Remperikelen (+ een oplossing)

Gestart door ed, 05-03-2003 14:18:41

Vorige topic - Volgende topic

ed

Naar aanleiding van "grommende" remmen heb ik mijn remmen eens aangepakt. Er waren verschillende verklaringen voor, Ludo kan deze discussie nog wel herinneren. Ik ging er vanuit dat het probleem vanuit de voorremmen kwam, deze waren echter vrij nieuw toen ik de auto kocht. Nu, 30.000 km later begon het gesodemieter.
Het bleek uiteindelijk uit de achterremmen te komen. Nieuwe blokken en schijven erop, en 165 eurootjes armer (de oude zagen er overigens nog wel goed uit), en het probleem is over (ook wel eens leuk om te horen).

Een paar dagen voordat ik mijn achterremmen ging vervangen viel mij een kloink op bij het remmen. Dit kwam van voor. Nu, na vervanging van achter, is de kloink nog steeds te horen (logisch als het van voor komt).
Ik heb eens goed gekeken, en bij de rechter remklauw is er ruimte tussen het binnenste remblok en de zitting (bovenkant) waar het blok op rust (in de rijrichting dus). De remklauw rechts ziet er ook iets anders uit dan links, dus ik vermoed dat rechts ooit vervangen is. Aan de bovenkant, waar de blokken op rusten, ligt het draagvlak van de klauw aan de binnenzijde ook iets dieper dan bij het buitenste blok. Logisch dat het binnenste blok speling heeft (zo'n 2-3 mm). Is dit een constructiefout, mist er iets of....
Bij één van mijn vorige auto's weet ik dat er een plaatje tussen het remblok en de klauw gemonteerd moest worden.

Is dat hier ook het geval, of zijn de blokken (Ferrodo) misschien iets te ruim gefabriceerd.
Het is een lastig verhaal, maar anders kan ik het ook niet uileggen.

Misschien is er ook wel iets anders aan de hand, stabilisator oid. De kloink doet zich eigenlijk alleen voor als ik al bijna uitgeremd ben, dus iets remkracht verminder en nog zo'n 20 km/h rijd.

Wie herkent dit.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!