Stoelverstelling werkt niet meer C70 1998

Gestart door christianvanloon, 08-09-2013 17:30:52

Vorige topic - Volgende topic

christianvanloon

Dag heren,

Na het demonteren van mijn stoel, i.v.m. herkleuren met leerverf, doet de electrische verstelling het niet meer.
Geen enkele richting werkt nog.
De stoelverwarming werkt nog wel en alle stekkers zijn aangesloten zoals het hoort.
Toen ik hem weer monteerde, deed hij het even, maar opeens niet meer.

Ik kon nergens de zekeringen vinden van deze stoel.

Iemand tips hoe ik er achter kom wat er stuk/niet goed is?

Gaat om een C70 uit 1998.

Groeten, Christian

rovelra

Heb je niet toevallig de kabels "onder" het stoel frame gemonteerd waardoor deze kortsluiting veroorzaken?

maruska

zekeringen zijn er zeker wel voor de electrische stoelverstelling.. even zoeken..

gevonden : zekering 11C36, 15Amp

dus zekering 36 is van je stoelen.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

christianvanloon

Ok, gevonden inderdaad.
Die is nog goed; de bestuurdersstoel werkt ook nog gewoon namelijk.
Enkel de bijrijdersstoel totaal niet....

maruska

Zitten beide op dezelfde zekering volgens mij. Ligt dus ergens anders aan. Kan losse kabel zijn, een versleten kabel.. En zo nog wat mogelijkheden. Moeilijk in te schatten, doormeten brengt vaak duidelijkheid als alle kabels wel lijken vastt te zitten in de connectoren
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Hengeveld

Zit de rugleuning wel naar achteren? Is misschien dat plastic palletje met het veertje gebroken die de bediening blokkeert als de rugleuning naar voren is?
Kijk rechts van de stoel onderaan de rugleuning, maar boven het scharnierpunt. Daar zit een klein metalen hendeltje waar een veertje aan hoort te zitten. De andere kant van het veertje hoort aan een plastic palletje te zitten dat wel eens afbreekt.

Als je met je vinger het metalen hendeltje bedient, zal de bediening met de knoppen weer werken. Je kunt er met je vingers bij zonder iets los te halen. Er is al eens iets over geschreven op het forum.

christianvanloon

Na een avondje stoeien heb ik het probleem gevonden.
Ik heb eerst de computers onder de stoel uitgewisseld, als ook de schakelaars etc.
Dit bleek het niet te zijn.
Ik vermoedde een stuk bekabeling, maar door de stoelen om te wisselen was ook dit uitgesloten.

Het bleek inderdaad (dank Hengeveld!) de switch te zijn.
Of beter gezegd; het kunststof houdertje waar de switch in zit.

Dit kunststof houdertje zit om een rond asje geschoven, waar de rugleuning over draait.
Om hem te fixeren, klik je het klikbolletje op dit houdertje in een klein gaatje in een schetsplaat van de stoel.

Dit klikbolletje is fragiel, net als het houdertje.
Ik zag dat het houdertje onderin als eens was proberen te lijmen.
Het bolletje was afgeknapt.
Dit heeft als gevolg dat de switch en het houdertje vrij kunnen bewegen in de kleine ruimte daar.
Met als gevolg dat de switch niet meer op de goede plek zit en dus niet wordt ingedrukt door de schertsplaat.
Zo is het circuit niet gesloten en 'denkt' de stoel dat hij dus voorover geklapt staat (dan kan je ook niets bedienen).

Ik ben dus toe aan een nieuw houdertje.
Ik zag er een nummer op staan; 303737, maar kan dit via Google nergens vinden.

Kan iemand dit in Vadis checken?

Bedankt!!

Eric850R

Vandaag in mijn C70 hetzelfde euvel verholpen, maar dan anders. Via Matthews Volvosite (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=6815&sid=2328070c139fb30756606671eafbe64f&start=14 gelezen dat iemand de kabeltjes van de beide relais domweg had doorgeknipt, waardoor blijkbaar de stoel weer denkt dat alles goed is. Links en rechts doen het nu weer, maar de automatische beweging naar voren als de rugleuning omgeklapt wordt, dus niet meer.

Vind het niet erg btw. Dan maar even met de knoppen de stoel bedienen. kan ook nog denk ik door 1 memory-stand toe te wijzen aan de stand helemaal naar voren. Werkt ook vast wel.

Met dank aan T5-4life voor de prima tips, hulp en foto's!

Groet,

Eric

T5-4life

Mooi dat je het opgelost hebt Eric. Als ik op de link druk lees ik alleen niet wat je moet doorknippen  ???
En ik ben wel benieuwd...

Edit: Ben ook benieuwd naar de hieronder genoemde update:

C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

Eric850R

Sorry, verkeerde link, dit is de goede waarin iemand anders zijn draden had doorgeknipt.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=55137&p=278379

Het gaat dan om de draden die naar het kastje onder je stoel lopen. Het diagram is hier te vinden:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/S70%20V70%20C70%20Wiring%20Diagrams/TP3932202%201998%20S70%20V70%20C70%20Coupe%20Wiring%20Diagrams.pdf

Op blad 234 zie je het diagram van de stoelen. Specifiek voor de C70 zijn de relais 3/167 en 3/169. De blauwe, rode, gele en bruine draad gaan in de grijze stekker precies op de plaatsen zoals in dat diagram aangegeven.

Die heb ik doorgeknipt en de stoelbediening deed het weer!

Mogelijk dat met modellen van latere jaren hier weer wat aan veranderd is natuurlijk. Op de mijne van 1997 zat het precies als beschreven.

T5-4life

Als iemand de stoel rechtstreeks met 12 volt wil verzetten. Trek de zwarte en grijze stekker uit de achterkant van de module onder de stoel.

1. Stoel naar voren
2. Stoel naar achteren
3. Achterkant zitting omhoog
4. Achterkant zitting omlaag
5. Voorkant zitting omhoog
6. Voorkant zitting omlaag

1. Leuning naar voren
2. Leuning naar achteren
C70 T5 coupe LPI 1998 399 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 317 dkm

MichelV

Ik blaas even dit topic nieuw leven in, sorry! Ik heb het volgende probleem, waar ik met de zoekfunctie niet uitkwam! De electrische verstelling van mijn bestuurderstoel werkt niet meer, dat wil zeggen de stand van de rugleuning, de rest wel. Na veel zoeken, demonteren en in rare bochten wringen zag ik dat de stekker die hierboven wordt genoemd (onder de stoel aan de achterkant van het kastje) eruit is gehaald. Steek ik deze stekker terug, doet geen enkele electrische functie het meer... Wat kan dit zijn?

UserID6342

Stoelcomputer defect onder je stoel...

arjen850

Er wel vanuit gaande dat de kabel in de stoel voor de verstelling van de rugleuning heel is.

UserID6342

;D Eensch, maar dan zou de rest niet 'op tilt' slaan als hij de stekker in de computer drukt ;D