Op vakantie: airco stuk :(

Gestart door j3r03n, 21-07-2013 16:08:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

j3r03n

Dusss, morgenochtend asap richting ijzerwinkel!
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

T5turbo

Hopelijk krijg je het dan weer werkend.
Wanneer is de AC voor het laatst goed nagekeken?

Wat is de stand van zaken op je tweede probleem? :eusa_think:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

j3r03n

De AC is 01-2009 voor het laatst gevuld en 12-2009 gecontroleerd op lekkage, beide bij de dealer.
Misschien weleens tijd voor een nieuwe controle :eusa_think:

Het tweede probleem, de navigatie, zit 'm waarschijnlijk in de update van kaarten en POI's die ik vorige week heb gedaan. Ik gok dat ik er waarschijnlijk teveel POI's op heb gezet. Daar ga ik zo even naar kijken.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

The Demon

Als je airco zo lang geleden is gecheckt kan je er wel vanuit gaan dat die speling het probleem niet oplost.

Groet,
The Demon.

StefanCJ

Ruim 3,5 jaar geleden. Tjaa, je kan geluk hebben.

j3r03n

Ik wist niet dat de AC zo vaak moet worden gecontroleerd. Is dat een jaarlijks terugkerend iets?
Wie weet er een goed aircoservicebedrijf in omgeving Dordrecht / Rotterdam?
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

StefanCJ

Ik doe het jaarlijks. Het is te hopen dat er een aircoboer is die nu tijd heeft. Succes iig.

zwamborn

Ik heb mijn airco pas bij een Euromaster (Alphen a/d Rijn in dit geval) laten vullen (afgetapt, afgeperst en opnieuw gevuld). Was een gokje (kende ze nog niet), maar is me uitstekend bevallen. Prima service; kon de volgende dag (op vrijdagmorgen) zo terecht, gelijk de airco laten reinigen (iets met rook of zo, heeft prima gewerkt), en nog een nippeltje vernieuwd omdat ze gezien hadden dat hij z'n koudemiddel daarlangs verloren was. Alles bij elkaar zo'n € 90 (nippeltje was € 3,50  :eusa_dance:); auto 2 uurtjes laten staan (vonden ze fijn, konden ze even goed de tijd nemen); werd bijzonder vriendelijk en voor zover ik kan nagaan deskundig te woord gestaan.

Dit experiment (ik had het er eigenlijk niet zo op, bij zo'n bandenboer...) is me prima bevallen! Zegt misschien niets over andere filialen, maar de prijzen zijn volgens mij gelijk. Ik weet niet of ze ook aan ringetjes verwijderen doen; dat is wel wat specialistischer dan alleen de airco afvullen. Ik vermoed dat je dat wel nodig hebt. De mijne was nog 0,5 mm en hoefde dus niet bijgesteld.
Speling 0,75 lijkt me wel wat te veel, maar voor dit geld zou je eerst ook kunnen proberen alleen te laten afvullen. Als het werkt (motor wel even goed warm laten draaien; als de airco dan uitvalt zal het toch de speling wel zijn) kun je het na je vakantie rustig oplossen.

j3r03n

Euromaster zit ook in Dordrecht zie ik, dat komt goed uit. Morgen maar eens wat rondbellen.
Ik begrijp uit verschillende topics dat er nogal wat verschil zit in hoe bedrijven controleren en vullen. Vraag me af waar ik op moet letten om enigszins te bepalen of het een 'goeie' is of niet. Ga maar weer verder met inlezen.

De navigatie lijkt weer tip-top na verwijderen van een berg POI's ;D
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

Martijn_B

Een aantal dealers doen ook magneetkoppeling speling bijstellen dmv ringetjes. Mocht je het zelf niet willen doen dus. Volvo Niham in Zoetermeer is er zo 1 dacht ik, je kan eens bellen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

j3r03n

#25
Ik heb bij VOMD de AC bij laten vullen. Geen lekkage, maar zat nog wel halfvol sinds de laatste vulling begin 2009. Hij vond dit vrij veel omdat je gemiddeld 200 gram per jaar gebruikt. Dit zou erop kunnen duiden dat de compressor minder goed werkt en dus tegen zijn einde zit. Goed geholpen door Carlo, alles prima.

Dan het volgende probleem: monteur had mijn stoel naar achteren gezet. Nou heeft mijn zoontje van 3 waarschijnlijk de geheugen functies geherprogrammeerd. De knop om de stoel naar voren te zetten werkt al een hele tijd niet meer. Dat los ik altijd op met de geheugenknopjes. Maar die kloppen nu niet meer. Dus staat mijn stoel nu te ver naar achteren en kan niet verder naar voren :( :( Ik maak voor dit probleem even een apart topic aan.

Ik ben vervolgens bij PG Autos in Papendrecht geweest. Echt een kl*te gevoel aan overgehouden. Betreffende monteur gaf wat klappen met een hamer in de buurt van de magneetkoppeling. Ik dacht hij zal hem laten schrikken zodat hij makkelijker loskomt. En vervolgens zegt hij, 'klaar meneer...'. Wat?? Klaar?? :o Ja ik heb de schijf krom geslagen en nou werkt hij weer goed. WTF?!?  :eusa_wall: Ik heb hem uitgelegd dat ik wilde dat de ringetjes werden verwijderd. Dat was niet mogelijk volgens hem, dan moet heel de pomp eruit blablabla. Wij doen dat altijd zo en dat werkt prima. ^$%$@#$3 ik ben echt pissig over deze gang van zaken en dat heb ik ze ook verteld, ondanks dat hij nu redelijk ok lijkt te werken. Ze vonden me geloof ik een hele vervelende klant.

En tot overmaat van ramp is mijn vrouw vanochtend van de trap gevallen en heeft ze nu heel erg last van haar schouder.

Echt een topvakantie! :'(
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

mehn

Als je bij onze auto's 200 gram per jaar verliest heb je een lek in het systeem ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Ik vind 200 gram per jaar vrij veel; dat is 1/5 deel van de totale inhoud  :o. De wettelijke eis van wat een systeem per jaar mag verliezen ligt lager dan die waarde. Ik weet deze waarde echter niet uit mijn hoofd.
Als je 200 gram / jaar verliest, heb je te maken met lekkage van je systeem.

Ik zou PG aanklagen voor beschadigen van je eigendom. Wat nou zeurderige klant; ze hebben je magneetkoppeling gewoon gesloopt!

Sbv

Heeft men ook naar lekkage etc gekeken of enkel we vullen het systeem ?

Aangaande PG, dit is slopen, dat kunnen we zelf ook wel.

StefanCJ

Ik lees vaak iets van max 10% per jaar wat aan verlies nog acceptabel is. Die schijf krom meppen is een regelrechte beun oplossing. Mooi k*t weer.