Startmotor draait langzaam rond??

Gestart door Wouter1973, 14-08-2013 08:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Wouter1973

Sinds gisteren draait plots mijn startmotor langzaam rond. Motor slaat nog maar nét aan. Aanvankelijk gedacht dat er een nieuwe accu in moest maar die gaf hetzelfde probleem. Accuspanning met motor uit is 12,8 V. Laadspanning bij stationair toerental 13,86 V (warme motor). De laadspanning bij verhoogd toerental verandert niet. Wat is hier aan de hand? Help!

jeroen74

Slechte verbinding tussen startmotor en akku. Of een startmotor die aan het overlijden is. Je zou eens de spanningsval moeten meten over de startkabel tijdens het starten.

Wouter1973

#2
Ik zal er eens naar kijken. Waar ongeveer vind ik de startmotor bij mijn 850? Overigens begint de startmotor erg langzaam, maar gaat deze na een paar seconden vervolgens iets sneller rond. Genoeg -nét- om de motor aan te laten slaan.
Ik begrijp dat accuspanning en laadspanning zoals gemeten normaal zijn? Had hogere laadspanning verwacht bij een hoger toerental...

)()()sT

Hij hangt vooraan het blok, zeg maar tussen fan en motor, onder je gaskabel en zit vaak onder een afdekkapje.

Wouter1973

Citaat van: )()()sT op 14-08-2013 09:28:28
Hij hangt vooraan het blok, zeg maar tussen fan en motor, onder je gaskabel en zit vaak onder een afdekkapje.
Helder. En vanaf daar loopt de startkabel naar de accu neem ik aan?

Broabander

Jep, er loopt een kabel vanaf de dynamo naar de startmotor naar de accu. Dus als je aan de achterkant van de startmotor kijkt (aan de kant van de distributie/dynamo is dat) zit daar een kabel met een oogje eraan.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Sbv

Massa kabels nog goed ? Alle aansluitingen goed vast ?

Vulk

Heeft de staat van de overige massakabels hier ook niets mee te maken?

edit: Sander was sneller.

thuur

Citaat van: Wouter1973 op 14-08-2013 09:15:56
Had hogere laadspanning verwacht bij een hoger toerental...

Onze dynamo's zijn afgeregeld op 14V. 13,89 is dus prima. Als je de motor uitzet moet je minimaal een kwartier wachten voordat je de accuspanning kunt meten. Wellicht ook even accutester erop om te zien wat de accu doet bij zware belasting. Dat het voltage in orde is betekent niet dat ook de ampères geleverd kunnen worden.

Als de massapunten verder in orde zijn vermoed ik ook dat de startmotor aan het overlijden is.


Gr ;)

Wouter1973

Hmm. Dat ding heb je ook nog niet zomaar eruit zo te zien...  :(

thuur

Citaat van: Wouter1973 op 14-08-2013 13:51:52
Hmm. Dat ding heb je ook nog niet zomaar eruit zo te zien...  :(

Kwartiertje 8)


Gr ;D

Vulk

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,8400.0.html

Valt nog wel mee. In bovenstaand topic spreken ze van 1,5-2u werk, maar iemand die het al vaker gedaan heeft doet het volgens mij gemakkelijk binnen het uur.

edit: Thuur doet't blijkbaar binnen het kwartier. :)

peteRRR

Hier ook nog een euvel met de startmotor,na het monteren van de bobine was ik vergeten de stekker van de voorontsteking aan te sluiten en ongeveer
2 x een sec of 6/7 aan het starten geweest en toen ging het lampje branden van het stekkertje van de voorontsteking.

Vanaf die tijd gaat het bendix systeem/rondsel niet meet op tijd naar binnen en geeft de startmotor een licht rateltje als tie aanslaat,...beetje toevallig
dat de startmotor het begeeft op zo,n moment want hij heeft altijd prima z,n dienst gedaan,....wat kan er nu verkeerd zijn aan een beetje doorstarten?

http://www.marcovw.nl/Motor/Startmotor/startmotor.htm

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wouter1973

#13
Ok. Ik ben niet helemáál leek gelukkig. Is het een kwestie van accupolen los, fanbehuizing en fan demonteren (dat zijn een paar torx schroeven toch?), startmotor uitbouwen (drie moeren las ik ergens), en nieuwe startmotor terugbouwen? Gaat me dat met wat ring-, steek- en dopsleutels lukken of heb ik iets speciaals nodig nog?

Wouter1973

Aanvullend: welke startmotor past op mijn 850 T5 automaat? Zijn alle startmotoren afkomstig van 850, V/S/C 70 passend?