Linker achterband slijt bijzonder snel scheef af

Gestart door Brick90, 29-08-2013 10:36:07

Vorige topic - Volgende topic

Brick90

Medeforummerts,

Mijn S70 heeft al een tijdje de vervelende gewoonte om elke band die ik linksachter plaats, in korte tijd aan de binnenzijde af te slijten.
Een paar maanden geleden viel het mij op dat beide achterbanden schuin afgesleten waren. Omdat ik wist dat de schokbrekers versleten waren en hier iets te lang mee heb doorgereden, ging ik ervan uit dat daar de oorzaak lag. Goed. Nieuwe dempers gemonteerd en andere banden eronder, probleem opgelost dacht ik.
Voor rechts is dit bij weze ook zo, echter links blijft aan de binnenzijde sneller slijten. Zeer vervelend, en nu ik door alle oude winterbanden heen ben, gaat het wat prijzig worden als ik elke paar duizend km een nieuwe band mag monteren.

Moet ik hier denken aan onjuiste uitlijning, of zou het ook kunnen duiden op versleten rubbers, wiellager of iets?

henry classic v70

Dan zou je denken dat het wiel er scheef onder zit, heb je dit al vanaf het begin dat je de wagen hebt?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Brick90

Nee voorheen was er niks aan de hand. Moet er wel bijzeggen dat de rechterzijde een flinke tik heeft gehad een aantal maanden geleden. Met het raam open hoor je ook een met de snelheid evenredig oplopend metaalschavend geluid. Klinkt alsof de remschijf roestig is en ergens langsschuurt. Net als bv. bij een motor/auto welke na lang stilstaan weer rolt. Maar heb al een roestrandje weggeschuurd en verder lijkt het mij toch echt vrij te lopen.

Volvo850Luxury

Had het ook met 1 band, bleek dat die veel te lage bandenspanning had.

volvobug

Citaat van: Volvo850Luxury op 29-08-2013 14:53:15
Had het ook met 1 band, bleek dat die veel te lage bandenspanning had.
Sleet die dan alleen aan de binnenzijde af?

Als de binnenzijde het meest afslijt heeft dat wiel teveel uitspoor normaliter. In dit geval kan het linkerachterwiel door een verkeerde stand van het rechtervoorwiel (tik gehad) ook over zeg maar een denkbeeldige diagonaal naar rechtsvoren "getrokken" worden. Maar dan zou je ook buitensporige slijtage aan de buitenzijde rechterachterband verwachten denk ik.

Hoe dan ook, aangezien je schrijft dat je rechtsvoor een flinke tik hebt gehad, eerst maar eens zeker stellen dat het rechtsvoor nog goed spoort. heb je een tik op het wiel zelf gehad?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jeroentjuh

Uitlijnen, zie je vanzelf wat er krom is.....