Hinderlijke brom boven 80 km/u

Gestart door Wout-P11, 17-08-2013 17:46:49

Vorige topic - Volgende topic

Wout-P11

Betreft een '93 854 T-5 met handgeschakelde bak.

Ik heb enige tijd geleden beide aandrijfassen uit de versnellingsbak gehad omdat beide keerringen lekte. Keerringen vervangen, assen terug gestoken en de bak gevuld met olie. Direct hierna een luide brom die met de snelheid van de auto "mee gaat".

Assen compleet met fusees onder de auto vandaan gehad, dus de wiellagers verdenk ik niet zo. Daarbij komt nog dat ik de keurmeester vorige week specifiek heb verteld naar een kapot wiellager te zoeken. Niet gevonden dus.

Nu denk ik dus dat het in het steunlager of de versnellingsbak zit.

Wat is het meest waarschijnlijk?
Kan ik de assen "verkeerd" gemonteerd/terug gestoken hebben?
Gaat het steunlager wel vaker kapot?

Iemand nog ideeën of tips om uit te zoeken waar het in zou kunnen zitten?

Bij voorbaat dank.

Groetjes Wout
'99 Subaru Forester S-turbo & '97 Nissan P11 SR20

Hengeveld

Is dit geluid er ook als je de koppeling intrapt?

Misschien de banden, als ze gecupt zijn? Heb je de wielen links en rechts wellicht verwisseld?

volvobug

Heb je de assen volledig teruggestoken in het differentieel, dus goed "in de borging" zeg maar?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Wout-P11

Citaat van: Hengeveld op 23-08-2013 00:03:08
Is dit geluid er ook als je de koppeling intrapt?
Ja, het gaat met de snelheid van de auto mee en zit dus echt in het diff of de aandrijfas.

Citaat van: Hengeveld op 23-08-2013 00:03:08
Misschien de banden, als ze gecupt zijn? Heb je de wielen links en rechts wellicht verwisseld?
Banden kunnen niet opeens gecupt zijn na het vervangen van de keerringen. Buitne dat zijn de banden gloednieuw.  :)

Citaat van: volvobug op 23-08-2013 00:13:35
Heb je de assen volledig teruggestoken in het differentieel, dus goed "in de borging" zeg maar?
Dat is iets waar ik niet geheel zeker van ben dus dat ga ik nog eens checken.
Bedankt voor de tip.

razorx

Hier zou ik inderdaad de nadruk op leggen. Ben er zelf ook een keer ingestonken. Was er van overtuigd dat ik de assen goed teruggeklikt had.

Wout-P11

Citaat van: razorx op 23-08-2013 17:37:57
Hier zou ik inderdaad de nadruk op leggen. Ben er zelf ook een keer ingestonken. Was er van overtuigd dat ik de assen goed teruggeklikt had.

Gaf dat toen ook bijgeluiden?

razorx

Ja. Het ging bij mij op de linker as. Had de bijgeluiden met name in bochten. Werd heviger naarmate de snelheid toenam.

Wouter1973

Weet je echt zeker dat het niet je wiellager is? Inmiddels weet ik uit ervaring dat je een vrij eenvoudige check kan doen door de auto op te krikken aan de juiste kant en goed aan het wiel te voelen of er speling is. Beginnende slijtage van het wiellager is ook te voelen door het wiel rond te draaien en één hand op de voorveer te houden. Trilt of resoneert de voorveer mee als je het wiel een slinger geeft, dan weet je hoe laat het is....
Op omschrijvingen van geluiden ("lage brom") ga ik niet meer zo af, dat is toch erg subjectief. Waar de één een lage brom ervaart, zweert de ander dat het om een "woekewoekewoeke"-geluid gaat.