V70 wegligging niet lekker, zeker niet met caravan!

Gestart door Frank76, 30-07-2013 14:45:46

Vorige topic - Volgende topic

Frank76

Ondertussen al aardig wat gedaan:
draagarmen vervangen
stuurkogels vervangen
schokbrekers vervangen
uitgelijnd.

De auto voelt wel beter aan, remt zeker strakker (door het verschuiven van de draagarm voelde dat erg slap)
Het rijden met de caravan is niet heel veel beter. Die moet eerst maar eens achter een andere auto om te kijken hoe dat rijd.
Denk dat de caravan ook niet helemaal zuiver is.

Komend weekend met de aanhanger een eind rijden, eens kijken hoe dat aan gaat voelen.
Zal vooral in de tank vervelend zijn ;-)
ZOveel mensen zoveel meningen

Sbv

leons850

Wat is je kogeldruk? Misschien ook even wat onderzoek naar het beladen van een caravan.
Tevens de caravan ook na kijken, mijn ouders hebben ooit een caravan gekocht waar geen schokbrekers onder zaten, dat rijd ook voor geen meter. Deze zelfde caravan met schokbrekers (6m inc dissel en dik 1400kg beladen) achter mijn oude 854 10v en geen centje pijn.
Het kan dus allemaal.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Frank76

Nieuwe spullen gemonteerd.
Kogeldruk al reeds gevarieerd van 50 tot 100 kg. Haalt niets uit.
Enige wat helpt is een zeer zwaar beladen caravan, met veel gewicht op de as.
Schokbrekers caravan zijn de eerste verdachte. Wellicht eens goed vergelijken achter een andere auto.

V70geRwin

Schokbrekers achter ook mee vervangen?

Hoe zijn de bussen in de achteras?
Hoe zijn de ophangrubbers waar de as mee aan de auto hangt?

Frank76

Zoals gezegd schokbrekers vervangen.

Lijkt nu vooral op erg slappe vering te zitten. Je voelt als je er tegen duwt de auto flink heen en weer dweilen.
Ophangrubbers etc zijn goed.

Iemand ervaring met Carsupport hulpveren?
Of andere hulp of steviger vervangingsveren?

Het begint met de kost nu wel wat uit de hand te lopen, kan beter een bus gaan kopen...

elianmars

Zijn het wel de veren die slap zijn?

In je startpost staat dat je op 15 inch rijdt. Hoge wang, wat ook een onstabiel gevoel geeft.

V70geRwin

Welke kant duw je en in welke richting dweilt de auto?

de Boeing

waarschijnlijk een open duur intrappen: maar ben je zeker dat er achter correcte veren zitten? (Heb even snel draadje doorgescand maar zie het niet vermeld staan). Bij standaard dempers horen dikkere veren, dacht 13 mm (versus 11 mm voor de slappere nivomat veer)

Frank76

15 inch heeft bij de 850 altijd prima gereden, in ieder geval een stuk beter als deze. Ook Michelin Energy saver, alleen andere velg.
Wellicht eens winterbanden erop voor de test, of een 17 of 18 inch set lenen.
Onder de 850 heb ik 16 of 17 inch gehad en dat vond ik (evenwichtsprobleem) toch minder prettig rijden dan de 15 inchers.

Auto schudt met zijn kontje met name heen en weer, als je tegen de zijkant drukt.
Dweilen is misschien niet eens het goeie woord, maar prettig rijden met caravan is anders.
Caravanforum zegt overigens dat de V70 gewoon te licht is voor mijn caravan.
Heb een Hobby 540, 731 lang van trekhaak tot achterkant, 1500 kg MTM, 1600 kg op de weegbrug. Kogeldruk al gevarieerd, haalt niks uit.
Tent, stokken en skottel in de kofferbak is erger dan datzelfde op de as van de sleurhut.
Voorkeur caravanforum is 75% van de beladen auto is caravangewicht.

Wat betreft de vering: met een ongeveer gelijkmatig verdeelde last (bank plat, gehele vloer gebruikt tot aan de stoelen) van ca. 250 kg hangt ie al zwaar door. Geen aanlopende banden en nog niet tegen de aanslag. Ziet er wel uit als gare "####"bak

Veren zijn 13 mm en 3 ton oud.

Al met al wordt het wel de vraag, investeren of van de hand doen. Het blijft zoeken.
Vanmiddag een eind met de kar onderweg, kijken hoe dat gaat. Is wel een tandemasser, dus "hangt" minder en wil rechter door.

V70geRwin

Heen en weer van links naar rechts is speling op je rubbers in de as en die waar de as mee aan de auto hangt.

pwberg

Citaat van: de Boeing op 21-09-2013 11:11:08
waarschijnlijk een open duur intrappen: maar ben je zeker dat er achter correcte veren zitten? (Heb even snel draadje doorgescand maar zie het niet vermeld staan). Bij standaard dempers horen dikkere veren, dacht 13 mm (versus 11 mm voor de slappere nivomat veer)

Geloof me, rijd prima alleen ligt de roffel dan met zijn reet plat op de grond.

Heb het T-shirt afgelopen zomer per ongeluk gekregen, toch zo'n 1300km mee gereden  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

de Boeing

Citaat van: pwberg op 21-09-2013 13:17:45
Citaat van: de Boeing op 21-09-2013 11:11:08

Geloof me, rijd prima alleen ligt de roffel dan met zijn reet plat op de grond.

Heb het T-shirt afgelopen zomer per ongeluk gekregen, toch zo'n 1300km mee gereden  :eusa_whistle:

;D

nha ik heb het shirt van sedan veren onder een estate (weekje volgehouden:) ) deze zijn dus circa 2cm korter (heb het dan wel over veren behorende bij nivomats, weet eigenlijk niet of er voor standaard dempers/veren onderscheid wordt gemaakt tussen de beide carrosserie vormen.

Frank76

Heb nog eens heel goed gekeken, maar het probleem lijkt toch inderdaad voornamelijk uit de banden te komen.
Na wat nazoeken bleek de 850 wel op 15 inch, maar niet op Michelins te staan.
Als je nu goed aan de trekhaak schud, heen en weer, rolt de auto vooraan bijna uit zijn banden....
Maar eens op zoek naar een betaalbare set goede zomerbanden op velg. Uiterlijk niet echt belangrijk, maar staal is het andere uiterste....

Sbv

zet er dan nieuwe banden op en geen gebruikt spul. Bij nieuw weet je wat je hebt. Eventueel even een set lenen bij iemand uit de buurt om te kijken of het dan beter rijdt. Op die manier kan je wat uitsluiten