motor liep onregelmatig en harde tik, Oorzaak gevonden, wil dit graag delen

Gestart door allard1972, 27-07-2013 21:32:57

Vorige topic - Volgende topic

allard1972

De motor liep onregelmatig stationair. Dit zag ik niet aan de toerenteller, maar aan de turbodrukmeter. Bovendien maakte de motor een roffel, waarbij het leek of 1 cilinder niet meer lekker werkte. Daarnaast begon hij ook hard te tikken, maar niet tegelijk met de roffel.

Ik zat al aan de hydraulische kleppen te denken en de auto was aan een oliebeurt toe. Aangezien ik de carterventilatie van het voorjaar had vervangen (was zeer smerig en licht verstopt) heb ik een motorflush van Forte gedaan. Hierbij kwam de olie pikzwart eruit en besloot om na 500 km de olie nogmaals te verversen. Deze was namelijk binnen 10 km weer zwart.

Helaas tikken en onregelmatige loop bleef ???

Afgelopen donderdag had ik een ingeving om de bougies te controleren om zo wellicht een verbrandingsverschil te zien. Ze waren allemaal schoon, maar bij 3 bougies zat de kern compleet los. Deze kon ik draaien ten opzichte van de buitenmantel. Een 4e kon ik een klein beetje draaien en de 5e was nog goed. De Bougies waren Platinum van Bosch en 10.000km oud.

Dit had ik niet verwacht. Na het plaatsen van originele volvo Bougies loopt de motor weer als een zonnetje. ;D ;D

MVeldhuis

Nuttige tip, ik zou zelf niet snel naar de bougies kijken als er een tik in de motor zit.