olielekkage 2.5D

Gestart door w.rusman, 21-07-2013 15:22:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

w.rusman

Na het vakantieritje naar Denemarken ligt er nu standaard een plasje olie onder de auto, dus ben ik eens op zoek gegaan naar de oorzaak hiervan.
Het lijkt vanachter het schild achter de onderste pulley van de multiriem te komen, dus afgaande op diverse posts hier op het forum vermoed ik dat de oliepomp pakking of keerring overleden is.

Nou heb ik in vadis de meeste onderdeelnummers kunnen vinden voor mijn model motor, alleen is er niet echt een duidelijke omschrijving te vinden over wat er allemaal vervangen moet worden op het moment dat je alles loshaalt.

Kan iemand zijn mening geven over het volgende lijstje, en eventueel toevoegingen/wijzigingen geven :

Oliepomp pakking - 8677055 (9186649)
Keerring oliepomp - 1257113
O-ring tussen pomp en aanzuigbuis - 9186656
Ring tussen aftapplug en carter - 97751
Pakking plug oliepomp - 18677
Carterpakking - 9186609 (motorcode is 1J119275 - volgens vadis dus carterdeksel nummer 9186607)
En dan uiteraard nog nieuwe olie en oliefilter

De riemen zijn beide nog droog, maar ik vervang wel de multiriem omdat deze droogtescheurtjes heeft, is het dan aan te raden ook meteen de spanrol te vervangen ?

Verder zweet het blok bij het kleppendeksel, en lees ik over vloeibare pakking omdat deze pakking niet los te verkrijgen is. Gaat het dan om de vloeibare siliconenpakking zoals loctite 5926 ?

elianmars


Jeroentjuh

Hoeveel km geleden zijn de distributie incl. waterpomp vervangen?

dennis850estate

weet wel dat je carter niet zomaar eventjes simpel te verwiijderen is als je aan deze klus begint!!

w.rusman

Ik heb begrepen dat het redelijk fröbelen is om de carterpan er onderuit te krijgen, maar wat sleutelwerk ben ik niet bang voor.

De distributie is bij 378k vervangen, hij heeft nu 427k gelopen. Hij moet dus nog wel even meekunnen  :eusa_angel:

Ik heb inmiddels alles van het lijstje in huis, en ook nieuwe trekbouten voor de onderste pulley.
De onderste pulley heb ik doormiddel van een midlock tool redelijk makkelijk kunnen verwijderen, alleen had ik niet helemaal verwacht dat op dezelfde as ook de tandpulley voor de distributieriem aangesloten zat en dat deze er ook af moest... (dat had ik niet gelezen hier in de topics en vadis)

Is er een "haynes" manier om de pulleys van de distributieriem te blokkeren, afgezien van de standaard bout in de inspuitpomp ?
Of is het gewoon een kwestie om de motor met alle merktekens op TDC te zetten (zoals ik vantevoren al had gedaan) en daarna de riem en onderste tandpulley te verwijderen ?\


@elianmars : Tnx, dan ga ik hem daar bestellen... heb ik meer vertrouwen in dan vloeibare pakking...  ;)

Ewout Schalkwijk

De distributieriem gewoon vervangen. Die riem kost het geld niet. Je kan de krukas ergens achterop het blok blokkeren met een speciale tool, maar meer weet ik er niet van.
Check ook je trillingsdemper nauwkeurig op droogte scheurtjes. Ik heb hem recent laten vervangen bij de dealer samen met de distributie.

foto's van trillingsdemper:
(http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,53007.msg1356635.html#msg1356635)


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

w.rusman

ik heb inmiddels de papieren pakking vervangen door de stalen variant, en ook de keerring welke de bron van de lekkage bleek te zijn is vervangen.  :eusa_dance:

Wel een paar keer goed vloeken vanwege de volgorde van demontage van onderdelen die niet helemaal duidelijk was en de krappe hoekjes bij de aanzuigbuis, maar verder redelijk te doen...

De distributie heb ik niet vervangen, maar ik weet nu wel dat dat dus een klusje van niets is bij deze wagen. Er hoeft geen steun los, alleen kappen en de spanrol van de multiriem hoeven aan de kant...