Ik wil fietsen.

Gestart door Miel850, 16-08-2013 11:28:04

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Geldt de kwaliteit van "cube" ok voor stadsfietsen.
Ik ga mij in het voorjaar ook een nieuwe fiets kopen. Mijn huidige fiets is 15 jaar en heeft zijn beste gehad.

Turbobiker

Citaat van: hertogjan6 op 16-08-2013 15:03:29
Citaat van: Miel850 op 16-08-2013 14:53:19
Dat lijkt me inderdaad een beetje van de zotte. Ik zoek het een beetje in deze categorie.

http://www.trekbikes.com/za/en/bikes/mountain/sport/4_series/4700_disc/

Het is niet bedoeld om downhill te gaan, of om door 30 cm blubber te crossen, maar vooral om de bierpens wat naar de achtergrond te drukken en er een beetje lol aan te hebben.
Een tweede wagen zal (voorlopig) ook gewoon nodig blijven.
trek is niet het beste kwaliteit maar opzich wel aardig leuke fietsjes voor een beetje kwaliteit kan je beter een Cube of Merida niet de duurste klasse natuurlijk

Mmm. Je hebt er verstand van zie ik... .

Citaat van: BBS op 16-08-2013 19:34:37
Ik weet niet hoe met de kwaliteit van de frames van Trek zijn, maar een paar terug had ik een gewone stadsfiets van Trek gekocht maar voor mij geen Trek meer.
Binnen de garantietermijn 3x een nieuw frame gehad omdat deze op de lasnaden gebroken was...

Ik zeg, prima merk, ze lossen je probleem netjes op door een nieuw frame te geven!

Tja, dat soort probleempjes komt om de zoveel tijd bij ieder merk voor. Meestal geen ontwerpfout, maar een productiefout. Duurt even voor je daar achter komt. Duurt nog langer voordat je het op kan lossen, want voordat je nieuwe frames hebt, ben je 6 maanden verder. Als het mee zit... .

Maar even op de opmerking van HJ6 terug komend: in die prijsklasse maakt het weinig uit bij welk merk je gaat shoppen. Cube en Merida hebben in het verleden veel gestunt met prijzen en hebben nog steeds de naar 'goedkoop' te zijn. Dat moet echter ergens in zitten. Meestal krijg je dan ook minder kwaliteit als je minder betaald. Maar de verschillen zijn in die prijsklasse heel klein als het om net even betere of net even mindere producten gaat en merk je het dus niet meteen in de praktijk. Trek en Giant leveren meestal een mooier frame in die prijsklasse. Maar of je die 200 gram nu merkt op een fiets van 13 kg...
De Tussenpaus

Miel850

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

Turbobiker

En even wat serieus advies. Je zit met je budget net op het randje. Alles wat je vanaf 750 euro meer uit gaat geven ga je direct merken. 1000 euro is inderdaad een bedrag waar je een echt leuke mtb voor kunt kopen. Frame hoef je niet zo op te letten, dat is bij de grote merken gewoon netjes, redelijk licht aluminium. De zithouding en rijeigenschappen zijn dan bijna altijd op de toerder gericht, hoef je je dus ook geen zorgen om te maken. Wat je bij 1000 euro wel krijgt en bij 750 euro niet, is goede vering. Die gaat het verschil maken in het terrein. RockShox maakt daar de dienst uit, kijk of je iets met een RockShox Reba vork kunt vinden. Ga je dan een keer naar de Ardennen (stel dat je de smaak te pakken krijgt!), dan houd je ook op hogere snelheden bergaf controle. Staar je niet blind op lock-outs of dat soort regelingen op vering. Kort door de bocht is dat vooral onzin waar je extra voor betaald.

Schakelonderdelen zijn nieuw uit de doos altijd wel goed. Het is niet zo dat goedkoop spul sneller slijt dan duur spul. Maar als je de schakelonderdelen zwaar gaat belasten, dan merk je de verschillen. Duurdere derailleurs en tandwielen kun je onder volle kracht schakelen, goedkoper spul gaat vooral kraken en ratelen op zo een moment. Bij Shimano ben je vanaf Deore terreinwaardig, bij SRAM zit je dan op X5. Maar alleen een achterderailleur met die naam voldoet niet, de rest is dan meestal goedkoper. Daarom weer naar de 1000 euro, dan zijn de meeste onderdelen (ketting, tandwielen, schakelaars) op Deore/X5 niveau en de achterderailleur 2 stappen duurder.

Remmen is misschien een punt van aandacht. In de praktijk maakt Shimano de meest probleemloze schijfremmen. Helaas kom je daar meestal pas na 2 jaar achter. Heb je dus de keuze, ga voor een fiets met Shimano schijfremmen!

En dan als laatste: wielmaat. In het luxere segment is het allemaal 29 inch wat de klok slaat. Tot voor kort was 26 inch de standaard. Een 29 inch mtb geeft je meer controle bij klimmen en dalen en rolt beter over hobbeltjes heen. Maar goede betaalbare 29 inch onderdelen werden tot voor kort nog niet gemaakt en een 29er voor 750 euro is dan ook een slechtere fiets (wat kwaliteit betreft) dan een 26 inch voor dezelfde prijs. De situatie verandert echter snel en voor modeljaar 2014 (vanaf september...) kondigen veel merken behoorlijk aardige 29ers aan onder de 1000 euro.

Doe er je voordeel mee...
De Tussenpaus

Turbobiker

O ja, ik zou de fiets bij de dealer om de hoek kopen. Mocht er eens wat mee zijn...

En denk ook even aan extra kosten: helm, broekje, handschoenen, bidonhouder, tasje met binnenband en pompje. Klikpedalen en passende schoenen... .

Duurdere hobby dan Volvo's...
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Vulk op 16-08-2013 20:19:57
Ik ga mij in het voorjaar ook een nieuwe fiets kopen. Mijn huidige fiets is 15 jaar en heeft zijn beste gehad.

Ligt er aan wat je er mee wilt doen. Cube maakt eigenlijk vooral sportfietsen. Wil jij met de kleine voorop of achterop lekker fietsen, dan kun je beter een typisch Nederlandse fiets nemen.

Weet ik, de Belgen rijden vooral op sportfietsen en dan maakt ook Cube mooie modellen. Maar in mijn ogen zijn de meeste mensen beter af met een iets minder sportief modelletje.
De Tussenpaus

Marc O.

Citaat van: Turbobiker op 16-08-2013 21:21:34
...vering...

Een paar oude collega's van me, beiden fanatieke mtb'ers, zeiden me ooit dat vering juist ongewenst was in een mtb, omdat hierdoor te veel (voorwaartse) energie verloren zou gaan. Achterhaald, of gewoon een persoonlijke voorkeur?
...The Nile isn't just a river in Africa...

BBS

Ik had een goed no-name hard-tail frame op de kop getikt en de verdere afmontage gedaan met uitsluitend Shimano Deore XTR.
Dan dus ook werkelijk alles, te weten, naven, cranckstel, schijfremmen, derailleurs, verstellingen alles was XTR afgemonteerd.
Heeft uiteindelijk bijna meer gekost als de Volvo in aanschaf. Maar zoals Lars al aangeeft, let ook op schoenen, kleding en vergeet vooral de helm niet.
Helm moet goed ventileren, licht in gewicht en een hoge beschermingsgraad hebben. Als trappers had ik van die dingen die je vast kom zetten aan de schoen, maar als je ze omdraaide kon je er ook met gewone schoenen op fietsen. Merk weet ik zo niet meer maar waren wel duur! >€150,-

Je zou ook een no-name frame bij de fietsenmaker kunnen kopen en deze zelf helemaal opbouwen....
Als je de fiets eenmaal hebt, vergeet het allerbelangrijkste niet!
Neem je fiets mee naar een goed fietsencentrum en laat je lichaamsmaten deskundig opmeten en met die maten je fiets afstellen. ;)
Ik had altijd dove vingers en het bleek dat de afstand zadel-stuur te kort was. Langere stuurpen gemonteerd zodat het stuur wat verder naar voren stond deed de dove vingers verdwijnen.

Je kunt ook een goedkopere fiets aanschaffen om het te proberen en als je het bevalt dan een betere fiets opsnorren. Maar dan nog blijft mijn advies:
Lichaam en fiets op elkaar laten afstemmen!

Succes met je zoektocht. ;)
Volvoloos....

Turbobiker

Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 21:28:59
...vering...

Een paar oude collega's van me, beiden fanatieke mtb'ers, zeiden me ooit dat vering juist ongewenst was in een mtb, omdat hierdoor te veel (voorwaartse) energie verloren zou gaan. Achterhaald, of gewoon een persoonlijke voorkeur?

Vering voelt anders aan dan geen vering. Dat verschil voel je op de weg. Maar voor de weg hoef je geen mtb te kopen. Daarnaast is het nog nooit aangetoond dat dat andere gevoel ook daadwerkelijk energieverlies is. Sterker nog, iedere goede test bewijst dat vering in het terrein juist sneller is.

Maar zelfs als het (iets) langzamer zou zijn, het is comfortabeler en het geeft meer controle en grip. Allemaal argumenten die belangrijk zijn voor een toerder.

Hooguit met slechte vering ben je slecht af. Vergelijk dit met versleten schokdempers onder je auto. Het comfort is er nog wel, de controle echt niet meer... .
De Tussenpaus

V70 classic

...vering...

Tja veren is energie absorberen.
Energie die er net met je lichaam ingooit, tenminste in het merendeel vd tijd. 
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

innocenti

Citaat van: Turbobiker op 16-08-2013 21:46:57
...vering...

Vering voelt anders aan dan geen vering. Dat verschil voel je op de weg. Maar voor de weg hoef je geen mtb te kopen. Daarnaast is het nog nooit aangetoond dat dat andere gevoel ook daadwerkelijk energieverlies is. Sterker nog, iedere goede test bewijst dat vering in het terrein juist sneller is.

Maar zelfs als het (iets) langzamer zou zijn, het is comfortabeler en het geeft meer controle en grip. Allemaal argumenten die belangrijk zijn voor een toerder.

Hooguit met slechte vering ben je slecht af. Vergelijk dit met versleten schokdempers onder je auto. Het comfort is er nog wel, de controle echt niet meer... .
Alleen vering in de zadelpen is een nogo. Hierdoor veranderd constant de hoogte tussen zadel en trapas. En het zadel draait ook altijd een klein beetje.

Turbobiker

Citaat van: BBS op 16-08-2013 21:43:47
Je zou ook een no-name frame bij de fietsenmaker kunnen kopen en deze zelf helemaal opbouwen....

Tegenwoordig niet zinnig meer, hooguit als je budget over de 3000 euro gaat en je precies weet wat je wilt. Maar voor 1000 euro zelf iets redelijks samenstellen is vrijwel onmogelijk.

Citaat van: BBS op 16-08-2013 21:43:47
Als je de fiets eenmaal hebt, vergeet het allerbelangrijkste niet!
Neem je fiets mee naar een goed fietsencentrum en laat je lichaamsmaten deskundig opmeten en met die maten je fiets afstellen.

Goed punt.

Maar een beetje fietsenmaker kan je ook goed op de fiets zetten. Juiste maat is erg belangrijk en de fabrikant zorgt dan meestal wel dat binnen die maat alles redelijk in verhouding is.

Meetsystemen heb ik het niet zo op. Ten eerste zegt ieder systeem iets anders. En ten tweede weet zo een systeem niet wie jij bent. Alleen BG van Specialized gaat ver genoeg in mijn ogen (en er zal vast nog wel een individu zijn die het ook zo grondig doet), maar dat kost een halve fiets. En is vooral zinnig als je problemen hebt of maximaal wilt gaan presteren.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: innocenti op 16-08-2013 21:51:19
Alleen vering in de zadelpen is een nogo. Hierdoor veranderd constant de hoogte tussen zadel en trapas. En het zadel draait ook altijd een klein beetje.

Alles met nuances...

Deze werkt wel.

En verandering van hoogte maakt niet zo heel veel uit. De hoogte van je pedaal verandert namelijk constant met pakweg 35cm...

(sorry, maar nu zitten jullie op mijn terrein. Hier weet ik echt van ieder boutje of moertje de voor én nadelen... :eusa_shifty: )
De Tussenpaus

BBS

Citaat van: Turbobiker op 16-08-2013 21:54:30

Maar een beetje fietsenmaker kan je ook goed op de fiets zetten. Juiste maat is erg belangrijk en de fabrikant zorgt dan meestal wel dat binnen die maat alles redelijk in verhouding is.

Meetsystemen heb ik het niet zo op. Ten eerste zegt ieder systeem iets anders. En ten tweede weet zo een systeem niet wie jij bent. Alleen BG van Specialized gaat ver genoeg in mijn ogen (en er zal vast nog wel een individu zijn die het ook zo grondig doet), maar dat kost een halve fiets. En is vooral zinnig als je problemen hebt of maximaal wilt gaan presteren.
Ze hebben bij toen de armlengte, beenlengte, ruglengte en nog wat van die zaken gemeten en op de fiets afgesteld.
Is in ieder beter dan zo op een gekochte fiets ploffen en een slag in de rondte trappen...Dat hoeft allemaal niet de wereld te kosten maar je hebt wel er gemak van. ;)
Volvoloos....

Douwe

Citaat van: Vulk op 16-08-2013 20:19:57

Mijn fiets is 27 jaar oud en nog geen klachten, is een Rivel  met nog geen 400 km op de teller :eusa_whistle:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996