Tuning 2.0T

Gestart door cornelis-b, 20-07-2013 23:59:15

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Mooie uitleg Johann. Het gaat er dus ook een beetje om wat je zelf wilt Cornelis, weet je een beetje welk karakter je zoekt?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

cornelis-b

Martijn de hele materie rondom de turbo's is voor mij een beetje abacadabra,met andere woorden ik heb er niet echt kaas van gegeten. Ik ben me dus een beetje aan het oriƫnteren, de wagen heeft nu volgens RICA 210 PK en rijd prima maar wil eens kijken of 250 PK mogelijk is en op welke manier.

Ik heb het idee dat ik de uitleg van Johann in grote lijnen wel snap maar vraag me dan gelijk af wat bv een 14T zou doen ten opzichte van een 12T, de 14T is ook een turbo voor een LPT motor.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Martijn_B

Dan is het makkelijker om te kijken naar wat je wilt, en de expertise van het forum te gebruiken om daar een passende oplossing voor te vinden. Waarom wil je 250pk, op welke momenten heb je het gevoel dat je vermogen mist en wel wat meer zou willen hebben? (Tussenacceleratie van bijv. 90 naar 110 in z'n 5, of plankgas de snelweg op en door z'n 2-3-4e versnelling trekkend?). Ben je een actieve rijder die het niet erg vind om regelmatig even terug te schakelen, of hou je van het karakter van een atmosferische auto die altijd vermogen heeft, maar waar geen "turbo-kick" plaatsvindt? Welke beleving mis je?

Voorbeeld: mijn gechipte 15G was een mooie allrounder, maar weinig speciaals boven de 4000 RPM. Overstap naar 19T was onderin de toeren nog steeds goed, maar voegde een extra agressiviteit toe aan de auto. In vergelijk was er een hogere piek voelbaar, waardoor het vermogen na 5500 RPM ook afnam (en dat voelde je ook). De K24 die ik hierna monteerde spoelde net zo snel op, en bleef wat langer zijn best doen hoog in de toeren. De Turbonetics die ik nu heb is dood onderin, en geeft echt een saaie beleving tussen 2500-3500 RPM. Hier gebeurt gewoon niets, terwijl bij 4000 rpm het vermogen ineens keihard exponentieel toeneemt en tot 7200rpm lijkt de auto alleen maar harder te gaan. Dit zijn daadwerkelijke verschillen in karakter.

Mijn pa heeft een LPT C70 met 193pk, heerlijk om vlot mee te rijden omdat je vrijwel altijd direct vermogen hebt. Het nodigt echter absoluut niet uit tot hard rijden, want na 5000rpm is het feest echt wel over. Hij vind dit fijn, ik erger me er dood aan ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Denk dat,net als Martijn_B al schreef, moet kijken 1) wat zijn mijn eisen 2) wat is veratandig om op een LPT motor te zetten 3) wat is verstandig icm met mijn automaat.
Een 14T zou denk ik ,zeker praktisch gezien, een mooi compromis zijn tussen koppel onderin en wat meer topvermogen  ;) en schijnt redelijk plug and play te zijn, dan hoef je niet te veel te gaan verbouwen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

NinaPaul

Met een automaat zou ik niet teveel willen, het zijn niet de sterkste (aisin warner) bakken.

Het kan lang goed gaan mits je vaak/genoeg olie wisselt en geen "stoplicht sprintjes" doet.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Citaat van: NinaPaul op 22-07-2013 16:21:41
Met een automaat zou ik niet teveel willen, het zijn niet de sterkste (aisin warner) bakken.

Het kan lang goed gaan mits je vaak/genoeg olie wisselt en geen "stoplicht sprintjes" doet.

Valt toch best mee als je leest hoeveel gechipte t-5 automaat er rond rijden?
En die doen 270pk/400nm...

Olie spoelen is altijd een goed plan.

Martijn_B

Nina geeft ook niet aan wat "te veel" dan precies is, 270pk kan dus prima onder deze grens zitten.

Zoals Mr.Cain al aangeeft, lijkt ook mij een 14T een goede optie. Vraag is hoeveel extra dit levert en of het echt zoden aan de dijk zet. Tevens de vraag hoeveel je kwijt wil zijn en hoeveel risico je wilt nemen.

cornelis-b

Ja wat wil ik, in elk geval is de wagen best wel "snel" te noemen voor een 2.0T en tot 170 gaat hij als de figuurlijke brandweer maar ik wil eigenlijk net wat meer zodat hij het stukje tussen de 170 en 200 net wat sneller doet. Dus wat meer top vermogen.

Wie weet moet ik eens iemand met de "duikboot" laten rijden, misschien ben ik er aan gewend en beeld ik me in dat het sneller kan met de 2.0T
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Piet

Citaat van: cornelis-b op 22-07-2013 14:14:42
Martijn de hele materie rondom de turbo's is voor mij een beetje abacadabra,met andere woorden ik heb er niet echt kaas van gegeten. Ik ben me dus een beetje aan het oriƫnteren, de wagen heeft nu volgens RICA 210 PK en rijd prima maar wil eens kijken of 250 PK mogelijk is en op welke manier.

Ik heb het idee dat ik de uitleg van Johann in grote lijnen wel snap maar vraag me dan gelijk af wat bv een 14T zou doen ten opzichte van een 12T, de 14T is ook een turbo voor een LPT motor.

Een HP turbo op een LPT motor vereist wel een zeer goede mapping. De kans op detonatie bij een HP turbo bij de hogere compressieverhouding van een LPT motor is vrij groot, dat is ook de reden dat fabrikanten de compressieverhouding bij HP turbo's lager houden. Anderzijds kun je wel weer meer vermogen er uit halen bij die hogere compressieverhouding.
De vraag is echter ook wel of een LPT motor met zijn dunnere cilinderwanden op de langere duur goed bestand zal blijken tegen die hogere vermogens.

Martijn_B

Eens voor wat betreft de mapping. TS heeft een 2.0 boring, in volgens mij een zelfde formaat als een 2.3 of 2.5 boring(Piet, weet jij dit?). De wanden zijn dan ook dikker (neem ik aan) maar met een hogere compressie (zuigers?).

Denk dat je goed doet aan een mooie turbo, niet te groot, en dan op een lage druk mee laten draaien, 0.8-0.9 bar oid. 16T met schuine flens lijkt me daar een mooie oplossing voor, netjes 250-260 pk draaien en al vroeg bij  de les.

Piet

Een 16T op 0.9 bar met een goede tune zal al een heel verschil maken inderdaad en is niet al te wild. Gaat die automaat zeker ook nog wel tegen kunnen.

Piet

Citaat van: Martijn_B op 22-07-2013 20:01:20
Eens voor wat betreft de mapping. TS heeft een 2.0 boring, in volgens mij een zelfde formaat als een 2.3 of 2.5 boring(Piet, weet jij dit?). De wanden zijn dan ook dikker (neem ik aan) maar met een hogere compressie (zuigers?).

Denk dat je goed doet aan een mooie turbo, niet te groot, en dan op een lage druk mee laten draaien, 0.8-0.9 bar oid. 16T met schuine flens lijkt me daar een mooie oplossing voor, netjes 250-260 pk draaien en al vroeg bij  de les.

Ken die 2.0 motor met lp turbo niet, zou kunnen dat die kwa constructie wel stevig genoeg is.
Op een 2.5T bv. zou ik in ieder geval niet  een HP turbo doen.

cornelis-b

Iedereen bedankt voor het mee denken en het verstrekken van de info, ik zit nu sterk te denken aan een 16T en ga me hier verder over laten informeren. Het zal zeker geen ingreep worden die ik een dezer dagen uitgevoerd zal worden. Ik hou jullie op de hoogte.

Zeg maar Henk tegen mij