Als of er iemand op mijn gaspedaal trapt

Gestart door gjaa, 22-09-2013 21:27:25

Vorige topic - Volgende topic

gjaa

Hallo allemaal,
Ik ben ten einde raad, mijn dealer kan niets vinden maar we hebben wel een probleem
Als ik rijd met de auto (S70 uit 2000) lijkt het als of er iemand op mijn gaspedaal trapt. Het lijkt een soort zagende beweging het voelt als of de auto af en toe inhoudt. De dealer dacht dat het aan de gasinstallatie lag maar het gebeurt op gas en op benzine. Ze hebben alles gecheckt, Lamba sondes waren in orde, de boardcomputer geeft geen storingen. Het maakt niet uit hoe ik rijd, met of zonder cruisecontrol doe hij het. Het gebeurt niet altijd maar wel regelmatig. De hele vakantie geen last gehad met de caravan er achter, caravan eraf en hij deed het weer.
Nu zei iemand tegen mij dat het wel eens de stappenmotor van het gaspedaal kon zijn. Maar zit dat wel in mijn auto of alleen in vrachtwagens (hij is vrachtwagenmonteur)

Rara wat gaat er mis ???

grijzev70tdi

Gasklephuis kapot. Ook wel ETM genoemt
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Boeijke

ETM geeft toch wel een storingscode?

KIM

Indien het niet de ETM is, verdenk ik toch de 1e lambdasensor. Een versleten lambdasensor geeft nog steeds signaal maar te traag. In het deellast gebied zul je een zagende beweging in je auto waarnemen.
Vanzelf gasgeven is geen gevolg van de lambdasondes.

cornelis-b

Op de Noord Hollandse Polder meeting kwam er een bezoeker met een V70N van 2000 die duidelijk een probleem had  met de ETM en de wagen zowel met TorquePro als met een uitleeskast waar ik het merk niet van ken, Wesdv kom er eens in, uit gelezen en geen storing actief van de ETM actief of opgeslagen. Vraag mij dus af of een ETM storing uitleesbaar is. De V70N fluctueerde enorm in toerental tussen de 750 en 1200 toeren. Wagen had iets van 249000 gelopen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

gjaa

Conclusie?
Mijn garage naar de ETM laten kijken?
Mijn auto heeft overigens 210.000 km gelopen waarvan pas 20.000 op gas

Sbv

kulk

Gasklephuis laten reinigen heeft bij mijn vorige roffel ( nieuwer type 2.4 ) wel geholpen toen de motor inhield
en niet lekker stationair liep.

Marty__Mouse

Toen mijn ETM de geest gaf heb ik in het begin ook nooit een storingscode daarvan gekregen.. Het enige wat ik af en toe kreeg was een ETS lampje wat af en toe oplichtte.

Pas na lange tijd toen de ETM veel slechter werd en het schokken (zagende rijden) veel erger werd toen pas kwam er en storingscode en ging het ETS lampje vollop branden.

Dit is wel een kenmerkend probleem van de elektronische gasklephuizen van die tijd.

@gjaa, welke kleur sticker zit er op je gasklephuis? Heb je hier nog een witte sticker op zitten, dan heb je waarschijnlijk nog de originele en dan is 210.000km inderdaad stand waarbij die dingen kunnen overlijden (bij mij was het 240.000)
De vervangen types hebben allemaal een gele sticker dus dat is een goede indicatie.

Dat kun je zelf even bekijken door onder je inlaatspruitstuk te kijken naar de ETM

Schoonmaken heeft geen zin want het is pure slijtage wat een ETM kapotmaakt, het is een soort potmeter die heen en weer draait en daarbij de elektrodes telkens wat verder laat slijten. Er is een bepaalde revisieset voor, maar zelf heb ik via Dirk342 hier van het forum voor een schappelijke prijs het ding laten vervangen en ook via hem bij de dealer de software laten aanpassen.

Kosten vielen me uiteindelijk nog wel mee toen dus mocht het de ETM zijn raad ik je aan om naast de dealer ook even Dirk een PM te sturen.. Scheelde nog wel wat met de dealer  ;)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

petrolhead

Mooi dat het opgelost is. Ga ervan uit dat je je Volvo niet getuned is, anders is die weer origineel.

haasje

De nu geleverde etm's zijn gereviseerd en hebben een witte sticker.

Marty__Mouse

Citaat van: haasje op 24-09-2013 12:58:38
De nu geleverde etm's zijn gereviseerd en hebben een witte sticker.

Die van vorig jaar nog niet anders hoor.. Dan is dat echt iets van de laatste paar maanden.. Dus kan "gjaa"  er rustig vanuit gaan dat wanneer hij een witte sticker op zijn ETM heeft en de ETM er niet gloednieuw uitziet hij dus een oude heeft.. En welke dus waarschijnlijk zijn problemen veroorzaakt...  ;)

Citaat van: petrolhead op 24-09-2013 12:36:27
Mooi dat het opgelost is. Ga ervan uit dat je je Volvo niet getuned is, anders is die weer origineel.

Uhm... Is dat een antwoord naar mij of naar TS? Want TS heeft zijn problemen toch nog niet opgelost, tenminste daar lees ik hier niets over..  ;D

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

petrolhead

Citaat van: petrolhead op 24-09-2013 12:36:27

Uhm... Is dat een antwoord naar mij of naar TS? Want TS heeft zijn problemen toch nog niet opgelost, tenminste daar lees ik hier niets over..  ;D
[/quote]

Aha ik zie het; ik dacht dat jij de topicstarter was :eusa_shifty: :eusa_doh:

Marty__Mouse

Citaat van: petrolhead op 24-09-2013 13:37:25
....

Aha ik zie het; ik dacht dat jij de topicstarter was :eusa_shifty: :eusa_doh:

Hahaha.. Maar bij mij is het inmiddels opgelost hoor!  ;D  ;D