Oude Alpine weer tot leven wekken...

Gestart door Kapitein Haak, 30-08-2013 20:29:35

Vorige topic - Volgende topic

Kapitein Haak

Ik wilde m`n oude Alpine autoradio inbouwen maar nu blijkt het apparaat helemaal niet meer te werken. Het gaat om de TDA 7550 R. Hij is minstens 15 jaar oud en is ong 12 jaar geleden werkend uit m`n BX SPORT gehaald en helaas op zolder beland. Echter na het aansluiten bleef het donker en stil :'(
Dus alle aansluitingen nagekeken en ook door gemeten en er zitten geen draden verkeerd oid.
Op 1 van de pinnetjes die het frontje van stroom voorzien staat 5V.

Zou deze nog te redden zijn?
Hij zou zo mooi bij het dashboard van de Volvo passen. Het was destijds ook een erg duur ding weet ik nog.
Wie heeft ervaring met dit soort dingen, zie ik misschien iets over het hoofd :eusa_doh: ?
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

hertogjan6

Citaat van: Kapitein Haak op 30-08-2013 20:29:35
Ik wilde m`n oude Alpine autoradio inbouwen maar nu blijkt het apparaat helemaal niet meer te werken. Het gaat om de TDA 7550 R. Hij is minstens 15 jaar oud en is ong 12 jaar geleden werkend uit m`n BX SPORT gehaald en helaas op zolder beland. Echter na het aansluiten bleef het donker en stil :'(
Dus alle aansluitingen nagekeken en ook door gemeten en er zitten geen draden verkeerd oid.
Op 1 van de pinnetjes die het frontje van stroom voorzien staat 5V.

Zou deze nog te redden zijn?
Hij zou zo mooi bij het dashboard van de Volvo passen. Het was destijds ook een erg duur ding weet ik nog.
Wie heeft ervaring met dit soort dingen, zie ik misschien iets over het hoofd :eusa_doh: ?
zekering? (Is die van notenhout?).....idd gaaf i.c.m dashboard
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Kapitein Haak

De zekering is nog goed, niet alleen naar gekeken maar voor de zekerheid ook door gemeten.

Gister kwam ik tijdens het googlen zo`n notennhouten versie tegen.... Niet echt mijn ding en zou ook niet passen bij het zwarte dashboard.

Normaal gesproken als je stekkers aansluit en de sleutel op accessoirestand  draait gaat links boven op de radio het power lampje branden. Dat is nu niet het geval...

Beetje heel erg balen dit :eusa_snooty:

Kapitein Haak

Ik ben inmiddels voorzien van een andere Alpine, zelfde type en werkend ;D

Gister wel nog een tip ontvangen, het zou kunnen zijn dat een ingebouwde celbatterij leeg is gelopen door zo lang van spanning af te zijn. Hierdoor verdwijnt de `software` van de radio...

The Demon

Ik denk eerder dat er een diode in de radio naar de eeuwige jachtvelden is.

Groet,
The Demon.

Kapitein Haak

Dat is ook heel goed mogelijk. Ik zal de boel eens open schroeven op een koude winteravond. Misschien dat ik daar wat wijzer van wordt.

The Demon

Mocht het een geplofte diode zijn probeer dan de deeltjes te vinden zodat je de juiste weer kan bestellen en erin zetten.

Ik heb hetzelfde gehad met een 27Mc bak in de vrachtwaggel omdat deze steeds aan en uit ging bij het op contact zetten en starten van de auto.
Nieuwe diode erin (na lang puzzelen om de juiste te kunnen halen) en op een constant plus aangesloten en nooit meer last mee gehad (op een lege accuset na dan  ::)).

Het verhaal dat de radio zijn software kwijt raakt lijkt mij zeer onwaarschijnlijk omdat het een E-Prom zal betreffen maar het is natuurlijk niet onmogelijk.

Groet,
The Demon.