snelheidsmeter geeft TE WEINIG aan...

Gestart door Wouter1973, 16-09-2013 10:31:22

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Zelf nog maar even verder gezocht, want ik lees hier:

http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-instrument-panel-service-repair-manual/

dat via OBD I ook het instrumentarium, waaronder de snelheidsmeter, getest kan worden in positie 3. Is dat correct? Kan dat wellicht richting geven voor de oplossing?

Wouter1973

Citaat van: Wouter1973 op 17-09-2013 20:43:13

http://www.volvotips.com/index.php/850-2/volvo-850-s70-v70-c70-service-repair-manual/volvo-850-instrument-panel-service-repair-manual/

dat via OBD I ook het instrumentarium, waaronder de snelheidsmeter, getest kan worden in positie 3. Is dat correct? Kan dat wellicht richting geven voor de oplossing?

Herstel, dat moet zijn positie 1, maar in test modus 3. Als ik het goed begrijp wordt in deze testmodus een signaal vanuit de ECU naar de diverse meters gestuurd, waaronder de snelheidsmeter. Die moet dan verticaal komen te staan. Alleen al om dit te zien wil ik het uitproberen. :)

Wouter1973

Citaat van: peteRRR op 17-09-2013 19:50:15
Informeer anders eens bij http://www.europeantuning.com/ daar ligt een hoop kennis.

Groet.
Alle suggesties zijn welkom, maar deze begrijp ik niet helemaal. Een tuningbedrijf? Kan ik die zomaar een vraag stellen over een snelheidsmeter? En zit daar dan meer kennis dan hier op het forum?

Ries van de Zilverschuit

Vast zit daar veel kennis, maar ze hebben daar ooit een 0900-nummer genomen om nog wat te verdienen aan al die lui die kennis komen lenen. Maar volgens mij is dat weer verleden tijd.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Citaat van: Wouter1973 op 17-09-2013 20:43:13

Ja dat is correct, staat ook beschreven op http://www.volvo850forum.nl  :D

peteRRR

Citaat van: Wouter1973 op 17-09-2013 20:55:53
Citaat van: peteRRR op 17-09-2013 19:50:15
Informeer anders eens bij http://www.europeantuning.com/ daar ligt een hoop kennis.

Groet.
Alle suggesties zijn welkom, maar deze begrijp ik niet helemaal. Een tuningbedrijf? Kan ik die zomaar een vraag stellen over een snelheidsmeter? En zit daar dan meer kennis dan hier op het forum?

Het is ook gewoon een garage/onderhoud,s bedrijf die veel zo,n beetje alles al eens voorbij hebben zien komen,.....als je er niet uit zou kunnen komen. ;)

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

thuur

Voer eerst de test maar eens uit, kijken wat de meter weergeeft.

Het enige wat ik zo weet van een snelheidsmeter die opeens te weinig aangeeft is dat de zwarte achtergrond lak bladert (typisch rondom de kilometerstanden) en hier de meter tegenaan blijft hangen.

Gr :eusa_think:

Jan_D.

Bij mij heeft een dealer ooit het tandwieltje van de teller vervangen. Toen ik de wagen ophaalde, merkte ik direct dat de toerenteller niet meer boven de 2000 kwam. Een dag later weer opgehaald: toerenteller was nu ok, maar snelheidsmeter...  Ik reed iedereen voorbij terwijl ik me aan de snelheid hield.
Verschil met GPS was meer dan 10% te laag. Wat ze precies fout gedaan hebben, weet ik helaas niet. Naald verkeerd terug gezet???

Wouter1973

Citaat van: thuur op 17-09-2013 23:39:12
Voer eerst de test maar eens uit, kijken wat de meter weergeeft.

Het enige wat ik zo weet van een snelheidsmeter die opeens te weinig aangeeft is dat de zwarte achtergrond lak bladert (typisch rondom de kilometerstanden) en hier de meter tegenaan blijft hangen.

Gr :eusa_think:
Test uitgevoerd. Zie resultaat hieronder. De naald van de snelheidsmeter en toerenteller zouden verticaal moeten staan. Dat is niet helemaal het geval, echter er wordt verwezen naar een significante afwijking van de verticale stand, en dat is het nou ook weer niet. Wat weten we nu?

Wouter1973

Citaat van: Jan_D. op 17-09-2013 23:50:14
Bij mij heeft een dealer ooit het tandwieltje van de teller vervangen. Toen ik de wagen ophaalde, merkte ik direct dat de toerenteller niet meer boven de 2000 kwam. Een dag later weer opgehaald: toerenteller was nu ok, maar snelheidsmeter...  Ik reed iedereen voorbij terwijl ik me aan de snelheid hield.
Verschil met GPS was meer dan 10% te laag. Wat ze precies fout gedaan hebben, weet ik helaas niet. Naald verkeerd terug gezet???
Hoe is dit toen opgelost?

Sbv

Even een ander teller huis erin ?

thuur

Neem je verandering in de stand van een van de meters waar als je stilstaat, tov rijdens sneller dan 30 km/u?

Waarom heb jij geen mijlen en gallons?

Temperathuurmeter werkt wel normaal?

Gr ???

Wouter1973

Citaat van: thuur op 18-09-2013 10:36:48
Neem je verandering in de stand van een van de meters waar als je stilstaat, tov rijdens sneller dan 30 km/u?

Waarom heb jij geen mijlen en gallons?

Temperathuurmeter werkt wel normaal?

Gr ???
Nee, geen andere stand van de meters als ik stil sta. De temperaTHUURmeter werkt normaal. De stand op de foto tegen het rode gebied hoorde bij de testmodus. Waarom ik geen mijlen en gallons heb.....geen idee! ???

Sbv

Canada is toch metrisch ? dus netjes kilometer teller en liters

Wouter1973

Iets wat ik vandaag nog eens goed bekeken heb is het volgende. Bij 45 km/u op de teller rij ik in werkelijkheid 50 km/u volgens mijn navigatiesysteem. Bij 95 op de teller is dat 100. En bij 115 op de teller is dat 120 echte kilometers per uur. Met andere woorden. De afwijking is altijd +/- 5 km/u en lineair. Met andere woorden: wijst dit dan toch op een spontaan (???) verschoven wijzernaald?
Hij staat wel gewoon echt op 0 in rust en bij stilstand.