Boost probleem (turbo?)

Gestart door JuT5R, 22-09-2013 17:24:14

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Dus een narrowband?

Al vorderingen?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

JuT5R

Inderdaad. Indicatie meter, gewoon om ervoor te zorgen om te kunnen zien dat hij niet arm loopt.

Geen vorderingen, voor de geïnteresseerden nog wel de testbank run grafiek van aantal weken geleden. Duidelijk te zien dat hij bij +/- 2800 toeren gewoon dood gaat. Daarna kruipt hij wel weer omhoog maar dan is de run ook al afgelopen.

JuT5R

Als het goed is eind oktober naar Marc toe voor een diagnose, hopelijk komt er dan naar boven waar het probleem precies ligt.

Martijn_B

Wat voor drijfstangen heb je?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

JuT5R

Intern is de motor nog geheel origineel.

Martijn_B

Max koppel bij 2835 rpm..

JuT5R

De wastegate hadden we in eerste instantie wat strakker gezet om te kijken of daarmee de boost werd verhoogd, maar dat gebeurde vrijwel niet. Hierdoor piekte hij wel veel te vroeg. Wastegate is ondertussen al weer op de advies waarde gezet. 

Ergens klopt er iets niet, is het de turbo, wastegate of de software. Hopelijk komen we er eind oktober achter.

schutten

Citaat van: JuT5R op 28-09-2013 18:53:41
Ik heb vandaag de Volvo uit laten lezen bij de Volvo dealer.

Blijkt dat er 5 fouten inzitten die niet worden aangegeven door mijn lampje in het dashboard.

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
Perm. Storing signaal te hoog P1308
EFI-414 Acceleratie sensorsignaal
EFI-445 Luchtpomp
EFI-447 Regelklep luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

Lijkt me niet echt normaal denk ik? Ik ben niet echt expert op het ECU tuning gebied, maar komt dit door de tuning van de ECU? Of zijn dit fouten die het probleem veroorzaken?

Dit is normaal als je een ecu vanuit de US in een Eu volvo plaatst,simpelweg omdat je geen luchtpomp en dergelijke hebt.De ecu is niet geschikt voor jou auto,de bovengenoemde foutcodes zullen niet weggaan mits ze in de software op 0 worden gezet.
Denk dat je software pakt van een van de bekende chiptuners hier in NL zomaar ineens alle problemen verdwenen zijn....

dielie850

Citaat van: schutten op 14-10-2013 22:26:20

Blijkt dat er 5 fouten inzitten die niet worden aangegeven door mijn lampje in het dashboard.

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
EFI-445 Luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

Lijkt me niet echt normaal denk ik? Ik ben niet echt expert op het ECU tuning gebied, maar komt dit door de tuning van de ECU? Of zijn dit fouten die het probleem veroorzaken?

Dit is normaal als je een ecu vanuit de US in een Eu volvo plaatst,simpelweg omdat je geen luchtpomp en dergelijke hebt.De ecu is niet geschikt voor jou auto,de bovengenoemde foutcodes zullen niet weggaan mits ze in de software op 0 worden gezet.
Denk dat je software pakt van een van de bekende chiptuners hier in NL zomaar ineens alle problemen verdwenen zijn....
En andersom dan?
Een EU ECU in een USA auto?
Dat verklaart misschien waarom er bij mij geen volledig vermogen aanwezig is :eusa_think:

JuT5R

Zou Robert

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
EFI-445 Luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

Zou Robert echt zo dom zijn dan? Hij weet dat ik in Nederland rijd en dat heeft hij ook meerdere malen bevestigd. Ook gaf hij aan dat hij al meerdere auto's hier had voorzien van dergelijke tuning en computers zonder problemen.

Het zou verklaren waarom hij soms een beetje raar loopt, stationair begint hij soms af en toe even te 'puffen' en in de 3e versnelling wil hij bij laag toerental wel eens 'hikken'.

Gelukkig heb ik de originele ECU nog netjes in de kast liggen.

Citaat van: dielie850 op 14-10-2013 22:38:05

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
EFI-445 Luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

En andersom dan?
Dat verklaart misschien waarom er bij mij geen volledig vermogen aanwezig is :eusa_think:

Moeten wij maar van computers ruilen  ;D  :P

dielie850

Citaat van: JuT5R op 14-10-2013 22:47:37
Zou Robert

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
EFI-445 Luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

Zou Robert echt zo dom zijn dan? Hij weet dat ik in Nederland rijd en dat heeft hij ook meerdere malen bevestigd. Ook gaf hij aan dat hij al meerdere auto's hier had voorzien van dergelijke tuning en computers zonder problemen.

Het zou verklaren waarom hij soms een beetje raar loopt, stationair begint hij soms af en toe even te 'puffen' en in de 3e versnelling wil hij bij laag toerental wel eens 'hikken'.

Gelukkig heb ik de originele ECU nog netjes in de kast liggen.

Citaat van: dielie850 op 14-10-2013 22:38:05

Dit kwam eruit :

Aantal DTC's 5

EFI-616 Capsuleklep
EFI-445 Luchtpomp
EFI-621 Tankdruk sensor

En andersom dan?

Moeten wij maar van computers ruilen  ;D  :P
Gaat dat zomaar dan?
Deze is namelijk van een t-5 automaat.

JuT5R

Was meer een grapje ;)

Ik kan verder niet echt iets vinden over grote verschillen tussen een USA ECU en een EU ECU alleen dan de verschillen tussen de emissie eisen.

Iemand die hier meer over weet of kan bevestigen?

JuT5R

Gisteren dus bij Marc geweest van European Tuning zodat hij de boel kon onderzoeken. Ik moet zeggen het was de lange reis van zo'n 6 uur meer dan waard.

Toen we waren gearriveerd hebben we alles even helder doorgenomen. Zelf hadden we alle 'hardware' matige onderdelen al getest, daar zat het probleem dus waarschijnlijk niet. Het enige wat er overbleef was de software en eventueel de turbo.

Marc heeft dus tijdens het rijden van de auto het een en ander getest en de software die in de auto zat bleek echt een groot zooitje te zijn. Ik vond altijd al dat de auto wel een slokje benzine dronk, gooide regelmatig een doffe dreun uit de uitlaat en schokte regelmatig in de 3e en 4e versnelling maar nu bleek waarom. De auto nam in deellast al net zoveel benzine als dat Marc er normaal in vollast ingooit met zijn software.

Ook zat er een raar knopje op de ECU? We weten nog steeds niet wat die nou precies zou moeten doen? Marc zou daar eventueel op terug komen.

Afijn, de software was dus een grote drama. Gelukkig had ik mijn originele ECU nog en heeft Marc voorgesteld om daar eerst een MTE stage 2 op te zetten. Nadat dat geregeld was, originele ECU erin met MTE software, auto even laten wennen en test rijden.

De lamba waarden waren nu zoals ze moeten zijn. Ook is de auto een stuk sneller geworden, pakt beter op, schokt niet meer in de 3e en 4e versnelling en het gaspedaal is met het vermogen veel beter te controleren, waar de andere software eerst helemaal niets deed en toen erin een keer insloeg.

Software matig was het nu dus al een stuk beter, om de boel helemaal perfect te krijgen ga ik nog eens terug om de puntjes op de 'i' te zetten.

Wat betreft de turbo, dat is ook het probleem geweest. Hoe we ook aan de wastegate hebben zitten spelen de turbodruk kregen we niet veel verder dan 0.75 bar. Een revisie turbo is dus duidelijk niet geschikt om te gebruiken op een getunede wagen. Origineel zul je er waarschijnlijk niets van merken maar zodra je een stap verder wil dan redden ze dat gewoon niet op.

Wat me nog te doen staat is dus de oude software terugsturen, proberen te claimen en hopelijk is hij redelijk genoeg om in te zien dat het een groot zooitje was. Hij heeft waarschijnlijk met de kernvelden van de lambda zitten spelen, terwijl je daar gewoon vanaf moet blijven. Ik zou eigenlijk het overschot aan benzine ook moeten claimen. De terugreis met MTE software heeft me, ik lieg niet, gewoon 30 euro bespaard.

Ook probeer ik de turbo terug te sturen. Er zit een jaar garantie op en dat is nog niet verlopen. Hopelijk zijn ze ook daar redelijk genoeg om mee te denken in het zoeken van een oplossing. Anders word het gewoon een originele NIEUWE bestellen.

Kortom, geslaagd! Ook al moeten er nog wat dingen gebeuren. Terugkijkend op dit alles had ik veel eerder contact met Marc op moeten nemen maar je bent wel eens eigenwijs in je leven. Marc is een toffe gozer en we hebben het erg naar ons zin gehad in Moergestel, het is zeker de bedoeling dat we nog een keer terugkomen als alles klaar is om de boel te perfectioneren.

benjy

Goed forum met zoveel volvo vrienden

Martijn_B

Fijn om te horen dat alles nu beter loopt! Wat waren je lambda waardes vooraf? (er van uitgaande dat je een AFR meter hebt). Wel apart dat de turbo niet wil boosten, hoor je hem ook een raar geluid maken, rookt hij of iets anders? Ik heb wel eens een gammele 19T gehad, check hier: http://www.youtube.com/watch?v=yMzRNYd-DFw Die booste echter gewoon nog naar de 1.35 bar.

Citaat van: JuT5R op 24-09-2013 14:55:45
Wat betreft de turbo, dat is ook het probleem geweest. Hoe we ook aan de wastegate hebben zitten spelen de turbodruk kregen we niet veel verder dan 0.75 bar. Een revisie turbo is dus duidelijk niet geschikt om te gebruiken op een getunede wagen. Origineel zul je er waarschijnlijk niets van merken maar zodra je een stap verder wil dan redden ze dat gewoon niet op.

Ahum... dat ligt er aan wie hem reviseert lijkt me. Bij mij ruim 330pk met 19T, bij Piet ook zo'n 335pk met 19T. Beiden zélf gereviseerd met een kitje van €75 van Nickelsport op Ebay..

In ieder geval wel fijn dat het geen wat verdacht werd niet in orde te zijn (software) ook daadwerkelijk niet klopte. Gewoon geld terug vragen van ARD, anders even je ervaring op Volvospeed posten. Heeft Marc je screenshots van de mapping gegeven?