Brandstofmeter blijft continue op 30 liter

Gestart door Shockwave, 31-07-2013 15:10:39

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Dag forummers,

Onlangs had ik voor een inbouwprojectje mijn dashboard losgehaald. Alles weer netjes terug gemonteerd en alles werkte naar behoren. Totdat ik een eind gereden had en mij opviel dat de brandstofmeter (benzine) amper zakt (3-4 liter max op 80 kilometer). Aangezien ik het verbruik van mijn auto nogal goed ken had die meter allang moeten zakken. De meter blijft echter continue op ongeveer 30 liter staan (dit klopt sinds de laatste keer dat de meter functioneerde).

Nu heb ik het bij terugmonteren van het dashboard volgens mij gewoon alle stekkers op het instrumentenpaneel aangesloten: namelijk de 2 groene stekkers:

Vanmiddag heb ik toch het bovendek maar weer even los gehaald om te kijken of ik wat kon vinden. Ik vond een losse roze stroomdraad:

Close-up van de stekker waar hij (denk ik) in hoort:

Mijn vragen:
-Is deze losse draad van de brandstofmeter?
-Ben ik iets anders vergeten aan te sluiten wat te maken heeft met de brandstofmeter?
-Is het puur toeval en is de vlotter in de benzinetank kapot gegaan?
-Is mijn auto opeens superzuinig geworden? :P

Verder heb ik OBD-1 uitgelezen, deze geeft overal 1-1-1.

mehn

Ik kan je foto's niet zien (willen ze niet op mijn werk...) maar een roze draad in het dashboard is voor 99% een draad van de dashboardverlichting.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

fpede

ik ben het niet zeker, maar volgens mij horen die 2 groene connectoren niet aan elkaar verbonden te zijn,...

daar hoort dus waarschijnlijk op de linkerconnector die roze losse kabel in

zoals het nu zit is er een roze kabel aangesloten op een rood/witte, en dat lijkt me niet zoals het hoort  ;)

hopelijk heb ik het wat duidelijk verwoord  :D

Shockwave

@mehn: okay, dan kan ik dat uitsluiten.

@fpede: ik heb zelf niets veranderd aan elektronica toen ik het dashboard los had. En aangezien het vorige week op deze manier wel functioneerde zal het wel zo horen ;-) Het is sowieso een van de eerste 850's, en daar zitten dingen soms anders dan in latere bouwjaren.

jeroen74

Waarom zit die beunhaasverbinding tussen die twee stekkers? Die roze draad zat denk ik eerst in de kleine stekker, maar is later doorverbonden naar de tweede stekker zo te zien.

Snel in de schema's kijkende lijkt het erop dat het ABS lampje verbonden is het dynamolampje... kapotte ABS verdoezelen voor de APK?

Shockwave

Geen idee wat die beunhaasverbinding daar doet. Niet mijn werk iig.

Maar je kunt best wel gelijk hebben dat dat door iemand met voorbedachte rade gedaan is omdat de ABS het idd niet doet (verroeste kransen).

fpede

ik doelde dus ook op die extra verbinding hé,... overduidelijk dat dat niet is hoe de auto de fabriek uitgerold is, zelfs niet bij een alter1 ;)

Shockwave

Ik snap wat je bedoeld ;-)

Maar goed, niemand die dus een idee heeft wat het probleem kan zijn?

Misschien de vlotter in de benzinetank checken? Wat kan daar eventueel aan te zien zijn?

jeroen74

Het draadje gaat over meedere connectoren.. ik zou beginnen in de achterbak met de stekkers van de benzinepomp en vlotter te checken op slechte contacten.

Shockwave

Ondertussen ben ik bij de benzinepomp en vlotter aanbeland. Zo op het oog lijken de contacten nog goed te zitten.
Elders op het forum las ik dat je de vlotter kunt loshalen en bewegen en dan kunt controleren of de benzinemeter mee beweegt. Alleen krijg ik geen beweging in de vlotter. Kan iemand uitleggen hoe ik dat doe?

Foto'tje van mijn vlotter:

jeroen74

De meter is overigens behoorlijk gedempt dus verwacht niet dat ie heen en weer gaat staan dansen :)

Shockwave

okay ;-) ik heb de tijd vandaag en morgen, dus ik kan wel even wachten op verschuivende meters. Maar jij hebt ook geen idee hoe ik de vlotter los krijg om de meter aan het verschuiven te krijgen?

Sbv

Het is een draai afdichting van de vlotter, kan wel redelijk vast zitten.
Het geribbelde deel zou je moeten kunnen losdraaien

Shockwave

Thanks, ga ik dat nu even proberen.

En bedankt voor de supersnelle reacties ook ;)

Shockwave

De vlotter is los. Ik heb hem zover mogelijk eruit getrokken:

Met als resultaat dat de brandstofmeter duidelijk gezakt is richting 20 liter (verder zakt hij trouwens niet na 10 minuten wachten). Dit betekent dat de vlotter gewoon werkt?