koelvloeistof

Gestart door mathh, 11-11-2004 00:15:21

Vorige topic - Volgende topic

mathh

Op de terugweg van Nürnberg na aankoop van mijn V70R ging op het eind van de rit het koelvloeistoflampje branden. Op zich niet zo'n probleem. Thuis bijgevuld en lekkages gezocht. Aanslag zat op de radiateur, de slangen van voor tot achter en het reservoir. Ook niet zo spannend want dat kan ook een oude kwaal zijn geweest. Een origineel Volvo slangeklemmetje bij het reservoir vervangen door eentje welk wel afdicht en door. Na verloop van tijd weer een brandend lampje. Op de sleuteldag het systeem onder druk gezet en deze liep minimaal terug (0,1 bar op een half uur). Toch nog een lekkende slangeklem (Volvo origineel) ontdekt en vervangen en hopen dat het over zou zijn. Nu weer een lampje gehad en weer bijgevuld. Op zich valt het relatief mee: 2 liter koelvloeistof op 8000 km, maar ik heb een pesthekel aan de rotzooi die het lekken achterlaat. Ik blijf na verhitte ritten ontsnapt koelmiddel ontdekken rond de dopl van het reservoir, maar deze dop ziet er foutloos uit.
Ik neem dus aan dat bij hard rijden een te hoge druk binnen het koelsysteem ontstaat en dat deze via de dop gecontroleerd afgebouwd wordt. Maar hoe ontstaat deze te hoge druk? De koelvloeistof in het reservoir ziet er nog spic en span uit (puke groen) en van olie is geen spoor te bekennen.In de motorolie is ook geen spoor te bekennen van lekkende koelvloeistof.
Daaruit concludeer ik dat waterpomp en koppakking in orde zijn. Het stekkertje zelf onderin het reservoir werkt feilloos. Wie kan me nog wat goede raad aan de hand doen ??? ???

Ps: de zoekfunctie heb ik helemaal doorgespit en niets gevonden wat er op lijkt.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

speedyT5

zou het niet het reservoir zelf zijn dat lekt?
en dan ter hoogte van de aansluiting/schroefdraad bij de dop?
dat heb ik al eens eerder meegemaakt.
Never, never gonna give you up
love you just the way you are

Reitse

Dop stuk... schijnt vaker te gebeuren.

Wieke

Te hoge druk in een goed werkend systeem is onmogelijk (mits je motor tenminste niet oververhit raakt). Water heeft namelijk een standaarddruk bij een bepaalde temperatuur en daar is het systeem op gebouwd. Te hoge druk acht ik uitgesloten.

Je zou daarom wel eens kunnen uitproberen of je de koeling van het systeem het wel goed doet als je stilstaat.... Zolang je rijdt heb je namelijk koelwind langs je radiator en geen probleem.

Dus probeer eens: als je stil staat de motor starten en kijken of bij een normale bedrijfstemperatuur de fan (koeling) aanslaat (of niet). Ik vermoed namelijk dat er onvoldoende koeling is, waardoor de druk wel te hoog kan worden. De lucht en vloeistof zoeken dan een uitweg, hetgeen dan tot lekken op de meest zwakke plek leidt en dat zou best je dop/schroefdraad kunnen zijn....

Succes,  Wieke

Jerry

Kan het zijn dat de thermostaat te laat opent, waardoor kennelijk te veel druk ontstaat?

Wieke

Ja dat kan heel goed zelfs (mits onvoldoende koeling het probleem is). Ook kan bijv. gewoon een zekering doorgebrand zijn.

reneetje

Niks van dit alles, gewoon de de dop van het expansievatje wat moe is. (kijk maar eens goed , vaak kun je wel een barstje zien zitten)
Ik heb het ook gehad, gewoon nieuw doppie erop en klaar is klara ;)

Rene ;D

mathh

Citaat van: reneetje op 11-11-2004 17:00:10
Niks van dit alles, gewoon de de dop van het expansievatje wat moe is. (kijk maar eens goed , vaak kun je wel een barstje zien zitten)
Ik heb het ook gehad, gewoon nieuw doppie erop en klaar is klara ;)

Rene ;D

De dop heb ik onder een loep bekeken en is volgens mij gewoon goed. Maar om dit uit te vlakken kan ik eens een andere plaatsen. iemand een idee wat zo eentje kost?
Het idee van te weinig koeling staat me beter aan, ofschoon de fan gewoon zijn werk doet. Dus zal ik maar eens de thermostaat gaan/laten testen.
In ieder geval al bedankt voor het meedenken :)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

TTT242

Ik heb toevallig deze week net hetzelfde probleem aan de hand.  Het lampje van de koelvloeistof lichte in het begin enkel op bij fel optrekken, later ging het ook aan bij licht optrekken en toen constant; een klein lekje dus.

Ik heb vanavond het systeem eens bijgevuld - ik dacht dat er een klem iets of wat los zat, deze vastgezet- maar na een uurtje was het koelvloeistofreservoirtje weer leeg. Toen eens gekeken en het lekt rond het reservoirtje. Eens van nader bij bekeken, maar geen leiding gevonden die lekt. Rond de dop vanboven en ook aan de onderdelen rond de dop(waar de schokdemper vast zit en tegen het schutboard hangt het vol met de groene zooi. Dus zal het dan toch de dop zijn. Ik was al aan het twijfelen, maar dan rijden we maandag wel eens even langs bij de dealer. Heb toch verlof :)

PS fan slaat niet aan na 5 minuten draaien( slaat anders niet rap aan hoor, enkel als het zeer warm is)

Ps2: lekt enkel de koelvloeistof uit het reservoir (+/- 1L) of uit het hele systeem( kwestie van geen grote stukken te maken;))
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

TTT242

Heb 'm al eens tien minuutjes stationair laten lopen, maar toen gebeurde er niet veel. Ga morgen als het wat lichter is nog eens proberen.

Koelvloeistof ligt in de koffer en wijzertje zal angstvallig in het oog worden gehouden.

lostboy

ik zou de dop van het resevoir maar eens vervagen heb het zelf 2x mee gemaakt

TTT242

Hmm, toch raar. Nog maar eens koelvloeistof bijgevuld en de dop nog eens extra vast gedraaid. En nu blijft het groen blauwe spul er blijkbaar beter in.
Woensdag ga ik toch eens langs bij de dealer, effe systeem onder druk zetten. Eén slang ga ik zeker vervangen die blijft verdacht( klein lekje) maar de rest komt volgens mij toch via de stop. We zien wel de woensdag.

dennis850

Citaat van: TTT242 op 15-11-2004 18:45:01
Hmm, toch raar. Nog maar eens koelvloeistof bijgevuld en de dop nog eens extra vast gedraaid. .

dat is nou net vaak de oorzaak, het te hard aanknetteren van de dop, zodat ie bovenin scheurt, gewoon handvast is genoeg.

Entuscan

Hey Tom, zat op dat koelvloeistof reservoir wat ik van u gekregen heb geen dop meer?
Dacht van wel, zal eens kijken
Ik zal er aan proberen te denken zaterdg
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

TTT242

Vandaag naar dealer systeem op druk laten zetten; met een gebroken vinger sleutelen is niet zo handig >:()
Daar bleek een lek aan de aansluiting van een slang aan de radiator. Het slangklemmetje bleek vastgeroest. Een nieuwe slang met klem erop en het probleem is waaarschijnlijk opgelost. Hoe de koelvloeistof rond het expansievat kwam weet ik nog niet. De stop bleek ok. We zullen verder zien maar ik denk dat het opgelost is...