Wisselend te rijk lopen en onregelmatig stationair, zwarte walmen uitlaat

Gestart door konniekip, 20-07-2013 14:51:58

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

Ik open toch een nieuw topic, omdat ik er dmv zoekfunctie niet helemaal uitkomen.
Ik heb een frustrerend probleem wat zich af en toe voordoet, meestal bij warme motor.
Het is ontstaan nadat ik de kachelslangen heb vervangen en de ontsteking heb losgehad. Daarvoor heb ik een nieuwe turbo met boostcontroller geinstalleerd.

Het gaat om een T5-R van 1995 met 350.000 op de klok.

Het probleem is als volgt:
De auto loopt af en toe te rijk en doet dat meestal bij warme motor. Het toerental is dan onregelmatig stationair 600-850, er komen zwarte walmen uit de uitlaat en die stinken.
Rijden gaat prima zonder horten of stoten, accelereert goed maar het verbruik is dan wel verhoogd.
Soms ook doet het probleem zich helemaal niet voor, maar als het gebeurt blijft het ook een tijdje bestaat totdat de wagen is afgekoeld en nieuw starten.

Wat heb ik al gedaan:
- benzinedruk regelaar losgekoppeld van vacuum: lijkt niets aan de hand, geen benzine uit het slangetje.
- alle vacuum leidingen nagelopen: lijken niet beschadigd.

Het lijkt me stug dat het een probleem is met de ontsteking zelf ( kabels, verdeler; januari 2012 nog vervangen incl bougies), immers de auto loopt soepel bij hogere toeren en dan is het verbruik wel verhoogd.

Indien het probleem zich voordoet en ik trek de stekker van de LMM eruit, dan blijft het stationaire walmen bestaan.

Ik kan me voorstellen dat de lambda sonde op is, deze is al eens vervangen en heeft 4 draadjes die dmv kabelknijpverbindingen aan de stekker zitten.
Er is geen storingsmelding op het dashboard te zien.

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaankijken.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

konniekip

Voor 93 euro incl. verzenden haal ik een nieuwe Bosch bij FCPGroton.. Niet veel voor een nieuwe labda sonde, maar wel veel ikv trial en error.

Martijn_B

Exclusief inklaren en BTW. www.lambdasensor.co.uk is wat dat betreft beter.

Ik weet niet of het trail en error is, je hebt nu een lambda die met knelklemmetjes verbonden is? Weet je of het een Bosch is, en wanneer vervangen? Klinkt mij meer als imitatie of universeel.

Heb ik zelf slechte ervaringen mee, vandaar advies gewoon vervangen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

konniekip

Citaat van: Martijn_B op 20-07-2013 16:08:40
Exclusief inklaren en BTW. www.lambdasensor.co.uk is wat dat betreft beter.

Ik weet niet of het trail en error is, je hebt nu een lambda die met knelklemmetjes verbonden is? Weet je of het een Bosch is, en wanneer vervangen? Klinkt mij meer als imitatie of universeel.

Heb ik zelf slechte ervaringen mee, vandaar advies gewoon vervangen.
Bedankt voor de tip. Geen idee wanneer het vervangen is, het ziet er oud uit in ieder geval.. Ik ga die site eens bekijken.

konniekip

Vanavond weer goed mis, roken als een dolle stationair. LMM stekker eruit trekken zorgt ervoor dat het toerental onmiddellijk toeneemt, maar geeft geen grote verbeteringen van het walmen.
Benzine verbruik 1:2- 1:6 in de bebouwde kom.

Ik heb een nieuwe lambda sensor besteld, Bosch...we gaan het meemaken of het helpt.

Martijn_B

jacques1967

Bij een verbruik zoals hierboven benoemd lijkt het mij dat de injectors open blijven staan. Tjongejonge 1 liter benzine op 2 km in de bebouwde kom? Kan toch nooit alleen aan de lambda liggen?1 OP 6 in de bebouwde kom vind ik niet echt alarmerend, vrij normaal zelfs met een vlotte motor. Wat is de staat van koelwaterthermostaat? Lijkt wel alsof deze soms niet meedoet en/of afwijkende waarde doorgeeft. Sterkte met uitzoeken, en aan de pomp

konniekip

Citaat van: jacques1967 op 21-07-2013 14:53:15
Bij een verbruik zoals hierboven benoemd lijkt het mij dat de injectors open blijven staan. Tjongejonge 1 liter benzine op 2 km in de bebouwde kom? Kan toch nooit alleen aan de lambda liggen?1 OP 6 in de bebouwde kom vind ik niet echt alarmerend, vrij normaal zelfs met een vlotte motor. Wat is de staat van koelwaterthermostaat? Lijkt wel alsof deze soms niet meedoet en/of afwijkende waarde doorgeeft. Sterkte met uitzoeken, en aan de pomp
Tja, en dan vandaag weer redelijk 'normaal' 1:7 in bebouwde kom. We gaan het zien als er een nieuwe lambda inzit.

konniekip

Vooralsnog stukken beter lopen. Stationair loopt ie stabieler, ik heb de naald van de toerenteller nog nooit zo strak zien staan op 850 rpm.
Verbruik is lager 6.8L/100KM bij 110 km/h.
Nog geen gewalm gehad maar ik schal de loftrompet nog niet...  ::)

Piet

Na zo'n 60k km is het beste wel van een lambdasonde af.  Gaat aanvankelijk vaak ongemerkt omdat die die dingen langzaam minder worden.