B-blog Ocean Race sub

Gestart door Bouke, 03-08-2013 22:20:07

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Mooi werk weer, maar wel weer lekker hoerig dat het nog niet compleet duidelijk is wat de veroorzaker nou is.

Balen Bouke, heb je zo'n onwijs dikke bak, wordt je plezier voor een gedeelte vergald omdat er zo'n lampje brandt.

Mooi dat het gevonden is. Wel mooi prut dat je met een nieuwe kat problemen op de hals haalt.

Edit: te snel gelezen.

KIM

Dan moet je mijn verhaal toch iets beter lezen Stefan: De racekat is de oorzaak van het brandende lampje.

maruska

als dat zo is, dan is de verkopende partij toch de aangewezen persoon om dit op te lossen ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

StefanCJ

Citaat van: KIM op 10-11-2013 11:14:00
Dan moet je mijn verhaal toch iets beter lezen Stefan: De racekat is de oorzaak van het brandende lampje.

Sorry, te snel gelezen  :-[.

KIM

Citaat van: maruska op 10-11-2013 11:15:43
als dat zo is, dan is de verkopende partij toch de aangewezen persoon om dit op te lossen ?

Ik ben in ieder geval van mening dat er niet duidelijk is verteld welke gevolgen dit voor je systeem zou kunnen hebben.
Het bewijs van de gevolgen is nu heel duidelijk in dit blog weergegeven.

vincen tdi

Ik weet er niets tot zeer weinig vanaf op het moment  :eusa_shifty:, maar las net dat obdII en 100 cell katalysators niet lekker samen gaan en daarom 200 cell aangeraden wordt zie hier http://www.partsforvolvosonline.com/product_info.php?cPath=28_289_594&products_id=3486 dit gaat weliswaar over jetex maar geeft wel te lezen.
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

UserID6342

Citaat van: KIM op 10-11-2013 11:50:47
Citaat van: maruska op 10-11-2013 11:15:43

Ik ben in ieder geval van mening dat er niet duidelijk is verteld welke gevolgen dit voor je systeem zou kunnen hebben.
Het bewijs van de gevolgen is nu heel duidelijk in dit blog weergegeven.
Goed gedocumenteerd ook Kornelis en Bouke  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:, maar verklaart nog niet waarom het bij de ene auto gewoon super gaat (voorbeelden genoeg immers) en bij de ander tot problemen leid.  Juist dat laatste vind ik persoonlijk erg interessant om te weten en wellicht ook ter info van de andere gebruikers hier.  Kan het te maken hebben met de kwaliteit van de cat ? 100CPI is immers 100CPI en zoals gezegd gaat het bij de een prima maar nu, als voorbeeld, bij Bouke geeft het problemen....

Marc O.

Was de lmm al vervangen? Wellicht is het de combi van deze cat en een niet-meer-helemaal-frisse lmm?
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Staat helemaal los van het voortraject Marc. De foutcode wordt gezet op de kat, dus meet ik zelf wat de boodschapper hier over heeft te vertellen.
Bij een goede kat krijg je dit soort signalen alleen als er aan de voorzijde heel veel mengselvariatie optreedt. Dit ga je zeker merken in de stationairloop want dan staat de motor echt te zagen qua toerental.

Dirk: Dat moet haast wel. De reden dat een 100 CPI racekat minder presteert qua omzetting is gelegen in het oppervlak van het opgedampte edelmetaal; dat is het materiaal dat het katalytische proces in gang moet zetten. Een 200 CPI kat heeft grofweg 2x zoveel oppervlak met edelmetaal en werkt dus altijd beter maar heeft een wat mindere flow.
Gezien het feit dat een 100 CPI al een grensgevalletje is, zal het hele proces van opdampen van edelmetaal alleen nog maar belangrijker worden. Overigens zou je het katalysatorbed ook langer kunnen maken; dan krijg je meer edelmetaal in een kat. Wellicht dat de lengte de factor is die de verschillen tussen de 100 CPI kats maakt.
Ik hoop dat je trouwens niet voorbij gaat aan het feit dat de auto van Bouke 2 lambdasensoren heeft en dat de laatste eigenlijk deze situatie tot een probleem maakt. Bij mijn 850 kan ik m er zo onder hangen zonder dat er een lampje gaat branden.

Ik wel best ook eens meten aan zo'n goede 100 CPI kat: Mooi vergelijkend warenonderzoek.

UserID6342

Eensch Kornelis !  En nee, ik ga zeer zeker niet voorbij aan het feit dat de auto van Bouke 2 lambdasensoren heeft en een 850 slechts 1.  Daarom geef ik ook als voorbeeld dat er zat V70's zijn met dezelfde setup (behalve de AWD) met een 100 CPI kat die het gewoon goed doen op 2 lambdasensoren en waarbij de laatste er NIET is uit geprogrammeerd.  Zowel met originele ECU als gechipt.  Het voorbeeld wat ik aanhaal van bijvoorbeeld Maarten (Marty_Mouse) is daar eentje van, een andere is bijvoorbeeld de auto (V70XC) van Martin (Marty).

Het enigste verschil waardoor dit dan een probleem kan opleveren is de kwaliteit van de cat lijkt mij dan. Zoals ik al zei 100CPI is en blijft 100CPI, het enigste verschil kan dan in de merken cq lengte van de cat onderling liggen.  Immers een langere cat is ook meestal meer edelmateriaal, maar ook de korte tot zeer korte cats voldoen dus ook, met 2 lambdasensoren.

Daarbij kan het nog een verschil zijn, weet niet of je dat hebt geprobeerd, dat als er een metal cat onderhangt deze pas fatsoenlijk begint te werken na een dikke 50 km flink gereden te hebben.  Deze metal cats duren veel langer voordat ze opgewarmd zijn als de conventionele keramische cats.  Dit laatst genoemde kan dus ook een eventueel probleem zijn met een 100CPI metal cat bij een 850 voor de APK... bij koud blok afkeur en bij goed warm blok goedkeur op de 4-gasttest ;D, terwijl je hier met een 200CPI geen last van hebt.  Je kunt het ook ruiken aan de uitlaatgassen als de cat echt goed warm is.

KIM

Dat was de uitkomst van mijn metingen ja. De pest is alleen dat de kat ook erg snel weer afkoelt.
De storingsdiagnose houdt geen rekening met de langere opwarmtijd en dat is hoofdzakelijk het probleem.

Bouke

Vandaag ook weer in de weer geweest voor het beesie, hij krijgt een verwensetje in de vorm van nieuwe bougies,olie filter,brandstof filter, pollenfilter en natuurlijk nieuwe olie.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Bouke op 11-11-2013 18:02:38
Vandaag ook weer in de weer geweest voor het beesie, hij krijgt een verwensetje in de vorm van nieuwe bougies,olie filter,brandstof filter, pollenfilter en natuurlijk nieuwe olie.
http://i1059.photobucket.com/albums/t431/boukeglastra/IMG_1962_zpsf226a75b.jpg

Verwennen? Stokslagen verdient die. :evil:

;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Als ik je kan helpen, laat maar weten, hè ;)

Bouke

Citaat van: elianmars op 11-11-2013 18:25:16

Als ik je kan helpen, laat maar weten, hè ;)
Jij werkt denk ik op woensdag ochtend :eusa_think: