Peter uit Zwolle

Gestart door petertv, 01-08-2013 22:29:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: petrolhead2.5 op 09-08-2013 13:22:44
duitse auto's zijn over het algemeen idd vaak heel goed gedocumenteerd, en in z'n algemeenheid worden auto's beter onderhouden en wordt er meer geld aan uitgegeven dan in Nederland. Ik zou ook altijd liever zélf een auto in D kopen dan via een handelaar (dan weet je vaak niet wat je koopt, wat betreft schade/ boekjes, etc), bij handelaren hier in Nederland heb ik veel ellende gezien wat betreft importauto's. Een voorbeeld zijn bijv niet originele boekjes, of boekjes waar een ander chassisnr voorin stond. Ik bedoelde dan ook onderhoudsboekjes die door handelaren even kundig worden bewerkt bij import bijv  ;) natuurlijk bij import wel rekening houden met keuringskosten en afhankelijk van bouwjaar stukje rest bpm.  ;D

Tuv is Apk en wordt zo administratief overgenomen.
In dld is tellerfraude strafbaar.
Bpm is paar 100 euro en bij schade/gebreken kan je daar nog wat van afhalen.
Lijkt ingewikkeld maar is heel goed zelf te doen!

Miel850

Als je een exemplaar zoekt waar al G3 in zit, val niet direct over hoge km standen, maar kijk naar onderhoud(shistorie).
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Douwe

Citaat van: Miel850 op 09-08-2013 14:31:49
Als je een exemplaar zoekt waar al G3 in zit, val niet direct over hoge km standen, maar kijk naar onderhoud(shistorie).

Ai, zo wil je niet van je roffel afkomen. Voor gasgestookte 850's zijn 4/5/6 ton geen uitzonderingen, maar eerder regelmaat. Onderhoudshistorie is van belang, je kunt grofweg rekenen dat een 850 waar in bv 1996 lpg is ingebouwd de kilometerstand minimaal rond de 400.000 zou moeten zitten. Lagere/veel lagere standen zijn zeer onrealistisch, economisch is het niet aantrekkelijk om voor lagere kilometergebruik Lpg in te laten bouwen / te rijden.
Je wilt niet weten hoe eenvoudig de kilometerstand van een 850 is aan te passen (15/ 20 minuten werk).
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

petertv

#18
hallo allemaal,
bedankt voor de antwoorden allemaal! Ik heb weer ff internet en ben weer aan het rond neuzen. Helaas heb ik niet de tijd om uit duitsland iets te importeren, dus dat valt voor mij nu af.
Gelukkig staan er een heleboel op internet, dus dat is prettig!
Ik heb mijn budget iets verruimd naar 1750 - 2000 max.
Ik rijd circa 40.000 km per jaar en volgens mij maakt het dan qua kosten niet veel uit of je een gas of diesel auto neemt. (veel 130km/h werk op de snelweg, i.v.m. werk in het noorden)
Mijn voorkeur gaat uit naar een 850 - V70 station tot max. 1998; jan 1999 vanwege de young-timer bijtelling van 35%.
handgeschakeld of automaat maakt mij ook niet uit, als er maar cruise-control op zit.

een paar op een rijtje (MP):
Marius van Gessel uit Epe heeft een V70 G3 uit 1997 (vrpr. 2.450, te duur, zou dan flink moeten zakken) 394.580 km
Spek occasions uit Putten heeft een 850 2.3 T-5 uit 1996 (vrpr. 2.250, ook te duur, zou ook moeten zakken) 437.020 km
particulier J.de JongOosterwolde, v70 2.5 tdi aut. 1999 (vrpr. 1.250) 482.000 km
Posthuma vinkega, een 850 2.5i G3 (vrpr. 1.500) 460.335km

Ik heb uit mijn oude 850 wel de volgende zaken nog mee kunnen nemen (zet ik later nog wel in het te koop gedeelte) een splinternieuwe G3 gascomputer voor een 850, een bagagerolhoes en een afneembare trekhaak voor een 850 sedan denk ik (was te kort voor de station) Mogelijk is hier nog belangstelling voor om mijn budget aan te vullen?!

petertv

Citaat van: tijdrovers op 08-08-2013 19:47:24
welkom!!!

;D

groet, Henri

Dank je Henri! ook voor het kijken naar die 2 roffels!

Vulk

Cruise control kan je achteraf ook gemakkelijk inbouwen dus daar zou ik me al geen zorgen in maken.

Miel850

Met 40K per jaar wist ik het wel.
Dieselen!  ;)
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

RBR

#22
LPG (G3 dan) is toch goedkoper op jaarbasis dan een diesel.
Minder wegenbelasting, bijna een euro goedkoper tanken per liter dan diesel.
Een diesel moet dan zowat de helft verbruiken voordat deze maar enigszinds goedkoper wordt dan LPG.

Diesel kost plm 1,40 de liter, verbruik van een 2,5 TDI is 1:15 volgens fabriek.
Dus je hebt plm 2700L nodig per jaar van totaal 3735 euro.

LPG(G3) plm 0,65 de liter, verbruik van een 2,5i 20V  is 1:11 volgens fabriek, zal op lpg 1:10 worden.
Dus je hebt plm 4000L nodig per jaar van totaal 2600 euro.

Wegenbelasting scheelt ongeveer 400 euro tussen G3 en diesel op jaarbasis.
Daarmee wordt LPG ongeveer 1535 euro goedkoper op jaarbasis

Heb voor het vergelijken twee motoren met dezelfde inhoud gekozen en waarvan de prestaties bij elkaar in de buurt liggen.

Nadeel van G3 is dus wel dat je vaker bij de pomp staat door het hogere verbruik en kleinere tank.

Persoonlijk zou ik de V70 G3 uit je lijstje nemen, indien deze natuurlijk qua opties gelijk is met de rest.
De lagere KM-stand van deze V70 t.o.v. de rest is ook een voordeel (maar het onderhoud is wel belangrijker dan de km-stand).
S60 T5M 350pk "RS350"

Jack v

Welkom Peter,

Flinke klapper gemaakt zeg. Fijne ervan is weer dat jullie er goed afgekomen zijn.

Met de km die je maakt zou ik persoonlijk voor diesel kiezen. Zal kwa brandstof en hsb iets duurder zijn maar dat pak je weer terug met minder onderhoud en een tdi rijdt gewoon super ook als je er weer een hut achterhangt is een diesel veel meer plezier door het geweldige koppel.
En daar komt bij dat door jou budget je al op een lpg/ diesel auto uitkomt die toch een relatief hoge km stand heeft.

Ik ging voor diesel.

nog een tip; "neem iemand mee desnoods van dit forum met verstand van zaken mocht je hier zelf onzekerheid in hebben.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

petertv

Bedankt voor alle mailtjes en tips en PB's. Het is uiteindelijk een V70 2.5 diesel automaat geworden. bijna 500.000 op de teller. Ik heb er op een dag 4 roffels gezien en dit was prijs - kwaliteit de beste. Bedankt nog Henri om de verkopers mee te helpen bang te maken ;-)

Net even een deurstopper uitgewisseld a.d.h.v de tips hier op het forum. Daarmee trok ik ook de bekleding los van het frame, maar daar hielp een busje bruislijm prima mee om dit ook op te lossen. Al met al een half uurtje werk.

V70geRwin

Citaat van: petertv op 20-08-2013 20:54:34
Bedankt voor alle mailtjes en tips en PB's. Het is uiteindelijk een V70 2.5 diesel automaat geworden. bijna 500.000 op de teller. Ik heb er op een dag 4 roffels gezien en dit was prijs - kwaliteit de beste. Bedankt nog Henri om de verkopers mee te helpen bang te maken ;-)

Net even een deurstopper uitgewisseld a.d.h.v de tips hier op het forum. Daarmee trok ik ook de bekleding los van het frame, maar daar hielp een busje bruislijm prima mee om dit ook op te lossen. Al met al een half uurtje werk.

Gefeliciteerd ermee!
Heb je al foto's van de nieuwe wagen?  ;D

petertv

Nee, nog niet. Zal ik binnenkort even maken. Moeten eerst die gekke saus-spetters van de zijkant. :-(

Moet wel zeggen dat ik bij elke V70 classic denk: "zou daar iemand van het forum in zitten..."

hertogjan6

Citaat van: petertv op 21-08-2013 20:01:47
Nee, nog niet. Zal ik binnenkort even maken. Moeten eerst die gekke saus-spetters van de zijkant. :-(

Moet wel zeggen dat ik bij elke V70 classic denk: "zou daar iemand van het forum in zitten..."
polijsten??
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

thanas

Hoi Peter uit Zwolle.
Ik woon in Arnhem en werk in Zwolle. Ik nu al 4 jaar probleemloos met mijn 855R uit 1996 met nu 340.000 op de teller op LPG-g3 heen en weer. Gaat prima, snel en relatief goedkoop!
Wat mij betreft een aanrader als je maar een Vialle installatie neemt!

hertogjan6

#29
Citaat van: thanas op 25-08-2013 21:57:29
Hoi Peter uit Zwolle.
Ik woon in Arnhem en werk in Zwolle. Ik nu al 4 jaar probleemloos met mijn 855R uit 1996 met nu 340.000 op de teller op LPG-g3 heen en weer. Gaat prima, snel en relatief goedkoop!
Wat mij betreft een aanrader als je maar een Vialle installatie neemt!
dus jij bent dat die ik altijd spot!!! Swinters op winterstaal?? R staat/stond af en tie bij het ziekenhuis zwolle!
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart