ATF olie wissel vraagje...

Gestart door Dennis1974, 15-08-2013 15:54:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis1974

Vraagje...ik gebruik om olie te verwisselen altijd een afzuig apparaat. Hiervoor heb ik geen brug nodig. Wel zo handig en het geeft geen troep.

Nu wil ik eigenlijk deze methode ook gebruiken om ongeveer 2 liter ATF olie af te zuigen vanuit de peilstokmond van de automaatbak. Vervolgens wil ik hier weer 2 liter nieuwe olie voor in de plaats doen.

Waarom? Gewoon....omdat ik de olie mooi schoon wil houden. De auto is vorig jaar geflushed....en de olie is rood..maar ik heb het idee dat het roder kan.

Kan dit zomaar ongestraft gebeuren? Ik heb het idee dat ik er gewoon 2 liter uit kan halen...zolang ik het voor het starten van de auto maar weer aanvul met nieuwe ATF olie.

Klopt dit? en zijn hier risico's aan verbonden? ... week ik bv geen vastzittend vuil los ofzo?


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

NinaPaul

Tenzij je pijlstokbuis vies is kan het geen kwaad.

Als het lukt om het eruit te zuigen is er niets aan de hand.

Omdat het kan, gewoon doen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Dennis1974

Citaat van: NinaPaul op 15-08-2013 15:58:31
Tenzij je pijlstokbuis vies is kan het geen kwaad.

Ik kan zeg maar zuigend naar binnen... (RRRRRRrrrrrrrrrrrrrrr...klinkt wel lekker :) ) ... Wat ik daarmee bedoel is dat eventueel vuil wat in de peilstok zit en zou kunnen vallen....gelijk al vallend naar binnen wordt gezogen zolang ik maar heel rustig de peilstok in ga met het afzuig apparaat.

Ik ga het gewoon proberen.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

solexpaul

Hey Dennis ik heb het vandaag bij de 940 gedaan. Ca. 2 liter afgezogen (denk 1,7 liter kreeg ik eruit), weer 1,7 liter vullen, peilen, kwartiertje rijden, weer leegzuigen, weer bijvullen en mijn bak schakelt nu nog soepeler. Je moet maar eens komen rijden.

Heb op aanraden van een 700 forumlid olie besteld, een 10 liter kan type D voor EUR 50 incl verzenden. Kan dus nog aardig wat spoelen. In de tjalk vandaag EUR 11 per liter betaald was dus zonde achteraf :-)

Groet Paul
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

Dennis1974

We gaan het gewoon doen Paul...Zal ff informeren welke ATF er ook alweer in de 850 moet


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

solexpaul

Zal ook wel type D zijn net als bij de ZF bak in de 940. Alleen in de 5 traps automaten moet speciale dure olie.
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

solexpaul

Deze olie heb ik besteld als het de goede olie is kan je die ook bestellen dan is hij weer voor weinig schoon

http://www.schreursbv.nl/product/olie/transmissie-olie/10-liter-a.t.f.-type-d
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

solexpaul

Mits deze olie geschikt is voor de AW bak in jouw auto dat weet ik niet. Voor de ZF4HP22 is deze olie prima.
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

Dennis1974

Ik heb nog een liter ATF liggen welke geschikt was voor mijn auto. Die heb ik gehaald toen mijn keerring van de bak stuk was en af en toe moest bijvullen.

Daarop staat het juiste type...dat had ik toen weer gekregen van een een Automaatspoeler hier op het forum waar mijn bakken al 3x gespoeld zijn.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

UserID6342

Let even op:

In de ZF bakken van de 700-900 series kan de ATF-D of ATF-II gebruikt worden, in de AW bak van de 850 absoluut niet !

Beter is om ATF-III aan te schaffen, die kan zowel in de AW bak van de 850 als ook in de ZF bak van de 700-900 (backwards compatibel namelijk)

Dennis1974

#10
ATF-III heb ik idd in de roffel liggen...heb net even gekeken.

Dank Dirk...wil natuurlijk niet de verkeerde erin stoppen :)


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

solexpaul

HEb ook nog driekwart liter type III liggen. Verkeerd gekocht........
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

UserID6342

Citaat van: solexpaul op 17-08-2013 21:51:05
HEb ook nog driekwart liter type III liggen. Verkeerd gekocht........

Neuh, niet verkeerd gekocht Paul want kan gewoon in de ZF bak, zonder enig probleem.  Zodra ik het filter en pakking binnen heb komt deze ATF-III ook in mijn ZF bak en kan ook gewoon.

solexpaul

Maar kan het ook gemengd Dirk ? Dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
940 B230FB ZF4HP22 donkergroen metallic 1992
Prius Business edition 2006
Mercury Sable 3.8 LS (langlopend reparatieproject) 1992

UserID6342

Het zou wel moeten kunnen, maar ben er zelf absoluut geen fan van.  Zoals al meerdere keren gezegd de ATF III is backwards compatibel dus kan zo bij de oude.  Het enigste verschil zit in de bijkomende toevoegingen van de ATF III t.o.v. de II