Vreemd remprobleem. Hulp gezocht bij stellen diagnose, eventueel ook reparatie.

Gestart door Pieter1976, 29-09-2013 22:51:38

Vorige topic - Volgende topic

Pieter1976

Beste Volvovrienden,

Al een maand of 2 heb ik problemen met de remmen van mijn Volvo 855 2.5 10v uit 1994.
Probleem is lastig te omschrijven, maar ik probeer het toch.

Het valt me allereerst op dat het vooral optreedt als er veel achter elkaar wordt geremd. Het gebeurt puur spontaan. Als het optreedt, dan lijkt de remdruk deels weg te vallen, en dan remt hij alsof de ABS inschiet. Je voelt het pedaal dan klapperen/bonken en de remdruk is stukken minder dan normaal. Dit is niet constant, het komt willekeurig voor maar wel steeds vaker. Ook zit het rempedaal dan een stuk lager dan normaal, en moet je echt het pedaal helemaal intrappen om te kunnen remmen. Het ABS-lampje brandt verder even heel kort bij het starten, en gaat daarna uit.

We durven er eigenlijk niet echt meer mee te rijden. Zeker mijn vriendin niet, die vertrouwt hem niet meer. Erg vervelend want het is onze gezinsauto, waar we erg veel in rijden en eigenlijk ook wel gek op zijn. Met 3 kleine kinderen durven we er nu niet meer in te rijden.

Eigenlijk zou ik er door een kenner a-la Dirk/Arjen/Thuur eens naar willen laten kijken voordat ik hem ofwel naar de sloop breng (NEEEEEEEE!!!!) ofwel naar een Volvo-garage. Ik vrees alleen dat dit dan zoveel gaat kosten dat we het niet waard vinden. Ik durf er alleen niet ver mee te rijden, ik heb een aantal bijna-aanrijdingen gehad en durf er niet echt mee de snelweg op.

Zijn er in de buurt van Boskoop (Gouda, Zoetermeer, Alphen) mensen die een idee hebben wat het kan zijn en er even naar zouden willen kijken??

elmarconi

Kun je niet testen door de zekeringen voor de ABS er tijdelijk uit te trekken? 14 en 19 meen ik.

--
Autogas Inside . . .

petrolhead2.5

Heb je al eens gekeken naar remvloeistof niveau in het reservoir?

The Demon

Als je het aandurft om van de week naar Haarlem te rijden wil ik wel even kijken voor je.

Groet,
The Demon.

haasje

ABS ring die gebroken is en de abs laat ingrijpen bij het remmen?

The Demon

Citaat van: haasje op 30-09-2013 00:00:32
ABS ring die gebroken is en de abs laat ingrijpen bij het remmen?
Of een ralle sensor, of vuil op/in de ring?

Groet,
The Demon.

Pieter1976

Bedankt voor de tips! Het niveau van de remolie is in orde. De remdruk heb ik ongeveer 2 maanden geleden samen met Dirk goed gezet. Valt me wel op dat sindsdien het pedaal iets dieper zit. Maar remmen deed hij altijd wel goed.

Zou het kunnen zijn dat er een sensor defect is of niet goed meer werkt?

thuur

Er is niets te "stellen" aan de remdruk, wat is er toen precies gebeurd?

Remdruk zelf testen:
Met motor uit, het pedaal herhaaldelijk intrappen. Het moet "omhoog" komen en als je flink trapt mag het niet wegzakken.

Voet op het pedaal, start de motor: het pedaal moet iets wegzakken. Wederom herhaaldelijk intrappen, het pedaal moet hard blijven en mag niet zakken.

Citaat van: elmarconi op 29-09-2013 23:20:39
Kun je niet testen door de zekeringen voor de ABS er tijdelijk uit te trekken? 14 en 19 meen ik.

Hoe gaat dit?

Gr :D

UserID6342

Pieter1976

Citaat van: Dirk342 op 30-09-2013 14:05:05
Remdruk goedgezet ???  Weet ik helaas niets van Pieter....

Hoi Dirk! Sorry, ik bedoel remsysteem ontlucht! Ik kon er even niet opkomen (ben niet te technisch zoals je weet) :)

Bouke

UserID6342

Zou kunnen maar geloof ik niet Bouke, de auto is na de vervanging van die remtang nog zeker een aantal maanden zonder problemen gereden en dan nu ineens lucht erin.  Kan natuurlijk, maar hoogst onwaarschijnlijk.

Jack v

Denk ook gebroken ABS ring. Kapotte sensor geeft wel een storing.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Bouke

Ik wil wel voor je kijken of je abs ring vuil of kapot is, ik woon in Bergambacht ,dat is niet al te ver van Boskoop.

Pieter1976

Hoi Bouke,,

Mooi!! Daar wil ik wel even voor langs komen. Schikt het jou ergens dit weekend?