De Sandstone S70 2.5T en Nautic Blue 855 10V van glenfiddich1983

Gestart door glenfiddich1983, 20-08-2013 17:37:03

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

leuk dat je 'm even introduceert  :eusa_clap:

de draagarmen zitten er een jaar onder (MOOG) ik heb met de vorige precies 2 jaar gereden (ook MOOG) Bij mij waren ze na 2 jaar echt tot op de draad versleten. Heb toen aangegeven dat kwaliteit wel enigzins matig was en deze zouden verbeterd zijn  ::) deze zagen er overigens qua inpersing van de rubbers ed ook beter/degelijker uit. Ik ben er niet echt fan van maar de prijs is/ was goed --> ook de veerpootrubbers waren moog maar deze heb ik dus recent door FEBI vervangen (echt veel beter).

inzake de carterventilatie heb ik altijd bij iedere beurt (luchtfilter vervangen) even de luchfilterbak eruit gehaald en ff de vlamdover  schoongemaakt en de vacuumslangen gecheckt en ff gasklep schoonmaken daardoor rijdt ie gewoon altijd soepeler en beter (lekker direct aan 't gas). Carterdruk is ook zeer laag (dop op kleppendeksel). Lekkage aldaar bij de vlamdover sowieso niet.

Ik verdenk zelf eerder de peilstok of peilstokbuis. Ik denk ook niet dat potje vol zit van de carterventilatie, maar misschien idd een van de slangen. Heb de lekkage niet schoongemaakt ik heb hier nooit naar omgekeken de afgelopen tijd gewoon rijden nooit geen druppel op de oprit of iets. 

Ik wens je heel veel plezier met deze Roffel  ;D

Ik post binnenkort nog ff wat foto's off topic van mijn andere aanwinst van italiaanse afkomst  :o

arjen850

Ik vind het een knappe 850. Hopen dat je hier veel plezier van krijgt :D

henry classic v70

Misschien ten overvloede maar heb je alle stekkerverbindingen van en naar de lpg-computer goed nagezien en de bekabeling gecontroleerd op beschadigingen of draadbreuk wat betreft de V70?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

glenfiddich1983

Citaat van: henry classic v70 op 27-01-2018 11:18:52
Misschien ten overvloede maar heb je alle stekkerverbindingen van en naar de lpg-computer goed nagezien en de bekabeling gecontroleerd op beschadigingen of draadbreuk wat betreft de V70?

Jup. Alles is losgeweest, schoongemaakt, gecheckt. Als het daar in zit dan is het iets wat meestal wel maar soms niet contact maakt ofzo. Vind het dan maar eens. Hadden de hele kabelboom wel kunnen vervangen, maar dat hebben we niet gedaan.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

glenfiddich1983

Citaat van: petrolhead2.5 op 26-01-2018 23:23:08
leuk dat je 'm even introduceert  :eusa_clap:

de draagarmen zitten er een jaar onder (MOOG) ik heb met de vorige precies 2 jaar gereden (ook MOOG) Bij mij waren ze na 2 jaar echt tot op de draad versleten. Heb toen aangegeven dat kwaliteit wel enigzins matig was en deze zouden verbeterd zijn  ::) deze zagen er overigens qua inpersing van de rubbers ed ook beter/degelijker uit. Ik ben er niet echt fan van maar de prijs is/ was goed --> ook de veerpootrubbers waren moog maar deze heb ik dus recent door FEBI vervangen (echt veel beter).

inzake de carterventilatie heb ik altijd bij iedere beurt (luchtfilter vervangen) even de luchfilterbak eruit gehaald en ff de vlamdover  schoongemaakt en de vacuumslangen gecheckt en ff gasklep schoonmaken daardoor rijdt ie gewoon altijd soepeler en beter (lekker direct aan 't gas). Carterdruk is ook zeer laag (dop op kleppendeksel). Lekkage aldaar bij de vlamdover sowieso niet.

Ik verdenk zelf eerder de peilstok of peilstokbuis. Ik denk ook niet dat potje vol zit van de carterventilatie, maar misschien idd een van de slangen. Heb de lekkage niet schoongemaakt ik heb hier nooit naar omgekeken de afgelopen tijd gewoon rijden nooit geen druppel op de oprit of iets. 

Ik wens je heel veel plezier met deze Roffel  ;D

Ik post binnenkort nog ff wat foto's off topic van mijn andere aanwinst van italiaanse afkomst  :o

Dank je!

Als die draagarmen er maar een jaar onder zitten is de kwaliteit knap kl*te, aangezien er rechtsvoor echt flink speling op zit.  :o
Afijn, ik zet hopelijk komend weekend de rechter draagarm van de V70 over op de 850. Geen idee eigenlijk wat dat voor merk is, had het huismerk van Estate Services besteld. Hopelijk is het geen MOOG wat zij als huismerk verkopen, anders ben ik over een jaar wellicht alwéér aan de beurt  ::)

Carterventilatie ga ik wel vervangen. Het spul moet toch los om de herkomst van het olielek te kunnen bepalen, en als het dan toch lost ligt dan vervang ik het ook meteen maar. Als mijn pa me er mee wil helpen (en tijd heeft) dan gaan we het zelf doen, dus de totale kosten zijn dan te overzien :)

glenfiddich1983

Statusupdate van de S70:

Bij de garage hebben ze de auto een tijdje "op druk" laten staan, en ze vonden een klein KVS lekje bij de slang boven het thermostaathuis. Dat is verholpen. Verder geen lekkages gevonden.
Verder hebben ze getest op uitlaatgassen in de KVS, maar die hebben ze ook niet gevonden.

Het advies was nu eerst maar weer te gaan rijden en kijken of het op peil blijft.

glenfiddich1983

Argh, een van mijn favoriete accessoires van de S70 heeft het begeven: de CD-wisselaar.

Geen enkele CD speelt meer af, en na een tijdje van CD gewisseld te hebben geeft hij uiteindelijk op het display aan iets als "CD 0" en reageert hij niet meer op de knoppen 1-6. Pas als de auto uit is geweest kan ik weer dmv de knoppen 1-6 van CD wisselen, maar wederom speelt er geen enkele af, en blijft hij daarna weer op CD 0 hangen.

De CD-cassette er al een paar keer in en uit gedaan, helpt niet.

Iemand een idee? Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van een niet functionerende wisselaar?  :eusa_think:

leons850

Ik heb geen ervaring met een CD-wisselaar want daar heb ik mijn Grom op zitten.
Maar de cd-speler van een SC-901 wil ook nog wel eens problemen geven. Dit is dan op te lossen door hem uit elkaar te halen en de lens met een wattenstaafje en alcohol schoon te maken. Dit heb ik enkele jaren geleden ook gedaan bij die van mij, werkte meteen weer.

Misschien kun je er iets mee.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

glenfiddich1983

Zoals hierboven gesuggereerd heb ik de wisselaar helemaal uit elkaar gehaald. Lens schoongemaakt met IPA op een wattenstaafje, en tevens het hele loopwerk nagezien en waar nodig (opnieuw) ingevet met lithiumvet. Spul weer in elkaar gezet en teruggeplaatst, en hij doet het weer  :eusa_dance:

Heb ook het idee dat hij de CD's nu veel vlotter oppakt dan voorheen!

leons850

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

glenfiddich1983

Citaat van: leons850 op 02-02-2018 19:16:04
Nice!

How to gemaakt of spreekt het voor zich?

Had me nog zo voorgenomen om foto's te maken maar helemaal vergeten  :eusa_doh:

Op zich spreekt het voor zich hoor. Kap er afhalen (schroefjes), frontje er af trekken (plastic clipjes rondom). Dan aan weerszijden de veertjes waarmee de wisselaar in het frame hangt loshalen.
Dan zit hij nog vast met vier rubberen "balgjes" (die houden de wisselaar op zijn plek en dempen de schokken) die trek je gewoon voorzichtig los.
Nu ligt de wisselaar los in de "ophanging" en kan je hem er uit pakken.

Met je vingers kan je voorzichtig de tandwielen wat verdraaien de lens van de laser voor een opening te manouvreren. Dan een met IPA spray of andere reiniger op alcohol basis doordrenkt wattenstaafje de lens voorzichtig schoonmaken.

Vervolgens het loopwerk bekijken op zaken die stroef lopen of die wat opgedroogd zijn of geklonterd vet bevatten. In het bijzonder heb ik de twee geleidestangetjes van de laser met een niet pluizend doekje schoongemaakt en opnieuw ingevet. Hiervoor gebruik je lithiumvet (hecht goed aan oppervlak en tast kunststof niet aan. Ook heb ik een klein beetje vet in een paar tandwielen aangebracht, en aan weerszijden van de wisselaar zie je een paar sleufjes waarlangs de unit zich naar boven en naar beneden beweegt, daar heb ik ook wat vet in aangebracht. Gewoon een miniscuul beetje.

Voor het aanbrengen van het vet wilde ik eerst een wattenstaafje gebruiken maar dat pluist teveel. Uiteindelijk heb ik zo'n rubberen tandenstokertje gebruikt. Pluist niet, vet blijft mooi tussen die "haartjes" van het stokertje zitten en bij het aanbrengen van het vet in de wisselaar is het goed te doseren. Ik gebruik dus lithiumvet. Siliconenvet kan vast ook. Gebruik geen olie, dat loopt na verloop van tijd weg en geeft dan troep. Ook kan het de kunststof aantasten. Gebruik ook nooit een droge smering als grafiet in electronica (dat geleid).

Daarna alles een paar keer van voor naar achter en van boven naar beneden laten bewegen zodat het vet zich wat verspreid.

Daarna alles weer in elkaar gezet. De balgjes weer over het randje van hun bevestigingspunt duwen lijkt ondoenlijk maar als je het metalen randje iets invet dan "ploept" hij er zo op. Zonder fotos klinkt dit wat vaag maar als je er mee bezig bent zie je zo wat ik bedoel!

Dat is het wel zo ongeveer.

BBS

Job well done! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Dit is een duidelijk verhaal dus. Ik ga binnenkort ook de wisselaar eens uit elkaar halen en hopen dat ik alles ook weer in elkaar krijg zonder onderdeeltjes over te houden...
Maar dat vet, waar kun je dat halen?

Volvoloos....

glenfiddich1983

Citaat van: BBS op 02-02-2018 20:22:42
Job well done! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Dit is een duidelijk verhaal dus. Ik ga binnenkort ook de wisselaar eens uit elkaar halen en hopen dat ik alles ook weer in elkaar krijg zonder onderdeeltjes over te houden...
Maar dat vet, waar kun je dat halen?

Ik had het zelf bij Okaphone gehaald (groningen), dus denk aan electronicawinkels, techniek-gerelateerde zaken, wellicht in de modelbouwhoek. Het wordt ook als lagervet gebruikt, dus iets als Brezan heeft het denk ik ook wel, fietsenzaken denk ik haast ook wel, maar online kan je het ook makkelijk krijgen.

glenfiddich1983

Vandaag begonnen met het oogsten van donor onderdelen van de V70, voor de 850.

Hiermee is een groot deel wat we het afgelopen half jaar aan de V70 vervangen hadden er weer af ;D

glenfiddich1983

Inmiddels zit de draagarm op de 850!

De S70 blijkt helaas nog steeds koelvloeistof te lekken  >:(
Al denk ik nu wel te weten wáár: op de aansluiting van een rubber slang op een van de metalen leidingen die onder de auto door lopen naar de standkachel.