850 rijdt niet meer op gas

Gestart door globbink, 22-08-2013 18:05:59

Vorige topic - Volgende topic

globbink

Formumgenoten,

sinds mijn 850 uit 1996 drie weken stil heeft gestaan, wil 'ie niet meer op gas (G3)rijden. Op benzine als een zonnetje, maar als ik overschakel op gas is het afgelopen.
Ik heb gemeten op de klep die het gas afsluit bij het rijden op benzine. Die krijgt netjes 12 volt als ik overschakel op gas, maar die spanning verdwijnt ook vrijwel onmiddellijk. En de motor slaat af.
Ik heb de klep opengemaakt en volgens mij werkt hij naar behoren. Geeft ook een mooie klik als ik er spanning op zet. Dus ik denk dat het in de aansturing zit. Heb van de sloop even een relais 103 geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Het lijkt me een elektrisch probleem, maar aan de andere kant lijkt me dat onwaarschijnlijk, want dat ontstaat niet door drie weken stilstaan. De accu was trouwens ook compleet leeg na drie weken, maar die heb ik vervangen.
Heeft iemand enig idee waar ik het nog kan zoeken?

Groet,
Luuk

Douwe

"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

globbink

ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het is een G3-installatie die ooit is ingebouwd door Van Orsouw in Eindhoven, maar ik zie geen plaatje van een merk oid. Maar denk je dat het uitmaakt? Lijkt dit niet vooral een Volvo-probleem?

elmarconi

Citaat van: globbink op 22-08-2013 23:40:08
ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het is een G3-installatie die ooit is ingebouwd door Van Orsouw in Eindhoven, maar ik zie geen plaatje van een merk oid. Maar denk je dat het uitmaakt? Lijkt dit niet vooral een Volvo-probleem?

Nee, jij hebt een probleem ;)

Als hij op benzine prima loopt maar op gas niet dan lijkt het mij wel van belang om te weten welke gasinstallatie erin zit. Onze kristallen bol is wat troebel...
--
Autogas Inside . . .

Hengeveld

Zit er nog wel gas in je tank?

elmarconi

Citaat van: globbink op 22-08-2013 18:05:59
Ik heb gemeten op de klep die het gas afsluit bij het rijden op benzine. Die krijgt netjes 12 volt als ik overschakel op gas, maar die spanning verdwijnt ook vrijwel onmiddellijk. En de motor slaat af.
Ik heb de klep opengemaakt en volgens mij werkt hij naar behoren. Geeft ook een mooie klik als ik er spanning op zet.

Valt de spanning af nadat de motor afslaat? Dat is normaal.

Er zit bij mij nog zo'n klep (solenoid) bij de tank achter in de auto.

--
Autogas Inside . . .

jeroen74

Verrotte stappenmotor... gokje... ;D

razorx

Het is lastig diagnose te stellen zonder meer gegevens.
Als de wagen langere tijd heeft stil gestaan kunnen kontakten, die wellicht toch al niet zo goed meer waren door vocht gecorrodeerd zijn.

Ik zou als eerste en simpelste de zekeringen en de houders van de gas installatie controleren. Wat plaatjes van je gasinstallatie zou de boel voor ons overigens makkelijker maken.

Douwe

Zonder meer informatie rijdt deze nooit weer op gas.

globbink

Inderdaad, dit schiet niet op, sorry. Ik heb me suf gezocht naar een typeplaatje, maar kan dat niet vinden. Heb een foto gemaakt van de verdamper, misschien dat iemand daar wat wijzer van wordt?

Wat ik mij wel heb bedacht: het is begonnen nadat de Volvo drie weken stil heeft gestaan en de accu volledig leeg was geraakt. Het is een G3-installatie, die dus door een computer wordt gestuurd. Kan deze ontregeld zijn doordat de accu leeg was, waardoor de computer nu het verkeerde signaal afgeeft aan de klep die het gas moet doorlaten?
Overigens: alle zekeringen heb ik gecontroleerd, ook de aparte draadzekeringen. De klep op de tank werk naar behoren en er zit gas in de tank.
Groet,
Luuk

UserID6342

Zo te zien een Lovato verdamper.  Let even op met deze dingen, van de rechtse spoel kun je de draden absoluut niet wisselen / omdraaien want dan is het over met de gein en zal die niet meer lopen.  Kost je een nieuwe spoel en dan moet je de kabels dus wel meteen goed aansluiten.

De verdampertjes gaan circa een 80 dkm mee en dan is het wel over met die dingen.  Kosten geheel nieuw iets van 100-150 euro slechts bij Villier in Elst.

Douwe

Misschien een massa probleem?

Scuby

De verdamper is niet per se toonaangevend van het systeem.

Het gaat hier over een G3 installatie, dus er moet ergens een ECU zijn.

Deze moet je vinden en hierop zal het merk staan.

Dan kunnen we gaan kijken wat er eventueel aan de hand is.

Daar hij afslaat en niet piept of een foutmelding geeft of automatisch terugschakelt naar benzine kunnen we aannemen dat de LPG ECU denkt dat alles er is om op LPG te rijden, maar die dingen tonen vaak merkwaardig gedrag. Zou bijvoorbeeld temp sensor van dat systeem kunnen zijn die raar doet.

Eerst uitzoeken welk merk het systeem is, eventueel uit laten lezen.

De allersimpelste test is natuurlijk gas toevoer naar je injectoren even loshalen, iemand achter het stuur zetten en laten lopen tot hij overschakeld en kijken of er gas uitkomt, zowel direct uitzetten.

Denk ook aan een overschakel relais, maar wederom is het systeem type hierbij nodig om dit uit te sluiten.