Striktheid APK

Gestart door Easterboy, 17-09-2013 13:29:07

Vorige topic - Volgende topic

Easterboy

Dag dames en heren,

Op dit moment hebben we een Peugeot 405 geschorst staan, de apk verloopt 08-10-2013.
I.v.m. de vakantie van Mitchell wordt het niet eerder dan eind oktober voordat hij ervoor kan.
Op dit moment kunnen we de hulp van de 405 echter wel gebruiken.

Mijn vraag is: als ik hem nu ontschors en ermee ga rijden, betekent het dat de wagen een halve maand niet gekeurd is. Hoe erg is dit?
In principe kan ik al een exacte afspraak maken voor eind deze maand, maar in hoeverre gaat de politie (bij staandehouding) en de RDW (steekproef in hun systeem?) ermee om?

Kortom: Wat zouden jullie doen?

)()()sT

Keuren :)

Als je pech hebt kunnen ze je al op de dag dat je hem ontschorst een prent geven omdat ie niet gekeurd is, nog voordat jij 1 meter ermee gereden hebt.

glenfiddich1983

Keuren!

Ik heb voor mijn werk een tijdje CJIB-boetes behandeld, en ben vaak genoeg gevallen tegengekomen waarin die steekproef-boetes er al binnen een week na afloop van de geldigheid van de APK uitrolden.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Walter

geloof dat ze tegenwoordig bij alle DDII mutaties (dus ook als jij 'm ontschorst) automatisch apk en verzekeringsplicht controleren.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Johann

CiteerEerder keuren voor APK
Als u niet in de gelegenheid bent om het voertuig te laten keuren, op of vóór de einddatum van de APK, dan kunt u uw voertuig al vanaf  twee maanden vóór de eerstvolgende APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. Laat u uw voertuig meer dan twee maanden vóór de APK-vervaldatum keuren, dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum.

svenerik

Ik zou hem ook keuren

Volgens mij zijn er verzekeringen maatschappijen welke in de kleine letters hebben staan dat het verzekerde dient te voldoen aan (vul maar in)....

Bovendien ka je altijd eerder keuren. hierdoor past het wellicht wel in de agenda? (edit : zie vorige post)

sven

KIM

Keuren.
Ik was vergeten de schorsing van de TR7 te verlengen en had na 4 dagen al een boete op de mat.

petrolhead2.5

Ik zal de gok niet durven wagen buiten de eventuele boetes door CIJB, dus naar de keuring met  die schuit  :) misschien heb je dan iig weer wat te doen :D

rifwachter

En bij de meeste verzekeraars staat dat de auto alleen verzekerd is bij een geldige APK!
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Sbv

Ja, maar een APK is een moment opname.

On topic, ik zou zelf zsm de keuring doen. Heeft Mitchel geen tijd, dan maar een ander eventueel, een bon kost ook geld

fbm

Citaat van: Easterboy op 17-09-2013 13:29:07
Op dit moment hebben we een Peugeot 405 geschorst staan, de apk verloopt 08-10-2013.

Heb je toch nog genoeg tijd over om hem te laten keuren en garages genoeg toch? Waarom een risico nemen?

Citaat van: Johann op 17-09-2013 14:05:29
CiteerEerder keuren voor APK
Als u niet in de gelegenheid bent om het voertuig te laten keuren, op of vóór de einddatum van de APK, dan kunt u uw voertuig al vanaf  twee maanden vóór de eerstvolgende APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. Laat u uw voertuig meer dan twee maanden vóór de APK-vervaldatum keuren, dan krijgt uw voertuig een nieuwe APK-vervaldatum.

Laat ze ook altijd 2 maanden van te voren keuren, als het afkeur zou zijn heb je nog genoeg tijd over!

Easterboy

Bedankt voor jullie input.
1 ding is mij duidelijk geworden, niet ontschorsen als de apk eraf is.

Ik denk dat ik mijn wagen alvast ontschors en naar Mitchell breng zodra hij terug is van vakantie.
Dan moet het wel goed komen qua tijd en zal de apk niet of nauwelijks verlopen.

Lunadust

Je mag geschorst van en na de APK toe rijden, als het voertuig maar verzekerd is.
Er is niet vastgelegd hoever de keuring maximaal mag zijn vanaf het adres waar het geschoste voertuig staat, zolang je maar bij een eventuele bekeuring kan aantonen dat je op die dag een keuringsafspraak had.
Je bekeuring word dan vernietigd.

Succes
Techneut, geen dichter.

Kapitein Haak

Met die pruttelende uitlaat zo`n eind gaan rijden zonder APK is wel een beetje vragen om problemen Nigel. Ik zou het er ook niet op gokken als ik heel eerlijk mag zijn.

Een geschorst voertuig hoeft geen apk te hebben en er mag idd mee naar de apk gereden worden ten tijde van de schorsing.

Kijk hier eens:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/brochures/Uw%20voertuig%20en%20het%20kenteken.pdf

Naar beneden scrollen tot pagina 19. Par. 5.6. :eusa_whistle:

Je hoeft je dus niet te haasten met de keuring ;D
Wat nou downsizen...... Groet, Jef

Easterboy

Weldra.. Hij blijft geschorst gaat tijdens zijn schorsing naar het apk keurstation.
Na een verse apk zal ik hem uit de schorsing halen.
Moet dus goed komen inderdaad. :)

Bedankt allen!