TDI start niet bij warme motor

Gestart door petrolhead, 26-07-2013 16:35:26

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead

Op de camping in france is zojuist een beige (goudkleurige) 850 TDI gearriveerd. Natuurlijk een praatje gemaakt. De 850 TDI heeft geen start probleem bij een koude en warme motor. Alleen als die goed heeft moeten werken. Startmotor gaat niet rond alleen een klik. Na een uurtje start die weer. Heb proberen foutcodes uit te lezen maar lukte me niet.

Wat zou het kunnen zijn?

Jack v

Lijkt me een spanningsprobleem.
Kun je de bekabeling bekijken cq meten?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Tik eens met een hamer of grote schroevedraaier op de solenoïde van de startmotor terwijl iemand de sleutel op startstand houdt. Vingers weg bij multiriem en fan uiteraard.
Vermoedelijk ingebrande en daardoor versleten koperen contacten in de solenoïde.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

S. Brouwer

Tot gisteren een identiek probleem gehad met de tdi van m'n ouders.
pomp timing stond niet helemaal correct. Maar de 2e oorzaak was het brandstof filter.
Deze kun je even goed  aandraaien en dan ook het hele huis. het bestaat namelijk uit 2 delen waardoor je een soort van valse lucht krijgt. De leidingen aan het filet huis kun je dan ook nog even natrekken.
dit loste het niet warm willen starten volledig op.

Jeroentjuh

Voel ook eens aan de accuklemmen, of die niet loeiheet zijn....

)()()sT

Ik lees dat de startmotor überhaupt niet draait.
Is het een automaat? PNP?

petrolhead

elianmars

Controleer eens of het klemmetje van de kabel goed op de startmotor vast zit. Ik had precies hetzelfde probleem. Alleen na een flinke rit deed de startmotor niks meer. Blijkbaar zat het klemmetje losser als de boel goed heet was geworden. Het bewuste kabeltje met klem hangt onderaan de startmotor.

Ik kwam er pas achter toen ik de startmotor al half los had hangen om er een andere in te schroeven  :eusa_doh:

)()()sT

...... Dat had ik ook trouwens. Voetje van die schuifstekker zat te los ::)

;D

petrolhead

Het heeft zich niet meer voorgedaan. Ik zal de laatste suggestie doorgeven.

petrolhead

Vandaag is die met de Volvo naar een volvogarage geweest. Ze hadden geen tijd om uit te lezen. De monteur was overtuigd dat de thermocontact in de dieselpomp niet goed is. Suggestie om dan met met water er over heen te kieperen. Broodje aap of zou het kunnen zijn.

GoldCar

Vandaag aangemeld voor het forum, bovenstaand probleem gaat om mijn Volvo TDI 850.
Bouwjaar '97. Bijna 430.000 km. Binnenkort zal ik een foto plaatsen. Op de terugweg naar Nederland de auto niet uitgezet tijdens pauze en tanken etc. Overnacht in Luxemburg, de volgende morgen gewoon kunnen starten. Thuisgekomen eerst 3 uur wachten voor hij weer wilde starten. Nu geen problemen meer.
Na uitlezen bij de dealer kwam als foutmelding: EFI 353 en 121. respectievelijk communicatie met de startonderbreker en zuurstof/brandstof menging. Maar er is een duidelijke klik hoorbaar, dus communicatie is er wel met de startmotor, toch een los contactje  zoals al gesuggereerd?
Deze week ga ik naar  mijn monteur en alle door jullie geopperde opties doornemen. Tot zover bedankt voor alle suggesties en petrolhead in het bijzonder. Was jullie thuisreis goed gegaan?

ruspek

Graag wil ik ook aanhaken op deze topic.

Mijn TDI (MSA 15.7; 330k,) wil ook erg moeizaam starten als ie warm is.
Koud geen probleem, warm moet ik echt even doorstarten.

een kleine 8000km geleden grote beurt uitgevoerd waarbij de o.a. ook de dieselfilter is vervangen.
Ik heb alle punten zoals beschreven in het topic al nagelopen, geen resultaat.....
het viel me wel op dat de auto bij het leveren van trekkracht (hellinkje met de caravan) weer veel rookte.
(ik heb de EGR helemaal weggehaald en hij rookte nagenoeg niet meer)

Geen storingscodes behalve dat er een fout zit in de communicatie met de EGR ;-)

graag jullie reacties zodat ik verder kan zoeken.
Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

petrolhead

Citaat van: GoldCar op 05-08-2013 23:03:26
Was jullie thuisreis goed gegaan?

Ha GoldCar,

Goed thuisgekomen. Echter Onderweg kon ik niet meer op LPG rijden, pijltje van de automaatstand ging branden voor een tijd lang en navigatie viel uit. Gelukkig allemaal weg of verholpen.

Ewout Schalkwijk

Ik heb dat indertijd met m'n 855TDI ook meerdere keren gehad. Na vele honderden kilometers rijden op hoge snelheid wilde de motor niet meer starten na het bijvoorbeeld tanken. Ik herinner me niet meer of de startmotor draaide. Ik dacht het eigenlijk niet.

Contact op stand II en dan ging de koelventilator hard draaien. Na een behoorlijke pauze (ruim een uur oid), dan startte de motor weer prima. Meerdere malen gehad. Tot 300kilometer aan een stuk, nooit een probleem, daarboven kon het optreden. Tanken met draaiende motor gaat trouwens prima. ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein