volvo 850 2.0i 20v welke turbo ?

Gestart door polar850, 24-07-2013 00:29:41

Vorige topic - Volgende topic

polar850

ik heb onlangs na lang zoeken een degelijke volvo 850 2.0i 20v gevonden (interessanter in belgie als jonge bestuurder) maar ik zoek toch ng een beetje meer pk's en zeker koppel. chip is te duur voor wat het is dus begon ik met de kleine zaken, ferrita uitlaat; chip voor koude lucht inlaat regeling, k&n luchtfilter,... dus mijn vraag is welke turbo is het beste, een volvo v70 turbo, een garret turbo, of ... ?

-D©©©L-

Tja... hoe zal ik het eens zeggen....  :eusa_think:

Hoe groot is je budget ? Het maakt nogal verschil of je 1500 euro of 10.000 euro tot je beschikking hebt.
Hoeveel kan je zelf ?  Of moet je alles door anderen laten doen ?

Wat kan je minimaal verwachten bij ombouw naar turbomotor:

- Blok (compressie is anders)
- Turbo + alle leidingen
- radiateur (met oliekoeler en olieslangen) en onderste radiateurslang
- Intercooler + buizen
- uitlaat/spuitstuk/kat
- complete ECU + kabelboom motorruimte
- Luchtfilterhuis
- Koppeling
- Aandrijfassen

Een aantal maanden geleden hebben we de 2,5 20V van forumlid "ulkeman" omgebouwd naar een 2,3 T5.  Dat is precies evenveel werk als van een 2.0 20V een 2.0 T5 maken. Het is prima te doen, als je je een beetje voorbereid.

Boeijke

Beter in 1x een T-5 kopen. Is goedkoper als je zelf niet heel handig bent. En de losse onderdelen zijn ook niet echt goedkoop. Zie Marco zijn opmerking over hoe groot je budget is.

En een turbo op een "gewone" 20 klepper schroeven levert volgens mij in Belgie ook problemen op met de keuring. Daar mag je al geen grotere remmen monteren volgens mij/.

dielie850

Ik heb ook een ombouw naar turbo gedaan heeft wat voeten in de aarde gehad maar is wat marco zegt goed te doen als je goed voorbereid bent.
Het ligt aan de staat van de auto anders kan je het beste een echte T-5 kopen kosten ook niet zo veel meer ;)

Vulk

Voor alle duidelijkheid, heb je nu een 2.0 20V zonder turbo of ééntje met turbo (T-5)?

Martijn_B

Wat is een "chip voor koude lucht inlaat regeling"?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

-D©©©L-

Bostel

Citaat van: polar850 op 24-07-2013 00:29:41
maar ik zoek toch ng een beetje meer pk's en zeker koppel. chip is te duur voor wat het is
Dan zou ik al zeker niet aan een turbo-ombouw beginnen.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

NinaPaul

Citaat van: Bostel op 24-07-2013 14:50:34
maar ik zoek toch ng een beetje meer pk's en zeker koppel. chip is te duur voor wat het is

Chip op een NA kost evenveel als op een turbo. Maar een NA krijgt hooguit 8pk extra een turbo 40pk+....

Turbo ombouw is 2 keer zo duur, maar je krijgt er 60 pk bij. (van 170pk 20v NA naar 226 pk T-5)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

)()()sT

Citaat van: Vulk op 24-07-2013 06:54:21
Voor alle duidelijkheid, heb je nu een 2.0 20V zonder turbo of ééntje met turbo (T-5)?

Dat was ook mijn eerste vraag ;)

Walter

maar met de ombouw bedoelen jullie volgens mij allemaal 2.0 20V eruit en 2.0 T5 erin. En niet turbo op de bestaande 2.0 20V bouwen

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

UserID6342

Ben ik met je eens kerel maar ik denk ook dat niemand hier zoiets als bijvoorbeeld een Mosselman kit zal aanbevelen ;D.

Bostel

Citaat van: NinaPaul op 24-07-2013 15:11:37
Citaat van: Bostel op 24-07-2013 14:50:34

Chip op een NA kost evenveel als op een turbo. Maar een NA krijgt hooguit 8pk extra een turbo 40pk+....

Turbo ombouw is 2 keer zo duur, maar je krijgt er 60 pk bij. (van 170pk 20v NA naar 226 pk T-5)
Ik wou maar zeggen, een chip of op maat laten mappen ga je bij een turbo ombouw ook nodig hebben...
ik denk trouwens dat de totaalprijs van zo een ombouw wel wat meer kost als chip x2

NinaPaul

Praten langs elkaar.

Ombouw als in (sloop) t-5 motor erin, niet de ombouw van de motor zelf.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Bostel

Dan praten we inderdaad langs elkaar.

Toch nog even aan de topic starter, een NA-wagen ombouwen naar turbo ga je in België (bijna) nooit door de keuring krijgen.