trekgewicht 2.5 tdi verhogen; kan dat?

Gestart door ruspek, 10-08-2013 20:55:38

Vorige topic - Volgende topic

ruspek

Hallo,

Zoals de topic titel het al aangeeft: is het mogelijk om trekgewicht (aanhanger gewicht) te verhogen voor een V70 2.5 TDI (140pk)

Ik weet uit mijn 740 tijdperk dat de auto's in bijv. Duitsland een hoger trekgewicht hebben dan de auto's die in NL geleverd zijn.
Mijn 740 mocht in NL 1500 kg trekken terwijl dezelfde auto (met zelfde motor) in DLD 1800 kg mocht hebben.
Het enige verschil zat hem in de bevestiging van de trekhaak (in DLD zat er een extra stabilisatie onder)

Is het dus mogelijk om dit voor elkaar te krijgen binnen de NL wetgeving?
Dit om meer mogelijkheden te hebben met het uitzoeken van een een andere caravan.

(natuurlijk wel de auto ff chippen voor meer NM en PK)

Groet ruben

Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

Jack v

denk het niet
de auto krijgt een goedkeuring bij de rdw met max trekgewicht.

Dit zullen ze niet 1 2 3 veranderen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwberg

Weet niet wat het trekgewicht van een TDI in DLD is, maar als dit hoger is kun je hem wellicht met aanpassingen exporteren en op duits kenteken laten zetten (met hoger trekgewicht om vervolgens weer terug naar NL te importeren.

Het zal (zowel financieel als tijdstechnisch) wel wat kosten, maar lijkt me de enige mogelijkheid........

Daarom komen kitcars vaak via de UK ons land in, daar krijgt zelfs een gemotoriseerd bankstel een kenteken...  ;D
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Sbv

Misschien een kleinere caravan uitzoeken ipv een huis op wielen ?

pwberg

Citaat van: Sbv op 10-08-2013 21:24:15
Misschien een kleinere caravan uitzoeken ipv een huis op wielen ?

Ach, tot 1600kg kun je een redelijk paleisje vinden, hoor.

Had ik bij mijn eerste reactie eigenlijk niet aan gedacht.  :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

ruspek

daar hebben jullie allemaal helemaal gelijk in, ik denk dus dat ik mijn eisen wat betreft de caravan maar bij moet stellen..
Of een nieuwe V70 moet kopen.....die mag nl. wel 1800 kg trekken.

Wat wel raar blijft (en wat mij ook opvalt) met name in DLD maar ook zeker bij de Duitse merken, de trekgewichten veel hoger liggen dan je zou verwachten. Zo mag een klein golfje 1,6 tdi blue motion met net 100pk ook 1600 kg trekken. De buurman (eigenaar van de auto) geeft aan dat hij er niet eens de limburgse heuvels mee in durft omdat er geen trekkracht voorhanden is....

Ook zie je daar joekels van caravans achter relatief kleine autootjes

Groet Ruben

V70 classic 140 pk benzine, mj 2000

ZC3rr0r

Viel mij inderdaad ook al op.
Ziet veel combinaties rijden waarvan ik persoonlijk niet graag de bestuurder zou zijn qua vermogen en remcapaciteit.

Maar goed, als "het mag" dan doen veel mensen best domme dingen die wellicht wel mogen maar niet slim zijn.

Domaso

Je moet je misschien ook afvragen of hetgeen je wilt trekken wel veilig is. Mijn S80 mag 1800 kg trekken maar of dat veilig is....

Op deze site kun je berekenen of je combinatie qua gewicht veilig te rijden is:
http://www.caravantrekker.nl/
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

)()()sT

En tegenwoordig trapt leasend Nederland ook met die eco-hokken en overmaatse sleurhutten er vrolijk op los op de Europese tolwegen ;D

Ik zou met een caravan van 1600 kg. achter m'n V70 al zoiets hebben dat je teveel aan de max. zit.
Een V70 classic oogt best klein achter een flinke hut.

Marc O.

Citaat van: Domaso op 11-08-2013 10:23:08
Je moet je misschien ook afvragen of hetgeen je wilt trekken wel veilig is. Mijn S80 mag 1800 kg trekken maar of dat veilig is....

Op deze site kun je berekenen of je combinatie qua gewicht veilig te rijden is:
http://www.caravantrekker.nl/

Vage site hoor:

Citaat van: vage site
U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u goed bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Steile hellingen moet u zo veel mogelijke vermijden omdat u maar net voldoende kracht heeft om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meer dan voldoende kracht om weg te komen en is de hoeveelheid tractie bepalend.
...The Nile isn't just a river in Africa...

V70 classic

Citaat van: ZC3rr0r op 11-08-2013 09:46:12
Ziet veel combinaties rijden waarvan ik persoonlijk niet graag de bestuurder zou zijn qua vermogen en remcapaciteit.

Maar goed, als "het mag" dan doen veel mensen best domme dingen die wellicht wel mogen maar niet slim zijn.

Dat is natuurlijk kul.
Een gemiddelde vrachtwagen combi weegt een 40 tot 45 ton en heeft 450 peekaas.
En dan zou je met 100 pk niet met 2,5 ton naar boven kunnen?  
Probleem zit hem 95% in de bestuurder in plaats van trekkend voertuig.
En ja manier van beladen is ook puntje bestuurder.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rifwachter

Een XC90 T6 mag zelfs 2250 kg trekken.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

)()()sT

Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 10:30:32

Dat is natuurlijk kul.

Grts Ronald

Dat is appels met peren vergelijken. Een vrachtwagen heeft met 450 pk. een koppel van 2500 Nm.
Zo'n dieseltje in een auto net 200 Nm.

BBS

Citaat van: )()()sT op 11-08-2013 10:32:53
Citaat van: V70 classic op 11-08-2013 10:30:32

Dat is natuurlijk kul.

Grts Ronald

Dat is appels met peren vergelijken. Een vrachtwagen heeft met 450 pk. een koppel van 2500 Nm.
Zo'n dieseltje in een auto net 200 Nm.
Idd.
Er komt wel iets meer bij kijken om te bepalen welke trekgewichten aan een auto komen te hangen.
Stabiliteit, wegrijden, remmen etc.
En ik zit liever aan de veilige kant en iets "over" hebben dan er te laat achter komen dat je in bepaalde situaties "te kort komt"
Sowieso vind ik dat de classics al niet onderbemeten zijn qua trekgewichten....
Volvoloos....

Thijs850

Interessant topic, ik ging ooit met mijn 460 1.6 uit 95 in zijn drie over de afsluitdijk met een caravan van nog geen 1000kg. Ik kon de 80 niet vasthouden, ik zag van alle vrachtwagens de voor en achterkant voorbij komen. Vanaf die tijd gaat het met de 850 2.5 vele malen beter en relexter.
Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 320.700