Te lage turbodruk / storingscode 4-4-3 [opgelost]

Gestart door Wouter1973, 19-07-2013 22:45:37

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Turbo Controll Valve / Boost Controll Valve

Klinkt als 2 benamingen voor iets wat het zelfde doet. ME7 maakt idd wel gebruik van een "andere", deze heb ik op mijn 850 gehad en werkte ook prima.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Wouter1973

Hmm. Andere TCV gemonteerd. Zelfde verhaal.  :( Wat is een logische volgende stap?

Sbv

Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2013 08:51:59
Hmm. Andere TCV gemonteerd. Zelfde verhaal.  :( Wat is een logische volgende stap?
Andere of een nieuwe ?

Wouter1973

Wouter1973

Herstel. Een ECU reset hielp! Nu doet hij het. Wat me wat zorgen baart: weer foutcode 4-4-3 aangetroffen. Zou de ECU de turbodruk knijpen om die reden?

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Wouter1973

4-4-3 = "verminderde katalysator werking", vond ik ergens. Alleen bij modellen voor bepaalde landen (in mijn geval Canada). Meldde dit al eerder in dit topic overigens.

Wouter1973

Vreemd. Ineens toch weer geknepen turbodruk. Code 4-4-3 wederom. Na een reset bouwt ie wel weer druk op. Is dit dan toch een defecte katalysator?

Wouter1973

Even over een wat andere boeg. Ik ben zelf een redelijk rustige rijder. Kom zelden boven de 4000 toeren, stamp 'm nooit plankgas in (ook omdat half gas al tamelijk rap gaat). Kan een katalysator vervuilen door roetafzetting of zoiets? Ik heb de laatste weken vrij veel stadsverkeer gereden. Kan een kat weer schoonbranden als je een stukje flink gaat blazen?

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2013 13:16:26
Kan een kat weer schoonbranden als je een stukje flink gaat blazen?

Met Landi Lsi zou ik daar héél voorzichtig mee zijn. Óf je zet m op benzine dan zou je dat kunnen doen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

NinaPaul

Citaat van: mehn op 24-07-2013 13:49:18
Citaat van: Wouter1973 op 24-07-2013 13:16:26
Kan een kat weer schoonbranden als je een stukje flink gaat blazen?

Met Landi Lsi zou ik daar héél voorzichtig mee zijn. Óf je zet m op benzine dan zou je dat kunnen doen.

Schakelen toch zelf over naar benzine onder zware belasting/hoge toeren? Dat is wat mijn ervaring is, al is die wat gedateerd.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Mijn Landi installatie schakelt alleen over als het gas op is. Niet bij hoge toeren of hoge belasting.

Wouter1973

Ok. Heb een stuk flink geblazen en wat hoogtoeriger oo de snelweg gereden (4000 tpm in 3 automaat). Helpt niet. Wat gebeurt er? Na ca 120 km rijden plots verminderde turbodruk van laten we zeggen ongeveer 0,2 bar. Normaal gesproken slaat de turbometer tot ongeveer 0,6-0,7 bar uit. Ik heb het idee dat ook de brandstoftoevoer op dat moment wordt geknepen omdat de auto dan echt behoorlijk traag is. De automaat schakelt wat ruwer en laat de motor meer toeren maken dan normaal. Met 0,2 bar turbodruk zou hij nog best vlot moeten zijn naar mijn idee, wat dus niet het geval is. Er is op dat moment GEEN brandend lambda lampje, maar bij uitlezen van de knippercodes (OBD I) staat er dan wel degelijk 4-4-3 in.  Na een reset krijg ik weer de volle turbodruk terug tot dat het euvel zich herhaalt...als het goed is krijg ik spoedig te horen waar deze code nu precies voor staat. Dat geeft mogelijk aanwijzingen voor na te kijken zaken...
Zoeken op 4-4-3 levert op dit forum trouwens niet veel meer op dan mijn eigen topic. Niemand dit ook gehad? Misschien moet ik op Amerikaanse/Canadese fora zoeken?

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

mehn

Ik ga er van uit dat je in A2 uitleest:

Informatie over storingscode 4-4-3

Toestand
De motorregeleenheid controleert voortdurend de efficiëntie van de driewegkatalysator door het signaal van de achterste verwarmde lambdasonde te vergelijken met het signaal van de voorste verwarmde lambdasonde. Als de efficiëntie van de driewegkatalysator te veel afwijkt, dan slaat de motorregeleenheid storingscode 4-4-3 op.  

Vervangende waarde
Geen.

Mogelijke oorzaak
Ongelijke compressie.
Valse lucht in het inlaatsysteem.
Valse lucht in het uitlaatsysteem.
Onjuiste brandstofdruk.
Defecte driewegkatalysator.  

Storingsbeeld
Kan leiden tot slechte prestaties.  

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: