snelheidsmeter geeft TE WEINIG aan...

Gestart door Wouter1973, 16-09-2013 10:31:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan_D.

Citaat van: Wouter1973 op 18-09-2013 09:51:01
Citaat van: Jan_D. op 17-09-2013 23:50:14
Bij mij heeft een dealer ooit het tandwieltje van de teller vervangen. Toen ik de wagen ophaalde, merkte ik direct dat de toerenteller niet meer boven de 2000 kwam. Een dag later weer opgehaald: toerenteller was nu ok, maar snelheidsmeter...  Ik reed iedereen voorbij terwijl ik me aan de snelheid hield.
Verschil met GPS was meer dan 10% te laag. Wat ze precies fout gedaan hebben, weet ik helaas niet. Naald verkeerd terug gezet???
Hoe is dit toen opgelost?

Het dashboard is weer losgehaald en er is verder -bij mijn weten- niets vervangen. Ik heb er ook geen rekenig van gezien.

peteRRR

Citaat van: Wouter1973 op 18-09-2013 14:19:28
Iets wat ik vandaag nog eens goed bekeken heb is het volgende. Bij 45 km/u op de teller rij ik in werkelijkheid 50 km/u volgens mijn navigatiesysteem. Bij 95 op de teller is dat 100. En bij 115 op de teller is dat 120 echte kilometers per uur. Met andere woorden. De afwijking is altijd +/- 5 km/u en lineair. Met andere woorden: wijst dit dan toch op een spontaan (???) verschoven wijzernaald?
Hij staat wel gewoon echt op 0 in rust en bij stilstand.

De snelheid op de auto teller verschild heel vaak tov het GPS ( wat ook niet 100% zuiver is ) systeem dat is min of meer normaal dat verschil.
Die naald zit behoorlijk vast en verschuift niet snel uit zich zelf.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Wouter1973

Citaat van: peteRRR op 18-09-2013 22:04:27
Citaat van: Wouter1973 op 18-09-2013 14:19:28
Iets wat ik vandaag nog eens goed bekeken heb is het volgende. Bij 45 km/u op de teller rij ik in werkelijkheid 50 km/u volgens mijn navigatiesysteem. Bij 95 op de teller is dat 100. En bij 115 op de teller is dat 120 echte kilometers per uur. Met andere woorden. De afwijking is altijd +/- 5 km/u en lineair. Met andere woorden: wijst dit dan toch op een spontaan (???) verschoven wijzernaald?
Hij staat wel gewoon echt op 0 in rust en bij stilstand.

De snelheid op de auto teller verschild heel vaak tov het GPS ( wat ook niet 100% zuiver is ) systeem dat is min of meer normaal dat verschil.
Die naald zit behoorlijk vast en verschuift niet snel uit zich zelf.

Groet.
Ik begrijp wel dat er een afwijking is, en dat die er altijd is. Kern van mijn probleem is dat de afwijking plotseling is veranderd. Waar eerst de aangegeven snelheid op de snelheidsmeter vrij goed overeenkwam met de snelheid volgens GPS, zit daar nu een 5 km/u lineaire afwijking in, waarbij de snelheidsmeter een 5 km/u te lage snelheid aangeeft. Het was dus goed, en plotseling is het niet meer goed. Ik wil graag weten hoe dat komt en hoe dat op te lossen is.

)()()sT

Als jij op de gps bv. 120 km/u rijdt in de 5 en op je teller dus 115, draai je dan wel ~2900 rpm?

Wouter1973

Citaat van: )()()sT op 19-09-2013 09:51:11
Als jij op de gps bv. 120 km/u rijdt in de 5 en op je teller dus 115, draai je dan wel ~2900 rpm?
Nee. Dan draait ie ongeveer 2600 rpm. Wat voorheen (dus voor de snelheidsmeter een afwijking naar beneden kreeg) ook zo was. Als ik op de snelweg met 2900 rpm rijd, rij ik volgens GPS ruim 130 km/u. Let wel, ik heb een automaat met lock-up op de vierde versnelling. Voor we daar weer discussie over krijgen.  ;)
Resume: bij 120 km/u volgens GPS draaide hij altijd al ca 2600 rpm, en nu nog steeds. Daar is niets in veranderd.

Wouter1973

Ik hou me aanbevolen voor een suggestie. In een impulsieve bui nog eens even een paar keer een flinke klap met de hand boven op het dansboard (ter hoogte van de snelheidsmeter) gegeven. Als ik dat doe, verspringt de meter ietsjes. Soms iets omlaag (waardoor ie nog minder aangeeft), en soms weer iets omhoog, echter wel steeds te weinig.

thuur

Dan vermoed ik dat de naald "los" op het asje zit..


Gr :eusa_think:

Vulk

Dan zou de teller boven de 140 meer moeten aangeven?

thuur

Citaat van: Vulk op 21-09-2013 14:38:50
Dan zou de teller boven de 140 meer moeten aangeven?

Nee?


Gr :D

Vulk

Als de naald 'los' zit, dan moet ze boven de 140 toch verder naar beneden vallen door de zwaartekracht?

Wouter1973

Los is een groot woord. Als ik dan een klap op het dashboard zou geven zou de teller een flink eind naar beneden moeten vallen. Is niet het geval, het beweegt -bij flinke klap- een fractie naar beneden of boven. In de orde van grootte van 1 - 2 km/u verschil.

Wouter1973

Nog even terug naar de snelheidssensor op de automaatbak. Kan ik daar gemakkelijk bij, zo zonder brug? Wil in elk geval stekkertje even controleren op corrosie.

Ludo

Als je even de luchtfilterbox wegneemt, kan je er zo bij.

Wouter1973

Citaat van: Ludo op 28-09-2013 16:27:03
Als je even de luchtfilterbox wegneemt, kan je er zo bij.
Thanx!

Wouter1973

Hebben we het over het rood omcirkelde ding? Met een torx schroef bevestigd?