LPG naar G3 ??

Gestart door mauricenl, 11-11-2004 15:07:59

Vorige topic - Volgende topic

mauricenl

Sinds enige maanden roffel ik er met mijn 850 2.5 10V uit 1995 met een Vialle LPG installatie lustig op los.

De wegenbelasting die ik betaal is voor LPG en niet voor G3. Heeft iemand idee hoe ik mijn installatie G3 kan laten worden en wat zoiets gaat kosten???

mauricenl

Maar hoe kom ik daar achter of wat heb ik daarvoor nodig?

mauricenl

Ik heb een sticker gevonden met wat gegevens over de installatie. Het was wat moeilijk te lezen maar volgens mij stond er dit:

Vialle VNL 4424 Type 0208
Volvo D- Type
Verdamper 13764
Regeleenheid AMS

O ja misschien relevant, het motortype is B5252S

2.0keijzer

Klopt: gewoon langsgaan bij bijv Mesman in Son of vd Bild in Amsterdam; ik heb het net laten doen met een '95 2.0 voor een euro of 300 (incl. BTW)
Ze checken trouwens je chassisnummer.

daytonawim

Mij LPG stikker zegt het volgende :

Volvo  vnl lpg systeem  441447
RDW volu 00001            0135
verdamper                     d type
Mengstuk                       13713
Actuator                         9336
Regeleenheid AMS         90124

ed

Klopt! Voor de duidelijkheid en de zoveelste maal: Het is mogelijk (heb het zelf ook laten doen), alleen de meeste inbouwers hebben er geen zin in. Ik heb het laten doen bij Jos van Ommeren in Haarlem voor ongeveer 300 euro, eb het houdt alleen in dat de computer vervangen moet worden. Daarna kenteken opsturen samen met de brief van Vialle en klaar is kees. Naast het voordeel van wegenbelasting heb je ook nog het voordeel dat je auto (heel) veel makkelijker is te verkopen, en ik spreek uit ervaring.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

daytonawim

Ik heb inmiddels met Mesman in Son gebeld, en het volgende te weten gekomen, een LPG installatie ook een conventionele ( geen LPI) kan indien aan een aantal voorwaarden wordt voldaan op G3 omgezet worden.

Bepalend is of de auto (motor) voldoet aan een richtlijn die in 1994 van kracht is geworden.

De 10 kleppen motoren zijn minder problematisch maar de multiklepper's ( 2.5i 20v) stonden pas vanaf 1997 in het boekje, hij gaat nu met Vialle bellen en vragen hoe dat verder zit en of er mogelijkheden zijn.

En de mededeling AMS is wel zeker van belang evenals het getal wat daar achter vermeld wordt.

Als ik meer weet zal ik updaten !

daytonawim

Net bericht gehad van Mesman,

De multiklepper motor voldeed in de begin jaren niet aan de uitlaatgassen eis van 94/12 (niet schoon genoeg) en op basis daarvan geeft Vialle geen G3 stempel af dat bij de aanvraag voor omzetting bij het RDW benodigd is.

Als je nu een auto op benzine laat ombouwen op LPG G3 , dan hoeft Vialle deze stempel niet te geven en kan het inbouw station gewoon de G3 papieren opsturen en de aanvraag zal in bijna alle gevallen worden gehonoreerd.

@Ludo mocht jij behulpzaam kunnen zijn voor wat betreft de 94/12 regeling van de 2.5i 20v multikleppen motor  1992-1994  dan zijn we jou zeer erkentelijk.
Dat geld overigens ook voor rijders van deze auto's die wel G3 op kenteken hebben staan. Dit kan een ingangspunt zijn om eens een brief naar Vialle te sturen en het e.a. voor te leggen.

Ook de installatie cq aanwezigheid van een LPi installatie is dus geen garantie voor het certificaat G3
( zie dealer opmerking hier onder)  het e.a. heeft te maken met de eisen 94/12 ( mileu normeringen)
Dus controleer altijd of het G3 op het kenteken vermeld staat !!!!!!!!!!!!!!!!!!

We praten tenslotte over $$$$$$$$$$$$$$$  of niet :-)

daytonawim

Net van de telefoon met Volvo nederland kan ik het volgende berichten:

de 850 2.5i 20v komt voor G3 in aanmerking vanaf 1997
de 850 2.0i 10v Komt voor G3 in aanmerking in de bouwjaren van 1995 t/m 97,
na ombouw van de AMS computer (o.i.d.)

Alle dealers hebben in augustus 2002 een G3 controle tabel van Volvo Nederland gekregen,waarin zij kunnen controleren of/en welke modelen onder welke voorwaarden in aanmerking kunnen komen voor een G3 kenteken, bij deze tabel is een verklaring van het RDW bijgevoegd.

Deze verkaring is benodigd bij de aanvraag van het G3 kenteken.

Nu is het wel zo dat contole door het RDW hierop zeer sumier is.

Hieruit kan men concluderen dat als je een verkaring kan krijgen van een inbouwstation of een dealer je kan proberen om (illegaal) aan je G3 kenteken te komen.

Ook mag men hieruit opmaken dat het niet erg zinvol kan zijn het RDW te gaan wijzen op auto's die wel over een (waarschijnlijk onterechte ) verklaring beschikken. ( want volgens mij kunnen ze die dingen uitgeven en innemen zoals het hun goed dunkt, ten nadele van de eigenaren.

ed

En de 2.5 10V dan? Die staat er niet tussen, en daar ging het toch om!

Overigens zijn er bij de introductie van G3 veel fouten gemaakt. Inderdaad is het zo dat de auto's van voor december 94 soms exact dezelfde motor hebben als daarna. Zodoende zijn er wel wat auto's tussendoor geslipt. Heb wel eens een 92-er 440 gezien met een G3 kenteken.

De regel (94/12 regel) geeft aan dat alleen auto van na deze regeling in aanmerking komen voor de G3 certificering. Voor die tijd was de motor wellicht schoon genoeg, maar kon niet aan deze regel voldoen omdat deze regel er simpelweg nog niet was. Steeds meer inbouwers erkennen dat nu, en willen hun vingers er niet meer aan branden. Vandaar dat de meesten zeggen dat het niet meer gaat. Bovendien wordt alles steeds duidelijker, en komen er steeds meer richtlijnen hieromtrent, getuige ook de hierboven beschreven lijst.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

daytonawim

@ ed, even met de Volvo Dealer bellen en die kunnen dat zo terug vinden in de lijst.

Mischien werkt er iemand bij de volvo en kan mij een kopie van de tabel bezorgen, dan kan ik het online zetten.

daytonawim

Citaat van: Ludo op 23-11-2004 14:45:12
Citaat van: daytonawim op 23-11-2004 14:16:56
... ( want volgens mij kunnen ze die dingen uitgeven en innemen zoals het hun goed dunkt, ten nadele van de eigenaren.
hier zit wat in.

Citaat van: daytonawim op 23-11-2004 13:42:29
Net bericht gehad van Mesman,

De multiklepper motor voldeed in de begin jaren niet aan de uitlaatgassen eis van 94/12 (niet schoon genoeg) en op basis daarvan geeft Vialle geen G3 stempel af dat bij de aanvraag voor omzetting bij het RDW benodigd is.
ik heb zelf een GLT gehad uit '91 met vermelding G3 op het certificaat van Vialle.
het zou me dan ook sterk verbazen dat de emissie eis 94/12 voor Nederland anders zou zijn dan voor Belgie.

wat zeggen andere lpg inbouwstations?.

@ludo, mischien dat je op basis van het europese recht hier iets mee kan, maar dat betwijfel ik

mr_overdrive

Mijn oom rijdt een 01/1995 850 2.5-20V met een normale dampgasinstallatie. Installatie is ingebouwd in 1999 en heeft destijds probleemloos G3 typegoedkeuring gekregen. Dus waar Volvo NL de wijsheid vandaan haalt dat een 20V van voor 1997 geen G3 typegoedkeuring zou kunnen krijgen, is mij een raadsel.

Wel ben ik benieuwd of het voor een 1992 850 GLT 2.5-20V ook mogelijk is om een G3 typegoedkeuring te krijgen. De installatie die in mijn auto zit, is er pas een aantal maanden geleden ingebouwd. Wie kan daar uitsluitsel over geven of wie heeft het voor elkaar gekregen bij een 1992er?

Groet,
Per / Mr Overdrive

daytonawim

Mr overdrive,

Als je mij eerder tekst had gelezen dan moet het duidelijk zijn,  het kan uitsluitend als er gefraudeerd wordt ( bewust of onbewust) door de dealer, het inbouw station of de leverancier.

v.w.b. jou auto, dan ben je dus gewoon de " lul" want als je hem direct op G3 had laten aanmelden was het voor 99% zeker wel gelukt, nu kan je het schudden.

Ton

CiteerNet van de telefoon met Volvo Nederland kan ik het volgende berichten:

de 850 2.5i 20v komt voor G3 in aanmerking vanaf 1997
de 850 2.0i 10v Komt voor G3 in aanmerking in de bouwjaren van 1995 t/m 97,
na ombouw van de AMS computer (o.i.d.)

Alle dealers hebben in augustus 2002 een G3 controle tabel van Volvo Nederland gekregen, waarin zij kunnen controleren of/en welke modellen onder welke voorwaarden in aanmerking kunnen komen voor een G3 kenteken, bij deze tabel is een verklaring van het RDW bijgevoegd.

Deze verklaring is benodigd bij de aanvraag van het G3 kenteken.

Nu is het wel zo dat controle door het RDW hierop zeer summier is.

Ik denk dat het bovenstaande wel klopt. Ik heb namelijk een 2.5I 20V van 8-1996 en daar zit een LPI-installatie in (ben in bezit van de originele papieren van inbouw door mesman uit 1996). En aangezien ik een ex-klpd heb zal er vast niet naar de kosten zijn gekeken van de gasinstallatie. Er zit ook nog correspondentie bij van de "2de" eigenaar die aan mesman vraagt of dat de gasinstallatie voldoet aan de G3 norm, maar er zit helaas geen antwoord op deze vraag bij.

Maar los daar van blijft het vreemd, (corrigeer me gerust als ik het fout heb)  als ik e.a. lees heeft het met de emissienormen te maken maar het kan gewoon omgebouwd worden bij Mesman in Son of gaan ze dan ook iets aan de motor sleutelen zodat de emissienormen "gunstiger" worden? Of kan het niet? Want "voor info of uw auto kan worden aangepast" moet je een mailtje sturen.
Het ombouwen kost:
-Vialle AMS € 350,- + € 100 admin. kosten
-Vialle LPi   € 545,- + € 100 admin. kosten
Bron van de prijs: http://www.mesman.nl/lpg/offer.htm