Startmotor draait langzaam rond??

Gestart door Wouter1973, 14-08-2013 08:55:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: Wouter1973 op 14-08-2013 15:45:05
Ok. Ik ben niet helemáál leek gelukkig. Is het een kwestie van accupolen los, fanbehuizing en fan demonteren (dat zijn een paar torx schroeven toch?), startmotor uitbouwen (drie moeren las ik ergens), en nieuwe startmotor terugbouwen? Gaat me dat met wat ring-, steek- en dopsleutels lukken of heb ik iets speciaals nodig nog?

Accu los, fan kun je wegnemen voor wat meer ruimte (kabels bovenin hoeven niet allemaal los, sommige relais kunnen "mee aan de kant"), en dan inderdaad 3 bouten plus de stekkers (1x steek, 1x moer maat 13). Het boutje van de beugel aan de startmotor zie je wellicht niet direct, even goed kijken met een lamp. Motor kan blijven vastzitten op de paspen, even een gepaste tik of proberen de motor radiaal te wrikken.

Er zit wel verschil tussen, maar iedere benzine-startmotor past en werkt in ons klimaat.


Gr ;)

grijzev70tdi

Heb er nog wel een, zowel van een 10V als een T-5R. Monteren is ook mogelijk
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Bedankt allemaal voor de reacties. Met de heldere omschrijving van Thuur (waarvoor dank!) zal het toch moeten lukken denk ik. Inmiddels een startmotor gevonden van een C70 T5, die is als het goed is onderweg.
Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe je de fan met behuizing precies wegneemt, voor zover ik kan zien zitten er twee torx schroeven aan de bovenkant. Hoeveel schroeven zitten er aan de onderkant?

Sbv

geen aan de onderkant. fan valt in 2 gleuven aan de onderzijde

Wouter1973

#19
Citaat van: Sbv op 15-08-2013 11:19:37
geen aan de onderkant. fan valt in 2 gleuven aan de onderzijde
Dus die twee bovenste torx boutjes/schroefjes los, naar boven schuiven en that's it?

Sbv

bekabeling (stekkers) ook loshalen uiteraard

Wouter1973

ik begin er zowaar vertrouwen in te krijgen dat me dit gaat lukken. Bedankt allemaal! :)

peteRRR

Je kan ook nog met een volle externe accu direct de plus en de min van de startmotor door verbinden en zo eens kijken of er iets
in de bedrading van de auto zit als tie het met die externe accu wel goed doet. ( even in z,n vrij zetten )

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wouter1973

Ik ben bijna op de helft! Het verwijderen van de intercoolerslang, luchtinlaat, CIS-klep en bijbehorende slangen levert eigenlijk al genoeg ruimte op. Ik heb de fan dus gewoon laten zitten. Ook minder kans op beschadigen van mijn -gloednieuwe- radiator. Twee  bouten 14 zijn al los, de 13 bout van de beugel is gevonden en ook al los (ging prima met pijpsleuteltje en een schroevendraaier). Bedrading is los. Helaas werd op dat moment, nadat ik een klein halfuurtje bezig was, net de kleinste wakker dus moest ik stoppen, maar morgen is het een kwestie van oude startmotor eruit, nieuwe erin (die is inmiddels bezorgd), alles weer terugmonteren en klaar!

Wouter1973

(En dan maar hopen dat dit inderdaad het probleem was)  :eusa_whistle:

Wouter1973

#25
En gelukt! Start weer als een dolle! Mijn oude startmotor ging beduidend minder snel rond tijdens het starten.
Enorm bedankt voor de tips en aanwijzingen!

UserID6342

Mooi zo Wouter en goed gedaan !  :eusa_clap: :eusa_clap:

volvobug

Grenzen verlegd en weer een klus klaar, goed gedaan! Altijd fijner als het zelf gelukt is  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wouter1973

Inderdaad. De voldoening van vandaag is onbeschrijflijk. Hier kan ik zeker komend half jaar op teren.  ;)

volvobug

Citaat van: Wouter1973 op 17-08-2013 19:52:35
Inderdaad. De voldoening van vandaag is onbeschrijflijk. Hier kan ik zeker komend half jaar op teren.  ;)
Mooi, dat geeft energie om door te gaan, want binnen een maand is er vast weer wat anders aan de hand  :eusa_shifty: ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.