Fluctuerend toerental <OPGELOST>

Gestart door zeepoog, 20-09-2013 10:30:57

Vorige topic - Volgende topic

zeepoog

Hallo! Ik rijd al een poosje rond met 'n behoorlijk divers toerental.

Gedrag:

IJskoude motor: 700 - 750 RPM. Deze loopt op naarmate de motor warmer wordt, tot maximaal 1100 rpm na een uur rijden. Na anderhalve maand pas gaat dan het lambdalampje branden (deze kan ik zelf weer resetten, maar hij zal weer aangaan binnen 1,5 maand). Lamdasensor is nieuw (door ET vervangen vorig jaar).

Zou dit een vacuumlek zijn? Ikzelf en Sven 850 hebben al even gekeken maar konden zo snel niets vinden.

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

zeepoog

'Cl-121 Engine Coolant Temp Signal Faulty'
'Cl-211 D+ signal to low'

Garage heeft al gekeken naar de eerste melding, maar die geeft de computer al sinds ik de auto heb. (Sensor is toen vervangen, zonder resultaat helaas)

The Volvoboy

Stationairregelaar. Probleem had ik ook toen mijn auto weer uit de stalling kwam begin dit jaar, na het schoonmaken van de stationairregelaar was het probleem over.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

zeepoog

Die heb ik toevallig laatst nog schoongemaakt, dus dat kan het niet zijn...

tackle

ik denk dat het je nokkenassensor is. Had hetzelfde, vervangen en daarna geen last meer.

Broabander

Draadbreuk richting de sensor? Of misschien de sensor zelf, ook al is 'ie nieuw? Ik kan me een zeker verhaal herinneren met een ABS sensor die nieuw uit de doos kwam...

Die tweede lijkt iets met de accu, de dynamo of de accukabels te zijn... Aangezien die laatste bij de Vlovlo's een zwak punt zijn zou ik die eerst checken ;)
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

zeepoog

Het lambdalampje is nu uitgegaan, maar het toerental is nog altijd te hoog. (er is dan ook verder niets veranderd) Toevallig moet ik naar de garage voor een beurt en APK. Misschien dat zij er met andere apparatuur ook andere foutmeldingen uit krijgen. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte....

zeepoog

Lamdalampje heeft een poosje sporadisch aangestaan. Bij de garage gaf de recent vervangen lambdasonde toch opnieuw storing. Opnieuw vervangen hiervan heeft het lamdaprobleem opgelost. Dat wil zeggen: de computer genereerde geen storingscodes meer. Toch bleef het toerental bij warme motor fluctueren tussen 800 en 1200 rpm. Garage heeft vacuumslangen getest, waren keurig dicht. Het vervangen van een stationairsensor heeft ook dit problem alsnog opgelost... Jippie!