Mstation trubbels

Gestart door BartT5R, 18-11-2004 15:21:13

Vorige topic - Volgende topic

BartT5R

Zie maar dat Marc niet hoort dat je software hergebruikt, hij is daar precies een beetje tegen ;D

Maar ff serieus, ik zie dat jullie wel het nodige kennen van hardware, ik heb hetvolgende probleempje, ik heb in de wagen een Mstation, das eigenlijk een soort MP3 speler met een echte 3.5" HDD er in, mooie daarvan is natuurlijk dat je kan upgraden, dus begonnen met 10GB, dan ging ik naar 20GB, en nu zit er eentje in van 80GB.

Echter nu wil dat kreng niet opstarten als ie warm staat, er zit een kleine fan in en die draait, hij hangt ook in de koffer onder de vloerplank dus echt warm zal ie daar niet worden. Als ik start als ie koud staat doet ie het wel.

Weten jullie soms een oplossing?

Trouwens mooi spul dat jullie aan het maken zijn jongens.

Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: BartT5R op 18-11-2004 15:21:13
Zie maar dat Marc niet hoort dat je software hergebruikt, hij is daar precies een beetje tegen ;D

Maar ff serieus, ik zie dat jullie wel het nodige kennen van hardware, ik heb hetvolgende probleempje, ik heb in de wagen een Mstation, das eigenlijk een soort MP3 speler met een echte 3.5" HDD er in, mooie daarvan is natuurlijk dat je kan upgraden, dus begonnen met 10GB, dan ging ik naar 20GB, en nu zit er eentje in van 80GB.

Echter nu wil dat kreng niet opstarten als ie warm staat, er zit een kleine fan in en die draait, hij hangt ook in de koffer onder de vloerplank dus echt warm zal ie daar niet worden. Als ik start als ie koud staat doet ie het wel.

Weten jullie soms een oplossing?

Trouwens mooi spul dat jullie aan het maken zijn jongens.

Nou, er is wel een verschil en dat is dat code die je van het internet plukt of via andere open-source-communities binnenhaalt wel degelijk openbaar is... ;)

----------------------------------------------------------------------------------------------------
[topic-afsplitsing?]
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Een schijf die niet opstart? Vroeger bleven de koppen nog wel es 'plakken' aan de plaat. Flinke tik verkopen of de schijf eruit halen en met de klok mee een flinke zwieper geven hielp prima.

Maar als ie warm is, dan doet ie ut niet.. Lijkt me een thermische beveiliging. Welke voeding gebruik je? Hopelijk niet de standaard MStation-dinges, want ik weet niet of zo'n ding gemaakt is voor zo'n schijf. Een schijf trekt de meeste amperes tijdens opstarten (spin up). Daar ligt dus meteen het go/no go punt. Ofwel je voeding denkt "Doei, is me te heet" of de schijf denkt "te warm, dus niet starten". Een ventilator maakt wel iets verschil, maar belangrijker is of er echt een goede luchtdoorstroming kan plaatsvinden. Schroef de schijf eens op een grote aluminiumplaat. Nog een regel: nooit de schijf rechtop-staand monteren, de warmte afvoer is geoptimaliseerd voor op de kop of gewoon vlakke montage. Anders 'bak' je als het ware de schijf. Ook zorgen dat de voeding van de/het Mstation goed kan luchten.

Onder de vloerplank tocht het niet (bij de meeste 850's dan ;) ) en je uitlaat hangt daar pal onder. Reken maar dat het echt warm wordt daar. Overigens werkt de meeste elektronica nog prima rond de 70 graden C. Het gaat echter om de temperathuur in het apparaat, niet aan de buitenkant. Je zou daar echt met koelelementen moeten werken vermoed ik. Van die aluminium koelblokken/vinnen (heb je wel eens een forse versterker gesloopt?). Misschien dat je daar iets moois van kunt maken, anders zul je moeten overwegen om het apparaat op een andere plek te monteren (van links naar rechts kan ook al veel uitmaken). Leg er anders eens een temperathuurmeter bij, dan heb je voor jezelf iig wat referentiepunten.

Gr 8)

Mick

Ben het volslagen met Thuur eens, dit is, aan een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een hitte probleem. Dit apparaat is wellicht niet gemaakt voor een schijf van deze grote. Een 80 gig levert een behoorlijk hogere temperatuur op dan een 10 of 20 gig. Als het apparaat geen of een geschikte aanvoer doet van koude lucht (en natuurlijk afvoer) wordt het te warm in het apparaat zelf, dit kan natuurlijk de voeding of de harddrive zijn.

2 vragen:
1: hoor je de schijf spinnen en ratelen?
2: Geeft dat ding nog een foutmelding?

Ik denk dat je de schijf extra moet koelen, dat op dit ogenblik wel spint maar niet ratelt. Dit kan zoals thuur zegt, of met een wat grotere Fan. Weet alleen niet of je die kwijt kan.

Nu is er nog een combinatie van die twee, als je op zoek gaat naar een wat oudere processor kan je wellicht een cpu koeler (alluminium koelribben) vinden. Wellicht is het mogelijk de kleine fan hierop te schroeven en te plaatsen in of op het apparaat. Vervolgens absorbeert het alluminium de warmte en wordt weer gekoeld door de fan!

(deden we vroegah ook met overklokken, grotere ribben en grotere fan, kon de processor z'n warmte kwijt... Doen we nu met waterkoeling, maar dat is wellicht iets "over the top" en te duur als oplossing voor jouw probleem ;D)
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

Mick

Btw. Sources zijn vrij te gebruiken, d.w.z. als deze met toestemming of door de auteur geplaatst zijn op het Internet. Even voor de duidelijkheid, mag natuurlijk geen goede sier maken met een volledige onaangepaste applicatie (source of executable) van een ander (intellectueel eigendom, auteursrecht, patent, copyright en nog meer ben ik bang!)... Maar ach, verander een stukje code, en de applicatie is weer vrij...

Is niet slim trouwens, i.v.m. updates, fixes, bugs e.d. Als je niet weer wat er zich in de app bevindt, is het ook niet bijzonder makkelijk om een probleem op te lossen! Ik gebruik liever alleen deeltjes code, gewoon omdat ik geen zin heb een wiel twee keer uit te vinden.

groet
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

mehn

Die van mij startte vanochtend heel ergens anders dan waar 'ie gisteren gestopt was  ??? En nee, niet vooraan de eerste map, dus het zal het batterijtje wel niet zijn  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 19-11-2004 09:06:18
Die van mij startte vanochtend heel ergens anders dan waar 'ie gisteren gestopt was  ??? En nee, niet vooraan de eerste map, dus het zal het batterijtje wel niet zijn  ;)

Kan toch het batterijtje zijn. Ik neem aan dat zo'n Mstation (heb nog steeds geen enkel idee wat dat nou is ;) dus weet ook niet of het geschikt is voor montage in auto: -20 tot +60 graden ???) de lokatie onthoudt middels een batterijtje (of heb je je accu leeg na een week niet gereden te hebben?). Bij deze temperathuren gaan alle batterijen en accu's behoorlijk in capaciteit inleveren. Kan zijn dus dat de opgeslagen waarde (laatste positie) niet geheel juist is opgehaald vanmorgen (geheugen deels leeg) en dat het apparaat maar heeft besloten te starten op het punt wat het meest lijkt op de (corrupte) waarde uit het geheugen.

Gr 8)

mehn

Citaat van: thuur op 19-11-2004 09:20:10
...dus weet ook niet of het geschikt is voor montage in auto...

;D Nou, dat mag je van me aannemen (LINK) -> hij is er speciaal voor  ;D

BartT5R heeft de nieuwe versie (met remote display), en ik de oude versie  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur

Citaat van: mehn op 19-11-2004 09:52:46
Citaat van: thuur op 19-11-2004 09:20:10
...dus weet ook niet of het geschikt is voor montage in auto...

;D Nou, dat mag je van me aannemen (LINK) -> hij is er speciaal voor  ;D

BartT5R heeft de nieuwe versie (met remote display), en ik de oude versie  ;)

Ah kijk! Mooi ding hoor! Hmm, gezien de aluminium cover lijkt me voldoende beluchten het belangrijkste. Je kunt ook de software zelf aanpassen (alhoewel ik gisteren van een collega had gehoord dat hij z'n "entertainment system" in z'n Stilo Abarth ZELF had geflashed met software van 'een of andere vage internetsite'.. Je raadt het al: de helft in het Japans en de andere helft doet niets meer ;D )

Maar goed, zitten aan de onderkant gaten? Doe moeten perse open zijn! Gebruik indien nodig afstandsbusjes.

Feit blijft dat het apparaat voor 10G gemaakt was er hij het nu met een 'zware' 80G schijf moet doen.

Ik zou het eigenlijk zelf moeten zien om een wat accuratere diagnose te geven..

Gr 8)

BartT5R

Awel Thuurtje,
de 28ste kan je hem in levende lijve zien.
O, ja
die met de alu koelvinnen is de allerlaatste versie, de mijne ziet er uit als de home bay, dus zonder dat alu.

Ik heb denk ik nog wel ergens een oude chipcooler, zal die van't weekend eens proberen. Hopelijk doet ie het dan ook als ie warm is.
Ik hoop alleen dat dat kreng niet te veel  power opsnoept, want dan heb ik weer een ander probleem.

Ach,
het zijn prachtige dingen, alleen had ik misschien vrede moeten nemen met de 20GB die ik had. ;D

Nij, da kan ek ni, da mot grwot zen. oe grwotter oe beter.
Ex 855 T-5R, ET chip, Ferrita 3"DP, K&N, Powerflex, Reverse IC, Mstation 80GB, Veerpootbrug.

thuur

Citaat van: BartT5R op 19-11-2004 11:11:41
Awel Thuurtje,
de 28ste kan je hem in levende lijve zien.
O, ja
die met de alu koelvinnen is de allerlaatste versie, de mijne ziet er uit als de home bay, dus zonder dat alu.

Ik heb denk ik nog wel ergens een oude chipcooler, zal die van't weekend eens proberen. Hopelijk doet ie het dan ook als ie warm is.
Ik hoop alleen dat dat kreng niet te veel  power opsnoept, want dan heb ik weer een ander probleem.

Ach,
het zijn prachtige dingen, alleen had ik misschien vrede moeten nemen met de 20GB die ik had. ;D

Nij, da kan ek ni, da mot grwot zen. oe grwotter oe beter.

Aha, dus Mehn heeft een NOG oudere versie ;D ;)

Processorkoeler zal niet genoeg zijn getuige het aluminium op de laatste versie. Je mag je dus wel afvragen waarom er nu zoveel alu omheen zit....... ;) Ik heb nog wel wat koelblokken liggen (oude versterkers), wellicht dat je daarmee wat kunt?

Kan er helaas de 28e niet bij zijn  :( :'(

Tis harstikke leuk speelgoed, en groter is altijd beter ;D

Maar waarom ben je bezorgd om een evt. probleem indien er meer power wordt opgesnoept? (Bang dat een GLT je eruit trekt bij het stoplicht ;D ;) )

Gr 8)

BartT5R

Nee,
ik ben bang dat ie dan weer niet opstart omdat ie te weinig stroom krijgt, dat is trouwens de tweede optie, die heb ik al gehoord op het open neo forum.
Trouwens denk ik dat die van Mehn eigenlijk nieuwer is als de mijne, dat is al een neo 35, de mijne is nog een mstation.

thuur

Citaat van: BartT5R op 19-11-2004 13:31:47
Nee,
ik ben bang dat ie dan weer niet opstart omdat ie te weinig stroom krijgt, dat is trouwens de tweede optie, die heb ik al gehoord op het open neo forum.
Trouwens denk ik dat die van Mehn eigenlijk nieuwer is als de mijne, dat is al een neo 35, de mijne is nog een mstation.

Is het een mogelijkheid dat je de voeding apart aansluit op de harde schijf? (12V aftappen ergens, zal nooit meer dan 1A zijn en een 7805 voor de 5V. Wel de min doorverbinden met de aansluiting in de Mstation ivm storing/zweefspanning/aardlussen.

Gr 8)

BartT5R

Ik denk stiekem trouwens dat het de voeding is die nukkig doet, zo'n 80GB 7200RPM schijf heeft wat extra nodig, ik denk dat ik toch al vlug een 35watt nodig heb, aan 1A en 12V kom ik er dus compleet niet, ik zit te denken aan een DC/DC omvormer die me 3A kan leveren aan 12V.
Ik denk niet dat het de hitte alleen is.

Ik hou jullie op de hoogte, ga eens proberen ergens een testvoeding te sprokkelen.

BartT5R

Het moet haast wel een voedingsprobleem zijn, want vanochtend -3°, ik start de mstation doet het, ik zet de ruitontrwaseming en de achterruitontdooing op en geen kik meer uit de mstation. FF een paar keer goed gas geven en hij doet het terug.

Dus ik denk dak ergens maar een DC/DC converter zal moeten zoeken.
Iemand suggesties?

thuur

Citaat van: BartT5R op 24-11-2004 09:03:40
Het moet haast wel een voedingsprobleem zijn, want vanochtend -3°, ik start de mstation doet het, ik zet de ruitontrwaseming en de achterruitontdooing op en geen kik meer uit de mstation. FF een paar keer goed gas geven en hij doet het terug.

Dus ik denk dak ergens maar een DC/DC converter zal moeten zoeken.
Iemand suggesties?

Waar haal je de stroom vandaan voor het Mstation?

Gr 8)