08-2013 12:34:01
Probleem nog altijd niet opgelost. De foutcode blijft weg, maar de turbodruk wordt wel degelijk geknepen. Nieuwe ontwikkeling: bij losnemen van het slangetje van de actuator blijft de turbodruk te laag deze keer. Dat was eerder niet het geval. Moet nu de conclusie getrokken worden dat de wastegate niet goed sluit? Ik ben het spoor een beetje bijster. Was al op zoek gegaan naar tweede lambda, maar dat gaat me dan ook niet helpen denk ik.
Ok. Deze mag in de boeken als blunder van de week. Met het raam open flink gas (en met amper turbodruk) viel me het gesis plotseling op. Een snelle blik onder de motorkap, en ik zie dat de slang tussen gasklep en intercooler (de buis die naar beneden loopt) los zit bij de intercoolerbuis. De slangklem bungelt vrolijk ergens om de buis. Vermoedelijk na het vervangen van de startmotor vergeten deze slangklem aan te draaien... :eusa_wall:
Ik heb 't vastzitten nu, en hij bouwt weer vrolijk druk op.

volvobug

:eusa_shhh: Wel altijd eerlijk blijven, maar je hoeft niet alles te vertellen, tenzij er om gevraagd wordt. En als je wel kunt liegen, zeg je gewoon dat je bij de Kwikfit bent geweest en dat ze dat daar vergeten zijn.

Ergens wel fijn dat het daar aan lag  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wouter1973

Om deze even waardig af te sluiten: voorlopige conclusie is dat de 4-4-3 na vervanging van de katalysator niet meer optreedt. Ik beschouw zelf het probleem daarmee als opgelost. :D

)()()sT

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.