Heel erg offtopic - RX8 op LPG?

Gestart door ZC3rr0r, 31-07-2013 11:32:18

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Omdat hier nogal wat technisch vernuft rondhangt zal ik de vraag hier ook eens stellen.
Een kennis van me heeft een Mazda RX8 HP (231 pk) uit 2006 met net geen ton op de klok.

Ding is altijd dealer onderhouden (wat wil je met een Wankel, meeste garagehouders vluchten huilend weg als je met zoiets aankomt) en conform de gangbare wankel-methode gereden (netjes warmrijden, geen korte ritten).
Echter, gezien de huidige financiele malaise overweegt hij het ding om te bouwen op LPG daar het benzineverbruik ronduit angstaanjagend genoemd mag worden (zelf voor een Roffel rijder is 1 op 7 treurniswekkend).

De theorie zegt dat het kan; Vloeibare LPG injectie heeft als voordeel dat je verbrandingstemperatuur niet toeneemt ten opzichte van benzine, je hebt geen kleppen die kunnen verbranden (want wankel), de smering is beter (benzine breekt olie af - bekend probleemgeval bij wankelblokken is de smering) want LPG breekt geen olie af en de gasinbouwer in kwestie hoeft geen Wankel-professor te zijn omdat het bestaande motormanagement behouden blijft (met Vialle LPi/LPdi en Prins Liquid Injection tenminste).

Verder heeft Mazda het Renesis blok zonder problemen laten lopen op andere gasvormige brandstoffen zoals biogas en waterstof. Ook zijn er in Duitsland een drietal RX8en bekend die al ruim anderhalve ton op LPG rijden zonder ellende.

De praktijk wijst echter uit dat de meeste LPG inbouwers nog niet met een stok in de buurt willen komen van zo'n wagen, een enkeling uitgezonderd die dan wel slechts garantie tot aan de deur geeft.

Ik vraag me dan ook af waarom. In principe zou LPG nu net een betere brandstof moeten zijn voor een wankel dan benzine, toch? En kent iemand een toko die wel oren heeft naar een LPG inbouw voor een RX8?
Hoor het graag :)

Sbv

allround in Spijkenisse al gevraagd ? die bouwen ook lpg in boten in

MrCain

Je was me al voor  ;D

Heb in het verleden aardig wat mensen daar naar toe gestuurd omdat de fabrikant zei : "Wij leveren geen installatie voor dit type auto dus het zal niet gaan"

Meestal stelde Allround dan een systeem samen wat gewoon werkte  :eusa_clap: Ze bouwen daar bijna alles over op LPG => ook een diesel ;)

Citaat van: Sbv op 31-07-2013 11:42:41
allround in Spijkenisse al gevraagd ? die bouwen ook lpg in boten in
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

thuur

Als een RX8 te duur om te rijden is adviseer ik een (stuk) kleinere japanner te gaan rijden.

Gr 8)

ZC3rr0r

Bedankt voor de tip :)
Zal hem daar eens naar verwijzen.

Vind dit zelf overigens ook wel intressant, puur op technisch gebied dan.
Heb wankels altijd al heel erg boeiende motoren gevonden.

ZC3rr0r

Citaat van: thuur op 31-07-2013 12:11:14
Als een RX8 te duur om te rijden is adviseer ik een (stuk) kleinere japanner te gaan rijden.

Gr 8)

Je moet hem ook eerst verkopen voordat je die kleinere Jap kan rijden, en de markt is niet echt booming voor grote bakken met duur onderhoud en astronomisch verbruik. ;)

Walter

zo gek is het niet dat men terughoudend is. Veel ervaring zullen ze er niet mee hebben en garantie geven durf je pas als je het eea getest hebt

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

petrolhead2.5

na de vakantie ga ik naar v/d helm lpg in hengelo (ov) voor mijn 850 (updates volgen nog  ;) ) kan hem wel eens :o vragen laatste keer heeft 'ie een Opel Ampera !! lpg ingebouwd. Inmiddels loopt 'ie ook ver voorop voor lpg voor de nieuwste generatie tsi motoren met cilinder !! uitschakeling bij deellast.

Walter

Opel ampera is niet zo gek, zit gewoon een klein benzinemotortje in die als aggregaat dienst doet

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

mehn

Citaat van: Walter op 31-07-2013 15:18:04
Opel ampera is niet zo gek, zit gewoon een klein benzinemotortje in die als aggregaat dienst doet

Ik stond laatst LPG te tanken naast een Duitse Prius ;D
Net zo'n gevalletje.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ZC3rr0r

LPG in een hybride, tja, je moet toch wat als je veel snelweg rijd en je hybride techniek boven de 50  / 85 ophoud.
Begrijpelijk om dan overigens LPG te kiezen uit milieuoverweging :)

mehn

Citaat van: ZC3rr0r op 31-07-2013 15:47:01
LPG in een hybride, tja, je moet toch wat als je veel snelweg rijd en je hybride techniek boven de 50  / 85 ophoud.
Begrijpelijk om dan overigens LPG te kiezen uit milieuoverweging :)

Ja, en als je tóch geen wegenbelasting hoeft te betalen is dat gauw terugverdiend ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

petrolhead2.5

Vond t idd wel slim bedacht  ;D verder kan ik er nog niet echt aan wennen aan die hybrides overigens denk ik verder dat een rotatiemotor best heel geschikt is voor lpg

henry classic v70

Dit vond ik op het RX-8 forum
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2605

...en als iemand weet of een wankelmotor en lpg goed samen gaan is dat Iwema
http://www.iwemalpg.com/
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Citaat van: henry classic v70 op 31-07-2013 19:21:45
Dit vond ik op het RX-8 forum
http://forum.rx8nl.com/cgi-bin/mwf/topic_show.pl?tid=2605

...en als iemand weet of een wankelmotor en lpg goed samen gaan is dat Iwema
http://www.iwemalpg.com/

Had het topic op het RX8 forum idd ook gezien, maar daar staat niet bijster veel positiefs.
Zal idd ook bij Iwema eens een offerte vragen :)

Dank :)