Marrrcel + 850R

Gestart door marrrcel, 04-10-2013 22:39:07

Vorige topic - Volgende topic

marrrcel

Beste mede forummers,

Hier mijn voorsteltopic http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56331.msg1194560.html#msg1194560.
Ik heb lang zitten twijfelen om een blog te beginnen, vooral omdat mijn R niet zo heftig/grondig aangepakt wordt als andere 850's op het forum. Met andere woorden, is het werk aan mijn R wel een blog waard? Uiteindelijk ben ik zo forumverslaafd, dat ik het wel leuk vind om een blog op te zetten.

Tijdens de aankoop. Ik heb hem gekocht met 280.000km op de teller met een defect tellerwieltje. In werkelijkheid had hij enkele duizenden km's meer gelopen, dus die km-stand werd aangepast bij het verwisselen van het tellerwieltje.

Zoals hij er nu bij staat

Onderhoud/ Techniek/Reparaties:
- Kachelradiator
- Gasveren achterklep
- Ontsteking + grote beurt, airco laten vullen
- 4x Toyo Proxes T-1R Nexen N8000 banden, Voor de winter Vredestein Wintrac eveneens op Titans
- Achterremschijven, -blokken en handremschoentjes
- Startmotor gedemonteerd en laten reviseren
- Airco laten vullen
- Carterventilatie + ditributieriem en alles wat daarbij hoort, thermostaat + -sensor, nieuw koelvloeistofexpansievaatje (bedankt Dirk!)
- Gebruikte goede originele uitlaat (de uitlaat die eronder zat schuurde tegen de veerschotel, waardoor het hinderlijk piepte en kraakte, bedankt Dirk!)
- Automaatbak preventief laten flushen (Gery Slot)
- 80.000km Later de automaatbak weer preventief laten flushen, dit keer bij Racingbrick. Hierna iedere 40.000km drain & fill
- Nieuwe motorolie peilstok en ATF peilstok (beide afgebroken, bizar...)
- Nieuwe buitenste ashoezen (dank aan Dirk)
- Motorsteun distributiezijde
- Lambda sensor
- Bandstofpomp, -rubber en rubber + klem bij de vulpijp, ivm bandstoflekkage (wat een rotklus, bedankt Dirk!)
- Nieuwe bobine (Bosch)
- Achterasrubbers
- Nieuwe aircopomp (Hella/ Behr)
- Nieuwe achterveren (niet-nivomat, wel OEM verlaging) icm monroe Ride Leveller en compressor
- 425.000km klepseals, kleppen slijpen, kop vlakken, drijfstanglagers, zuigerverenset + cilinders honen, distributieset met waterpomp, siliconen intercoolerslangen, nieuwe wastegate voor de turbo
- en vele, vele olie + -filterwissels

Cosmetisch
- Nieuw bovendek dashboard en nette speakerroosters
- Nieuwe voorruit
- T-5R automaatpook (vind ik mooier, met hout ipv grijs leer)
- Velgen op laten knappen. Stoeprandschade repareren, zandstralen, poedercoaten.
-  Setje Titans op winterbanden vredestein wintrac xtreme (Dankje Raftink!)
- Vloerbedekking vervangen voor een goede gebruikte
- Leer opgeknapt inclusief de grijze biezen. Stuur opnieuw laten bekleden.
- Deurpaneel bestuurderskant, goede zonnekleppen L+R, kunststof bekleding A-stijl
- Net achterportier bestuurderszijde, omdat deze in het verleden niet mooi gespoten is
- Nieuwe matten (zowel zomer als winter), origineel volvo hoogpolig
- 2 Nette gebruikte achterlichten (de knippers werden een beetje dof, ondanks dat de lichten van '96 zijn)
- Achterklep vervangen voor die van een V70R ivm roest

Upgrade
- LPG inbouw (Vialle) bij Mesman
- Veerpootburg voor en achter,
- Blaupunkt dubbeldin unit
- Achteruitrijcamera

Elektrisch
- 13-polige trekhaakaansluiting Bosal
- Alle Lampjes van het instrumentarium en dashboard + natuurlijk het tellerwieltje
- Stoelverwarming gefixt
- 2 Nieuwe koplampen, knipperlichtjes zijscherm
- Nieuwe spiegelglazen omdat de verwarming stuk was
- Gebruikte ECC unit ivm storingen
- Ruitensproeierpompje achterruit
- Nieuwe originele accu
- Accukabels en massa vervangen
- Dynamo revisie
- Nieuwe accu Varta
- Nieuwe ECC temperatuursenoren beiderszijds

Deze blog wordt dus vrij braafjes, omdat ik niet de tijd, behoefte en de middelen heb voor hele brute upgrades. De R is mij zowel een daily als hobbyauto, dus betrouwbaarheid is een belangrijk. Heel origineel ben ik niet, want ik vind origineel mooi. Ik heb de R inmiddels dik 1,5 jaar in bezit en 45.000km erbij gezet.

Het forum heeft mij veel zinloos tijdverdrijf, inspiratie, eindeloos leespezier, nuttige tips, goede adviezen, mooie onderdelen en de juiste onderdeelnummers bezorgd. Een naam die niet kan ontbreken is Dirk324. Dirk is met zijn engelengeduld met mij en de R onmisbaar geworden. Hij heeft inmiddels de nodige uren in-, boven- en onder de R gehangen met wisselende scheldkanonnades.

Het lijkt mij leuk om op deze manier mijn hobby te delen met mensen die aan dezelfde afwijking lijden.

hertogjan6

:eusa_clap: gave/strakke bak! zie nu pas de 855!! 
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Martijn_B

Mooie startpost, en prachtige R!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jeroentjuh

UserID6342

;D. Je hebt een hele fijne en mooie R Marcel en hij is er in al die tijd iedere keer echt erop vooruit gegaan.  Ook omdat je het perfect aanpakt in mijn ogen, niet zeuren maar doen.  Als het financieel even niet kan, een tijdelijke oplossing, zodat het daarna wel in 1x goed gemaakt kan worden.  Ik werk er graag aan/mee in ieder geval en vind het leuk om te doen.

Mooi schone motorruimte, goed onderhouden, sleutelt gewoon erg fijn zo !

En ach, de scheldkannonades van me horen er gewoon bij ;D ;D.  Je zult er ondertussen wel aan gewend zijn hahahaha

marrrcel

Dank voor de reacties mannen! Ja, Dirk zolang als jij aan het tieren bent is er eigenlijk niks aan de hand. Ik maak me pas zorgen als het stil wordt.

Miel850

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

)()()sT

Erg mooi! Je hoeft geen saai blog te hebben als je alleen maar onderhoud en behoud doet.
Heel stom, maar soms heb ik de laatste tijd wel eens het idee dat men het niet meer boeiend vindt als je geen 500 pk project hebt, of complete restauratie beschrijft.
Natuurlijk zijn die projecten mega interessant om te lezen, maar minstens zo leuk is het om te zien dat je als liefhebber je wagen gewoon netjes conserveert. Ga zo door! :D

Julian

Citaat van: )()()sT op 05-10-2013 09:30:25
Erg mooi! Je hoeft geen saai blog te hebben als je alleen maar onderhoud en behoud doet.
Heel stom, maar soms heb ik de laatste tijd wel eens het idee dat men het niet meer boeiend vindt als je geen 500 pk project hebt, of complete restauratie beschrijft.
Natuurlijk zijn die projecten mega interessant om te lezen, maar minstens zo leuk is het om te zien dat je als liefhebber je wagen gewoon netjes conserveert. Ga zo door! :D

Nou, als er in ieder geval updates zijn is het altijd wel leuk om te lezen. De grote projecten blijven natuurlijk wel de mooiste 8)
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Marty__Mouse

Gave bak hoor Marcel!! Ik was in de overtuiging dat jij een V70 R reed, maar dit is misschien nog wel mooier!

Wordt met liefde mee omgegaan dat zie je! En met Dirk aan de sleutels, schroevendraaiers en tangen komt het qua onderhoud altijd weer goed!!  ;D

Errug mooie 855!!  :eusa_drool: :eusa_drool:
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

marrrcel

Dank voor de reacties en leuk om te lezen dat jullie een wat simpelere blog ook kunnen waarderen. Ik kijk in ieder geval met veel plezier naar grote én kleinere blogs. Dat is ook de reden dat ik het tóch maar wel gedaan heb.

Hier nog de plaatjes van de nieuwe accukabels en massapunten, met dank aan Dirk.

Bij de starter

Bij de dynamo

En natuurlijk weer een probleempje
Vorige week heb ik de benzinetank volgegooid in België. Ik vond het nogal snel gaan met startsap en het rook rijkelijk naar benzine rondom de achterkant. Gelukkig geen forse lekkage zoals ik eerder heb gehad, wel nattigheid rondom de pomp.

Toch wel snel voor één week

Jawel...

Van Dirk begreep ik dat heb rubber los te bestellen is, dus dat ga ik even regelen.

The Volvoboy

Mooie R zeg! :eusa_clap: Goed bezig geweest de afgelopen tijd :eusa_clap: Ondanks dat dit misschien een van de simpelere blogs is lees ik dit met plezier :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

big ben

Marcel , mooie blog en je beleeft er in ieder geval veel plezier aan  :angel:

Zoals al geschreven is:

Wat is er mis met een "simpeler" blog ............

Volgens mij is de "plezier" factor minstens zo belangrijk, zeg ik zelf omdat ik al 10 jaar in de 20v rijdt  :angel:

De vaste forum bezoekers zijn (meestal)  liefhebbers, en als ze dan een keuze maken om een blog te maken proberen zo goed als ze kunnen die bij te houden  :eusa_clap:.
Dat neemt niet weg dat ik zelf ook prachtig vind om een technisch blog door te lezen  :D

verron

Leuke blog om te lezen marcel, het hoeft niet altijd "state off the art" te zijn. Net als bigben schrijft is het net zo belangrijk om een liefhebber te zijn die zijn trotse bezit koestert zonder over de, voor sommige, magische pk grens te helpen.
Mijn bolg is ook super simpel want ik vindt het leuk om bij te houden wat ik aan mij xc en T5 doe 😄
Alles naar "vermogen" en kunnen zullen we maar zeggen.

By the way, als Dirk niet scheld is hij ziek 😉 dus vooral koesteren die man want hij is goud waard😄 en zo zijn er meer op dit forum!!!!

Groetjes Verron
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

marrrcel

Ja, mannen ik beleef er zeker plezier aan, zowel de R als de blog. Leuk dat anderen dat ook hebben.

Alles naar vermogen is mooi gezegd Verron, vermogen valt op 3 manieren te interpreteren...