Andere Volvo:S80 T6 of S90 3.0?

Gestart door Martijn_B, 21-07-2013 20:12:35

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Mijn vader rijdt momenteel een C70 2.4T uit 2001. Prachtige auto:160dkm, zwart, beige leder, etc. Echter geen 4 deuren en net te weinig vermogen (193pk). Dat laatste kan je wat aan doen, maar eigenlijk wil hij wat anders.

Oog is gevallen op de S80, maar dan moet het wel een T6 zijn. Anders een S90 3.0, maar daar hebben we beide nooit echt in gereden. Is de S80 echt te zien als een nieuwere versie van de S90 die op alle vlakken beter is? Of rijdt de S90 nóg comfortabeler?

Specifieke punten om rekening mee te houden, of wellicht rij-ervaringen zijn welkom. De S80 heeft 2 turbo's: vervangen zal dus wel duur zijn.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

grijzev70tdi

S80 T6 blijf er vanaf.... Rijd super, als het rijd. Je kunt nergens bij, gaat veel aan kapot... S90 is heel wat anders, maar rijd best leuk.

S80 moet je erg veel geluk mee hebben, een 2,4T is een betere motor, en rijd net zo fijn ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

robin-850-92

S80 T6 ben ik zelf niet zo weg van, automaat bakken gaan vaak kapot ivm het hoge vermogen wat de T6 levert. De TCM software is daardoor aangepast alleen bij weg rijden zowel overschakeling bij flotter rijden word er merkbaar ( zelfs irritant ) veel vermogen ingehouden om de bak te sparen. Tevens gaan de turbo's nog wel eens kapot, en heeft de motor vaak last van black sludge. Nog even aandacht voor het thermostaathuis bij los halen van de distributie kap breekt meestal het pijpje af van het thermostaat huis, is niet los te vervangen en moet het hele huis vervangen worden. Tip: zaag een deel af van de binnenkant van de kap waar het pijpje doorheen schuift ( zo voorkom je de volgende keer weer afbreken van het pijpje ).

S90 3.0 Een erg fijne auto/motor naar mijn mening, rijd geweldig comfortabel. Bij de modellen met horizontale bladveer wil die nog wel eens doorzakken, en is niet prettig te vervangen. Verder weinig veel voorkomende mankementen aan de S90, Tja de normale dingentjes waar de 850's ook wel eens last van hebben..
Alleen wat je zelf al aangeeft dat je vader wat meer vermogen wilt, de 3.0 heeft geloof ik wel 200+ pk. Ik ben van mening dat de 2.4T waar hij nu in rijd sneller, feller, betere rijbeleving heeft dan een 3.0 S90. Die zijn echt om te cruisen.

Sbv

S80 V8 een optie ? of is dat te nieuw/duur ?

robin-850-92

Dan beter de S80 T6 08-  Heb namelijk al eens een balans as lager vervangen van een V8, blok eruit 1 cil kop eraf.. En een compleet blok vervangen ivm zulk extreme sludge dat een nokkenas in de prut draaide ipv olie.. Niet fijn! En de nieuwe T6 hebben we nog nooit iets groots mee gehad.

Martijn_B

Het betreft echt het eerste model!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

grijzev70tdi

Een S60 T5 niks voor hem? S90 is wel echt oud qua rijden
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Marc O.

Een S80 T6 van de eerste bouwjaren zou ik niet aanraden, tenzij je accepteert dat het potentieel erg dure auto's kunnen zijn. Heb er zelf ervaring mee en had er relatief veel geluk mee, maar dat had ook zomaar anders kunnen zijn.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Jeroentjuh

Waarom niet een S80 2.9 ipv T6? Door het mindere vermogen blijven die bakken gewoon heel en het rijdt super....

-D©©©L-

Citaat van: Jeroentjuh op 21-07-2013 21:27:10
Waarom niet een S80 2.9 ipv T6? Door het mindere vermogen blijven die bakken gewoon heel en het rijdt super....

Dan heb je niet het leuke sperdif.

V70 classic

Citaat van: -D©©©L- op 21-07-2013 21:33:25
Citaat van: Jeroentjuh op 21-07-2013 21:27:10

Dan heb je niet het leuke sperdif.

Gewoon met je verstand rijden, en die bak elk jaar verversen.
Trap je cont op je koppelomvormer vraag je om problemen.
Eerst de bak in lock-up dan trappen.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rifwachter

Ik heb een paar jaar hier een S80 T6 hebben staan, volledig onderhoud gehad bij de dealer.

Fantastische auto, nooit iets mee gehad.

Ik ben terug gegaan naar de 850R omdat ik de beleving miste die ik in de 850R hiervoor wel had.

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

fbm

Citaat van: Martijn_B op 21-07-2013 20:12:35
Oog is gevallen op de S80, maar dan moet het wel een T6 zijn. Anders een S90 3.0, maar daar hebben we beide nooit echt in gereden. Is de S80 echt te zien als een nieuwere versie van de S90 die op alle vlakken beter is? Of rijdt de S90 nóg comfortabeler?

De S80 is echt een fijne auto, groot en ruim! De S90 is een totaal andere auto achterwiel aangedreven, maar is en blijft een jaren 80 auto! Niks mis mee, maar niet te vergelijken met een S80

Heb zelf een 960II en vind dat super rijden!

Martijn_B

Bedankt voor de reacties. Een S60 rijdt hij al zakelijk, weet niet of hij die nog een keer Prive zou willen. Het gaat vooral om meer vermogen dan in de C70, plus de zitpositie en het overzicht in een sedan ipv coupe (mijn moeder rijdt er ook regelmatig in).

Het leuke aan de S80 is denk ik de complete uitvoering en het vermogen tov een lage aanschafprijs. Echter, als je hierna leegloopt dan schiet het ook niet op. Wellicht een exemplaar kijken met een flinke onderhoudshistorie.

Anders zou ik ook nog een S70 T5 of R met hem kunnen bespreken, wellicht is dat een optie. 850 vind hij te oud (dus, S90 wellicht ook). Graag blijft hij bij Volvo (..we kennen de slogan). S80 2.4 is het zelfde blok als hij nu heeft, maar dan in een zwaardere auto? (ME7?)

Johann

Volgens mij zijn de latere 2.5T's van het oude model wel redelijk betrouwbare auto's. Dit ondanks dat het Dirk z'n goedkeuring niet heeft.