Automaat kapot/ storing?

Gestart door KXS70, 08-10-2013 18:58:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KXS70

Begin toch wel een schurft hekel te krijgen aan onze V70 Classic 2.4 (170 pk., bj. sept. '99). Kilometertellerstand is ruim 94.000 kilometer.

Auto is voorzien van een AW 55-50 type automaat (5 versnellingen). Ik verdenk de bak :-[  toch van de volgende problemen:

Vandaag een paar maal schokken ervaren bij het afremmen, bijna tot stilstand komen, voor een verkeerslicht en zodra er weer gas wordt gegeven en er wordt versneld. Nadat ik een bocht rechtsaf nam en een oprit van een snelweg wilde oprijden, merkte ik een grote bonk/ klap in de auto, (door)slippende banden en een moment extra toeren.

Bij het tot stilstand komen voor een stoplicht heb ik al eens eerder een klap ervaren, alsof er iemand tegen je wagen aanrijdt.

Vind z'n schakelgedrag onzeker en traag. De overgangen duren te lang. Er lichten geen lampjes in het dashboard of bij de pook op. Wel vind ik de auto regelmatig trillen. Banden/ wielen zijn al gebalanceerd.

Olie van de bak is bij 75.000 km. uit voorzorg, en toch ook een vermoeden, geflushed en voorzien van nieuwe olie. Door een Volvo dealer. Heb verzocht de specifieke olie voor deze bak daarvoor te gebruiken.

Bij 90.000 km. heeft de wagen nog een beurt (incluis remschijven/-blokken achter) en een software-update gehad bij Volvo. Problemen doen zich ook pas na de beurt voor. Ben de afgelopen weken wel aan het klimmen geweest in de Alpen.

Een half jaar geleden is de ETM vervangen door een nieuwe (voorzien van een gele sticker). Motorsteunen zijn volgens Volvo nog in orde. Wel had men het nog over een eventuele cover-update.

Heb al veel gelezen op dit forum, maar vind toch net niet informatie over een vergelijkbaar geval. Of lijken ze toch op wat iemand nog vandaag gemeld heeft op dit forum? Wie herkent mijn problemen die ik hierboven heb beschreven? En weet een oplossing?

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips!

Groet, Dick



Boeijke

Al uitgelezen? Dus eventueel foutcode's?

KXS70

Zullen we natuurlijk, bij Volvo, laten uitlezen. Kan ik je nu niet zeggen.

Pokke bak! Ben die wagen nu echt zat. Miskoop (okt. 2012) geweest?

Nooit eerder met een Volvo, we hebben ervaring met vele, zulke problemen en (hoge) kosten gehad.


cornelis-b

#3
Citaat van: KXS70 op 08-10-2013 18:58:54
Begin toch wel een schurft hekel te krijgen aan onze V70 Classic 2.4 (170 pk., bj. sept. '99). Kilometertellerstand is ruim 94.000 kilometer.

Groet, Dick
Citeer

Ruim 94.000 kilometer? Is de inloopolie er al uit?
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

KXS70

Citaat van: cornelis-b op 08-10-2013 23:36:08
Citaat van: KXS70 op 08-10-2013 18:58:54
Begin toch wel een schurft hekel te krijgen aan onze V70 Classic 2.4 (170 pk., bj. sept. '99). Kilometertellerstand is ruim 94.000 kilometer.

Groet, Dick
Citeer

Ruim 94.000 kilometer? Is de inloopolie er al uit?



>:( Inderdaad.

Auto is vorig jaar gekocht met 71.000 km. op de teller. Stand was gegarandeerd. Vorige eigenaar zal wel zo haar/ zijn redenen gehad hebben, om 'm weg te doen. Caravantrekker geweest?

Eerst maar eens uitlezen dus. Opnieuw spoelen, bougiekabels en motorsteun(en) vervangen kunnen altijd nog. Ben benieuwd naar wat ik zo meteen weer ga beleven.

RoelNL

Bak van de sloop halen en er zelf onderzetten? Of laten reviseren.

wel eerst onderhoud aan die bak doen, olie flushen nieuwe keeringen enz.

Denk dat de bak het niet lang meer doet als het op deze manier door gaat.

gr Roel
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KXS70

Vrijdag a.s. zal de dealer 'm op foutcodes e.d. uitlezen.

Heb gisteren de pook een paar maal door alle versnellingen/standen gehaald. Vanochtend geen problemen ondervonden. De overgangen gingen soepel. Pas later, toen ik wat meer in de stad reed (en de motor en de bak wat meer op temperatuur waren), begon een en ander weer te 'vertragen'.

Ik houd nog steeds rekening met iets in de (aan)sturing/ elektronisch. Hopelijk valt het mee :eusa_pray:.


thuur

Heb je verschil gemerkt na het flushen?

Heb je verschil gemerkt met de nieuwe ETM?

Verder ben ik ook benieuwd naar evt. foutcodes.


Gr ;)

KXS70

Hé Thuur,

Na het flushen (Broekhuis Harderwijk) dacht ik enig verschil te merken, hoewel ook al snel weer de twijfels rezen. De plaatsing van een nieuwe ETM een half jaar later had duidelijk meer effect; scherpere reacties op het gaspedaal en geen startproblemen meer zodra de wagen maar even scheef/ schuin stond.

Met name na de laatste beurt, de 90.000 km. (incluis software update), ervaar ik zo nu en dan schokken bij het bijna tot stilstand komen (lage snelheden). Bijvoorbeeld bij het tot stilstand komen voor een stoplicht. Ervaar ik soms een schok, alsof er iemand op je trekhaak zit.

Gisteren geen last, alles verliep soepel. Vanochtend, de motor en de bak waren nog koud, schakelde bak pas laat over. Dit was bij het afslaan (op lage snelheid) naar links in een woonwijk. Net of hij bleef hangen (of 'ie aan het twijfelen was). Duurde gewoon te lang. Tijdens de rit (van zo'n 10 kilometer) naar het centrum van Utrecht heb ik vervolgens niets meer biezonders opgemerkt.

Persoonlijk denk ik dat een en ander verband houd met een warme bak/ koeling. Na de beurt, een ruime maand geleden, zijn we in de Alpen geweest hebben we regelmatig moeten klimmen en dalen. We zaten echt hoog. Koelvan was regelmatig hoorbaar, zodra de motor uitgezet werd. We laten de motor altijd enige tijd stationair draaien als we onze bestemming hebben bereikt en bewegen de pook alleen met de voet op de rem. We hebben in het buitenland niet sneller dan 170 km/u gereden. Zo af en toe gebruik ik even de kickdown en laat de motor in de toeren klimmen (>3000). Moet kunnen. Echter ook dan is het me, bij het stoppen voor een stoplicht, wel eens overkomen.   

Ik hoop dat tijdens het flushen de monteur wel de juiste olie heeft gebruikt. Heb hier tevoren de organisatie nog op gewezen ook. Mag toch aannemen dat men dat bij Volvo snapt.

Ik ben benieuwd naar de uitkomst morgenochtend. Welke foutcodes zich voordoen.

We hebben deze V70 nu net een jaar. Hebben echter al heel veel met 'm meegemaakt, flinke kosten gemaakt en zijn het nu toch echt wel eens zat. Onze 850, S70, de 940 en 960 waren beslist veel betrouwbaarder.

Een lage kilometerstand is zeker geen waarborg voor onbezorgd rijplezier! Ben voorlopig wel weer genezen.

Morgen meer.

Groet, Dick

thuur

Citaat van: KXS70 op 10-10-2013 09:34:31
Met name na de laatste beurt, de 90.000 km. (incluis software update), ervaar ik zo nu en dan schokken bij het bijna tot stilstand komen (lage snelheden).

Ik zou hier toch zeker even mee teruggaan en aanhoren wat de garagist erover te zeggen heeft. Het zal niet de oorzaak zijn als je de klachten al langer hebt, maar wellicht kun je herleiden welke werkzaamheden plots tot verergering van de klachten hebben geleid? Andere bougie, schoonmaak ETM, ...


Gr :eusa_think:

KXS70

De dealer heeft geen foutcodes kunnen vinden. Olie was mooi schoon en goed op peil (iets te vol).

Monteur heeft een flinke rit gereden. Ook nog eens met mij erbij. Net als de laatste 2 dagen: niets echt vreemds te voelen. Eigenlijk alleen maar complimenten over de staat en het rijgedrag van de wagen ontvangen.

Gelet op wat ik beschreven heb, dacht men aan iets in de aansturing. Mogelijk is er bij het flushen en het vullen met nieuwe olie de computer niet geresed, werd geopperd. Nu wel. Ook is gezegd dat met name de V70's van 2001 t/m 2003 wel eens automaat problemen hebben, maar niet zo zeer de Classics of de 850's.

We zien het voorlopig wel weer aan.

KXS70

Overigens:

Ontdekte zojuist ook, moest stoppen voor een brug die open stond, dat het dashboardlampje van de handrem niet werkt en dat daardoor even de handrem nog even was aangetrokken bij het wegrijden.

Zou het zo kunnen zijn dat me dit vaker is overkomen en dat de remmen even vastzitten en loskomen bij het rijden? Om dan vervolgens een dreun/ klap te veroorzaken ? Is zo maar even een hersenspinsel.

Kan dit?

Sbv

handremvoeringen kunnen best wel eens vast zitten

KXS70

Citaat van: Sbv op 11-10-2013 10:25:47
handremvoeringen kunnen best wel eens vast zitten


Bedankt Sbv.

Bij de 90.000 km. beurt is ook de achterremmerij vervangen. Zal een en ander verband kunnen houden?

Broabander

Verband denk ik niet zozeer, leeftijd eerder.


Is vrij makkelijk te checken, achterwielen eraf, klauw loshalen (2 boutjes) en even de remschijf eraf halen. Daar binnenin zit de handrem, die werkt gewoon als een trommelrem met een kabel naar de handremhendel maar die voeringen laten nogal eens los of blijven hangen. Die van mij schoten ook altijd met een rotklap los maar bij mij zaten de voeringen nog vast aan de remschoenen, de kans bestaat natuurlijk dat eea bij jou aan gruzels in de trommel ligt. En dat de boel daarom blijft hangen. Na vervangen van kabels en schoenen was het bij mij opgelost in ieder geval, ~€100 aan materiaal.

Ik zou het eens nakijken en evt even helemaal terugstellen zodat de handrem niet aangrijpt, kijken of het probleem zich nog steeds voor doet.

Good luck!
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.