B-blog Ocean Race sub

Gestart door Bouke, 03-08-2013 22:20:07

Vorige topic - Volgende topic

Bouke

Je ziet iig geen beschadigingen in de zuigerwand :eusa_shifty:

Johann

Heb je geen duidelijke foto van die cylinder.?

UserID6342

Citaat van: Bouke op 01-03-2015 15:39:49
Mocht het het geval zijn dat de schraapveren gaar zijn is dat een kwestie van nieuwe er en gaan of moet er meer gebeuren?
Dat is zo, zonder het spul te hebben gezien, niet te zeggen Bouke helaas....  Daarom vraagt Johan ook een echt duidelijke foto van die bewuste cilinder.  Zorg dat tie echt goed scherp is en maak 4 foto's (steeds 90 graden gedraaid) en dan voornamelijk op de wanden.  Als de zuiger in BDP staat (wat zou moeten als je de kop eraf trekt), verdraai dan de krukas tot de zuiger in ODP staat en maak dan pas de foto's.

Bouke

Zal morgen ff foto's maken ;) ik neem aan dat je bedoelt dat de zuiger in de laagste positie moot staan om zo veel mogelijk van de zuigerwand te zien. Wat ik wel weet is dat sinds ik de auto heb ( iets meer dan twee jaar) de compressie in cilinder 1 was toen al 7 bar. Dit is gemeten bij Hooftman , ondanks dat liep de motor buitengewoon mooi.  Maar er was nog een cilinder met minder compressie, ik dacht 3 of 4, deze is iig volledig hersteld naar 11,5. Met dit in het achterhoofd heb ik bij de laatste olie wissel een flesje van Forté engineclean door de olie gedaan. Dit moest dan een half uur met een draaiende motor met wat variatie in toerental er in blijven en daarna een oliewissel. Daarna liep de motor zeer mooi. Ik had de hoop dat ook hier de compressie zou terug komen   Maar dit was zoals gemeten nog 7 bar. 

Johann

Dus carterpan er onderweg en zuigers er uit trekken.

Bij foto's van de cylinderwanden niet alleen van het midden foto's nemen. Hier slijt de cylinderwand doorgaans het minste. Wel op diep krassen of putten of gladde spots controleren.
Waar het telt is ongeveer 5 mm onder de bovenrand. Maak daar even een duidelijke foto van want dat is het punt waar de zuiger de compressie moet houden en daar slijt de motor het meeste. 

Bouke

Johan moet ik gelijk al zuigers trekken of kan ik eerst foto's maken van de bovenste rand en evt slijtage plekken?
Ik heb nog geen ervaringen met zuigers verwijderen( snap wel hoe het zit) moet ik dan nog ergens op letten en wat doe ik daarna?

Johann

Citaat van: Bouke op 01-03-2015 19:45:48
Johan moet ik gelijk al zuigers trekken of kan ik eerst foto's maken van de bovenste rand en evt slijtage plekken?
Ik heb nog geen ervaringen met zuigers verwijderen( snap wel hoe het zit) moet ik dan nog ergens op letten en wat doe ik daarna?

Eerst foto's. Zuigers trekken kan op twee manieren.. Of je haalt alles er uit en laat het blok honen of je kijkt alleen naar die cylinders die lagere compressie lieten zien. Mocht die cylinder 1 echt zo onder de maat zitten dan zal er wel iets aan de hand zijn en kun je beter de zuiger van die cylinder er uit halen om te inspecteren.
Mocht er verder in de cylinder weinig te zien zijn dan zal er waarschijnlijk een gebroken veer in zitten.
Alhoewel niet volgens het boekje zou je dan een nieuw setje veren er op kunnen laten zetten. een nieuw drijfstanglager setje en twee drijfstangboutjes er bij bestellen en de boel weer terugschroeven.

UserID6342

Eensch met Johan, eerst afwachten op de foto's !

Ik denk dat zo'n gedeeltelijk revisie duurder uiteindelijk gaat worden als een ander fris onderblok zien te vinden....

elianmars

Maar hoe weet je of een onderblok fris is, Dirk? Daarvoor moet het toch ook uit elkaar?

UserID6342

Vaak kun je het aan de algehele staat wel zien, let dan dus op stootranden, slijtage zoals Johan beschrijft, hoonsporen, etc.

Het enigste wat dan de gok zal zijn, zijn de lagers maar die kun je in principe ook zo vervangen (als de krukas of drijfstang niet beschadigd is), koop zo'n onderblok bij iemand die garantie durft te geven.  En ohja, wat ATF meenemen om te zien of die ook niet zo wegloopt.

Bouke

Ga eerst wel foto's maken morgen dan kunnen jullie oordelen over de staat. Daarna kan altijd de zuiger er nog uit. Na de foto' zal ik wat atf er op kiepen en kijken wat er gebeurd.

Jelmar

De staat van een onderblok bepaal je niet alleen met een foto.
Meten = weten.
Is voor mij persoonlijk weinig discussie. Heb hier voorbeelden genoeg gezien van motoren die goed leken, en het moment dat je dan met je binnen meter (bore gauge) gaat controleren zag je duidelijk dat cilinders behoorlijk taps waren uitgelopen en heb ze zelfs ovaal gezien.
Een visuele inspectie hoort er ook bij, maar kan je nooit gebruiken voor een conclusie of een motor overleden is.

Persoonlijk zou ik heel simpel beginnen met te controleren of alle drijfstangen nog wel recht zijn, zuiger op bdp en meten hoever hij komt tov het block deck. Super simpel te controleren.
En echt raar zou het niet zijn als een drijfstang niet 100% meer recht is.

Ben al even met het kopje bezig geweest, maar daarover later meer. Wil eerst even contact gehad hebben met Bouke.

//edit
Heb mn post aangepast om een eindeloze discussie te voorkomen.
850R

UserID6342

Jelmar heeft helemaal gelijk met de meten is weten term !  En ja, ook ik heb die cilinders gezien zoals hij beschrijft (zeker bij de ouwe Saabs ;D), maar (op een paar mensen na) heeft bijna niemand hier op het forum een binnen-micrometer.  Buiten dat, als ze 'm al hebben, weten ze niet hoe te gebruiken.....

Als Bouke idd op zoek moet gaan naar een ander onderblok, dan maar beter op het visuele afgaan...

Maar eerst even foto's afwachten....

Wat het laatste betreft Jelmar, helemaal met je eens maar geloof zo 1,2,3 niet dat het de drijfstangen zijn die deze problemen geven.

Johann

Citaat van: Jelmar op 01-03-2015 21:11:51
De staat van een onderblok bepaal je niet alleen met een foto.
Meten = weten.
Is voor mij persoonlijk weinig discussie. Heb hier voorbeelden genoeg gezien van motoren die goed leken, en het moment dat je dan met je binnen meter (bore gauge) gaat controleren zag je duidelijk dat cilinders behoorlijk taps waren uitgelopen en heb ze zelfs ovaal gezien.
Een visuele inspectie hoort er ook bij, maar kan je nooit gebruiken voor een conclusie of een motor overleden is.

Persoonlijk zou ik heel simpel beginnen met te controleren of alle drijfstangen nog wel recht zijn, zuiger op bdp en meten hoever hij komt tov het block deck. Super simpel te controleren.
En echt raar zou het niet zijn als een drijfstang niet 100% meer recht is.

Ben al even met het kopje bezig geweest, maar daarover later meer. Wil eerst even contact gehad hebben met Bouke.

//edit
Heb mn post aangepast om een eindeloze discussie te voorkomen.

Zo bedoel ik het niet Jelmar.
Lees je dit draadje terug vanaf het moment dat het met de motor fout ging dan had Bouke op dat moment al de conclusie moeten trekken dat deze motor over is. Vanaf dat moment lees je over mogelijke oorzaken en oplossingen om de boel weer aan de praat te krijgen. De grote rode draad is budget.
In mijn optiek is een motor met 3 ton of meer er op het niet meer waard om op te lappen. Alleen de kop er af en twee kleppen plaatsen kun je doen. Ik had dan alleen wel dezelfde kleppen er in willen hebben en niet universeel spul met totaal andere vorm. Had ook niet naar randjes en bijwerken gekeken maar de kop er zo weer op gezet.  Kost een paar kopbouten een paar pakkingen en wat vloeibare pakking prut. Gaat gewoon werken. Hoef je helemaal niet bang voor te zijn.

Maar..

Is de motor open dan kun je checken of er misschien een malle veer of twee om de zuigers zitten maar al het andere moet gewoon de motor er uit en checken of een behandeling nog zin heeft maar jij weet net zo goed dat deze motor waarschijnlijk al over de eerste opmaat zit onder de compressierand. Officieel zou dat ook nog eens 5 nieuwe overmaatse zuigers a bijna 200 Euro per stuk met veren betekenen. Boren, honen, nieuwe bouten, moeren, o-ringen etc. en je bent in z'n totaliteit al minimaal 2000 Euro verder.

Een ruilmotor zal ook tussen de 500 en 1000 gaan kosten en waarschijnlijk ook al dicht bij een dergelijk staat zijn intern maar dan zou je je dan nog misschien een tonnetje mee kunnen vermaken.

Met de kop er af hoeft alleen de pan er onderuit en twee boutjes los om de zuiger er uit te pakken. Blijkt de cylinder in redelijke staat, lees zelfde staat als de vier er naast, en is er iets met de zuiger en/of veren aan de hand dan kun je dat vervangen en de boel weer terugzetten. En dan niet overmaatse veren er in maar gewoon standaard maat veren die op een 0.2+ overmaat compressie rand moeten werken niet zoals de 4 er naast.
Kosten zijn nieuwe veren, iets van 3 to 4 tientjes meende ik, en twee drijfstang boutjes. Mocht je het best minder voorzichtig hebben aangepakt zou je er nog een lager setje bij kunnen doen. De boel dicht draaien en op hoop van zegen happy wezen.

Alle motoren boven de twee ton draaien gewoon op overtijd en zijn al lang over. Wil je het goed doen moeten ze gewoon helemaal uit elkaar. Zowel de kop, mochten er nog geen haarscheuren bij de bougie gaten zitten, als wel het blok.

Bouke

Net ff foto's gemaakt van nr 1

Er zat 1 klein glij plekje in. Rest van de cilinders zien er allemaal het zelfde uit.
Nu op nr 1 een laagje atf gedaan , eerst de krukas een aantal keert rond gedaan en toen de atf.