Martin R - Met mijn Saffron V70R & C70C

Gestart door Martin-R, 06-08-2013 09:06:19

Vorige topic - Volgende topic

Martin-R

Om het voorstel topic niet te vervuilen met voortgang van mijn vervoersmiddel, hier een gloed nieuw topic waarop ik de voortgang en het gebruik van de auto zal posten.

Citeer
Mijn naam; Martin Ciesluk geboren in Kampen (1990), opgegroeid in de Achterhoek en nu woonachtig in Denekamp. Studerend in Enschede (Saxion) en trotse eigenaar, sinds begin 2013 van een V70R AWD 1999 Saffron.

Gekocht met ongeveer 230.000km op de teller, zitten we nu alweer rond de 250.000km.

Heb hem begin dit jaar voor een redelijke prijs opgehaald, er moe(s)ten wel een aantal zaken aangepakt worden. En zo langzamerhand begint hij er aardig op te lijken.

25/28 - 5 - 2013
Auto voor beurt naar de garage
(olie bijgevuld, olie filter verschoond, en div kleine dingen)
advies: Koeler ophanging, uitlaatsysteem los en lek, haakse overbrenging defect, banden voor glad

31 - 5 - 2013
Uitlaat lag op straat, met wat ijzerdraad aan de auto vast gemaakt naar mijn broer gereden (heeft gat in de vloer) uitlaat onder auto vandaan gehaald gaten dicht gelast en alles netjes opgeschuurd e.d. uitlaat er weer onder en ik was weer om 00.30 optijd op mijn werk om af te breken (werken onder een tijdslimiet doet het goed!)

12-06-2013
De eerste grote verandering was de brandstof. Ik heb op advies van de installateur gekozen voor een VSI installatie met Flashlube. (245.000)
https://www.facebook.com/martin.ciesluk/media_set?set=a.498849703521771.1073741824.100001902385219&type=3

25 - 06 - 2013
2 nieuwe voorbanden op de auto gezet

2/9 - 7 - 2013
Vakantie Luxembourg - Parijs - Diepe - Dinant - Essen
De auto goed gebruikt en iedere dag meer dan voldoende kilometers gemaakt met de auto
https://www.facebook.com/martin.ciesluk/media_set?set=a.508920612514680.1073741827.100001902385219&type=3

29/4 - 7/8 - 2013
Vakantie Sauerland
Wederom de auto goed gebruikt ditmaal minder landweggetjes, maar af en toe toch gedaan alsof het een V70XC betreft

5 - 8 - 2013
Van een medeforummer een set veren gekocht (voor en achter) om de verlaagde veren te vervangen voor standaard veren (komen van een 850 T5)
Ook van dezelfde auto een achterruitenwisser mee genomen om de mijne aanwezig en werkend te maken.

To do:
LPG inbouwen (VSI systeem)
extra achterbank (7 zits) achter vervangen voor standaard plaat (ivm LPG tank)
Vering voor en achter
Nivomaten achter
Schokbrekers voor
Achterruitenwisser mechanisme vervangen
Uitlaat rechtzetten
Middendemper terug plaatsen
Voor bumper vervangen/spuiten
Bumper lip voor
Motorkap spuiten
Blokjes gril plaatsen
R embleem op gril
Remschijven achter vervangen
Remblokken achter vervangen
remslangen achter vervangen
handremschoenen vervangen
R afdekkappen over rem blokken
Houten inleg vervangen voor zilver inleg
Binnenverlichting vervangen voor wit led verlichting 16-08-14
Buiten verlichting vervangen voor wit led16-08-14
Koplampen vervangen voor moderner iets2-08-14
Nieuwe ruit rechts achter
Ruit blindering vernieuwen
Rechts achter ruimte maken voor reserve band
Auto radio
Interieur - bekleding
Remmen voor vervangen 23-08-14
Kineethoes vervangen (RV)23-08-14

De AWD weer AWD maken (optie)

Volvoalst

Mooie wagen! Wat zijn je plannen voor de toekomst qua upgrades?
Gr. Bob

Volvo C70 2.4T, Automaat (2001) - 192.000km

Martin-R

De eerste upgrade zullen velen van jullie zien als downgrade.

De verlaging set gaat er onder uit. En er komt een standaard 850 set onder dit om het rij comfort een stuk omhoog (leuke woordspeling) te brengen.
Heb nog getwijfeld om er een XC set onder te zetten, puur zodat hij wat "aparter" word, en ik nieuwschierig ben naar het rijgedrag van een R met XC veren. Maar ik kon voor een zeer nette prijs deze set over kopen. Een prima try-out set!

In eerste instantie zal de set niet verkocht worden, zodat ik altijd nog kan kijken wat ik fijner vind en eventueel terug kan. (hoewel verkopen en iets anders proberen ook een prima optie is)

Martin-R

De nieuwe vering zit er onder, althans voor 3/4..

Voor ging vrij eenvoudig, kwestie van:
- band eraf
- aand de bovenkant van de veer/schokbreker de buitenste 3 schroeven los draaien (voor het gemak er net niet afdraaien zodat hij straks blijft rusten)
- aan de onderkant zit een rubbertje geklemd in de veer, deze los prutsen (naar achter trekken was bij mij de oplossing)
- stabilisator stangetje los maken
-  aan de onderkant 2 schroeven los maken (bout/moer) doppenset met voldoende verleng stukjes kan hierbij praktisch zijn.
Veer compleet los, bovenste 3 boutjes los maken en je pakt het er zo uit.
Nieuwe veer erin (let even op bij het plaatsen waar je een inkeping hebt voor het rubbertje ivm links en rechts.

Dit heeft bij mij ong 1.5/2 uur geduurd en was goed te doen. Heeft me +40mm opgeleverd en dat merk je bij iedere drempel, maar ook bij algemeen snelweg.

Achter was een groter probleem allemaal te verwijten aan het feit dat ik van een niet AWD de set over wou zetten.
Bij veren kan dit niet, in ieder geval niet standaard veren. (je hebt ruimte voor ong 10/11cm veer aan de bovenkant. Een standaard veer is 14cm. Dat past niet en is ook niet / nauwelijks passend te maken.

Even marktplaats afgestruind en diverse fora en sloperijen gebeld maar enigdinds in de buurt geen awd set kunnen vinden.

De schokbrekers hebben we, met moeite wel vervangen. (over 1/2 maanden moet ik naar de APK en 1 schokbreker lijkt iets te lekken)
Hier hadden we 1 groot probleem, het asje dat door de onderkant van de schokbreker door gaat paste niet op mijn nieuwe set schokbrekers (los van het feit dat we dit asje voor geen mogelijkheid uit de oude schokbrekers kregen.

Dus na 3 uur creatief met metaal zelf 2 asjes geproduceerd (slijpen en schuren om het passend te maken)
Deze vervolgens in de verf gezet.

Even laten drogen, en gebruik gemaakt van een sneldroger (verfafbrander)

Dit asje in de schokbreker, en met een flink gepruts de asjes op hun plaats gekregen. Alles vast gedraaid.
Voordeel: hij gaat door de APK, en kan er mee rijden
Nadeel: achter is hij nog verlaagd.  Geeft een erg opstijgende lijn in de auto.

Dus, volgend project:
Veren achter vervangen.

Sbv

Waarom koop je dan geen nieuwe awd veren bij dealer ?

Martin-R

Op zaterdag middag / avond zijn die dicht ze wilden me met alle liefde maandag helpen... Maar ik moet vandaag gewoon weer rijden!

Martin-R

De vering is nog steeds niet voor elkaar, we zijn nog zoekende naar de juiste veren om eronder te zetten.

Hij rijd nu in ieder geval als een... Tja dweil met vliegtuig alures?

Terwijl we de juiste veren blijven zoeken heb ik aan de hand van het forum dagboek van Hertog een website gevonden waar relatief goedkoop de verlichting vervangen kan worden voor auto led verlichting (http://m.miniinthebox.com/nl/list/auto-led-lampen_3103)

In verband met de auto kleur, en de xenon kop lampen ga ik alle hallogeen lampjes vervangen voor witte exemplaren. Om de auto een iets moderenere look te geven.
Gaat gebeuren na de APK keuring die over 1/2 weken gedaan zal worden.

-D©©©L-

Waarom zet je er niet gewone V70awd veren en dempers onder ?

Martin-R

Dcccl, zover ik weet bestaat er geen v70awd?

Mocht je, of iemand wel iets weten of iets anders dat past. Ik weet het ook niet meer en zit al bijna te twijfelen om toch weer verlaagd te gaan, want dit rijd echt.. naja gewoon niet.

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Citaat van: Martin-R op 30-08-2013 08:32:41
Dcccl, zover ik weet bestaat er geen v70awd?

Mocht je, of iemand wel iets weten of iets anders dat past. Ik weet het ook niet meer en zit al bijna te twijfelen om toch weer verlaagd te gaan, want dit rijd echt.. naja gewoon niet.

Dealer kan je zo de juiste spullen leveren en ja er bestaan gewoon V70 AWD's

Martin-R

Mijn dealer wist zo niks.. en ging voor me kijken.
Heb hem er gister nog over gesproken maar hij had nog niks verzonnen dat zou passen.

Toch maar eens andere dealer bellen?

Sbv

Citaat van: Martin-R op 30-08-2013 09:35:54
Heb hem er gister nog over gesproken maar hij had nog niks verzonnen dat zou passen.

Op basis van onderstel codes(chassis plaatje onder de motorkap nabij de accu) kan men zo zien welke dempers en veren er op jouw auto horen.
Zo spannend is het namelijk niet. Je hebt een V70R AWD, daar horen verlaagde AWD nivomats op met bijbehorende veren

Martin-R

En zoals ik dus aangaf, wil ik geen verlaagde veren maar juist iets hoger.
Dit voor drempel comfort. Maar ook mijn keuze voor wegen op vakantie's ed.

elianmars

Citaat van: Martin-R op 30-08-2013 09:35:54

Een Volvo dealer?

Kenteken invoeren en alle gegevens van jouw wagen komen er uit rollen. Met de daarbij behorende onderdelenlijst.