Vreemdgaan met een 940 Turbo

Gestart door Jasper Boven, 09-10-2013 00:24:43

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Normaal gesproken ben ik niet zo actief op het forum. Toch lijkt het mij ook leuk om eens een blog bij te houden.

Voorheen reed ik een 850, een jaar of vier geleden overgenomen van een forumlid. In verband met zakelijke aanschaf was ik op zoek naar een andere wagen. Dat zoeken ging niet heel voorspoedig. Iedere keer als ik iets moois tegen kwam, was ik net te laat.
Op een ochtend keek ik op marktplaats en kwam ik een 940 tegen. Deze werd om de hoek aangeboden. Gelijk contact gezocht en een uur later stond ik op de stoep. Na een lichte inspectie, proefritje en wat onderhandelen de auto meegenomen voor een mooie prijs. Tijdens de terugrit naar huis de wagen op 300.000 gezet :).

Eigenaardigheden: 940 TURBO estate, MY98, M90 handbak, LPi uit 2008 met witte injectoren ingebouwd door Boertien, 1031 achteras.

Er rijden veel LPT 940's, dit is een 'echte' HTP. De turbos zijn gelijk, alleen is de HTP anders getuned, heeft hij een aangepast filterhuis, een trubodrukmeter en schijnt het blok ook versterkt te zijn, dit heb ik alleen nog niet kunnen verifiëren.

De prijs was mooi omdat er wat technische zaken moeten worden aangepakt en hij wat cosmetische aandacht kan gebruiken. Onderstaand een incomplete punchlist.

• Distributie vervangen - done
  • Turbo kuisen
  • Vervangen pakkingen olie en koelwaterleidingen turbo
  • Vervangen flexibele leidingen bij oliekoeler
  • Olie verversen
  • Brandstoffilter vervangen
  • Flushen koelsysteem -  in progress
  • Vervangen vacuumleidingen

• Remmen kuisen en gangbaar maken
  • Handrem afstellen, in de trommel als dat kan?
  • Remvloeistof vervangen
  • Vloeistof hydraulische koppeling vervangen
  • Versnellingsbakolie verversen
  • Differentieelolie verversen
  • Dynamo ophanging vervangen

• Rechterbuitenspiegel elektrisch defect
  • Koplampwissers repareren
  • Nieuw type ruitensproeiers monteren, als dat kan - done, kan maar komen eigenlijk net niet hoog genoeg. 30655605.

• Stoelverwarming repareren
  • Deurpanelen vervangen
  • Interieur vervangen
  • Instap uitstap greep monteren bestuurder

• Uitlijnen
  • Airco bijvullen - done. 600 uit 950 in

• Winterbanden op originele stalen Volvo velgen - binnen

Bij aanschaf moest over 201 km moest de disti worden vervangen, had er geen goed gevoel over. Bij de lokale dealer een setje gehaald en samen met mijn neef het zooitje open gemaakt.

En wat kom je dan tegen.

Best wel mazzel dus. De riem stond erg slap en vertoonde veel slijtage. Bij aanschaf zag ik al dat de bevestiging van de distikap niet meer was. De restanten, waaronder de bout en de metalen afstandbus vonden we in het distrihuis. De foto boven toont de bout achter de pulley van de oliepomp. Alles netjes schoonmaken, riem er op, strak zetten, draaien, nog eens draaien, alles terug bouwen en lopen :).

De turbo maakt een snerp geluidje als die koud is. Ik vermoed dat de wielen tegen het huis lopen. Na het openen voel ik redelijke speling axiaal, radiaal was die behoorlijk groot. Als de turbo warm is, doet hij het prima. Druk opbouw is (denk ik) goed. Na wat zoeken ben ik een adres tegen gekomen op eBay waar ik een nieuwe CHRA kan kopen voor nog geen €200,-. Ik gok er op dat het turbinehuis nog heel is.

Ik heb er nu zo'n 600 km probleemloos mee gereden. Heb twee keer gehad dat hij in stationair na een stuk snelweg op drie poten ging lopen. Bij het verder rijden en dus toeren maken loopt hij plots wel netjes. Ik vermoed injectie, maar heb het niet meer gehad. Als het weer gebeurd tik ik hem even snel op bezine.

Mocht iemand nog een 940 sloop donor weten, dan houd ik mij aanbevolen! Tips en feedback zijn ook zeker welkom!

)()()sT

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

joebar

Volgens mij staat er bij van Coolwijk in malden een..
024-3444804

is vorige week binnen gekomen, hij wist toen nog niet of hij hem ging slopen of verkopen, maar geloof dat er inmiddels witte stickers op zitten

Jasper Boven

Foto's zouden het nu gewoon goed moeten doen. Had dit onhandig gedaan.

Ik had nog twee kleine vragen. Is het mogelijk de dakrails bij deze auto er tijdelijk af te halen? Ivm poetsbeurt. Tevens heb ik een behoorlijke hoeveelheid speling op het gaspedaal, de eerste centimeters doen niets. Dit geld ook voor de kabel van de cruise control. Heb op de 700 site wel wat gevonden, maar daar wordt verder niet gerept over hoe dit specifieke probleem is op te lossen. De speling is echt groot, bij lange na niet te compenseren door de kabel strakker te zetten.

Marty__Mouse

Ook geweldige mooie slagschepen hoor!

Wat voor een blok ligt er nu precies in zo'n Volvo, is dat ook een 5 cilinder? Ik kan het op je foto's niet zien eigenlijk..
En hoeveel vermogen heeft zo'n 940 Turbo nu?
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

grijzev70tdi

4 pitter en 155 pk dacht ik
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Miel850

Doe er een 10 PK bij...
Een 740 Turbo heeft er 155 meen ik.
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

The Volvoboy

Op kenteken 121kW, dus 165pk
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ben

Er is voor deze slagschepen zelfs een club: www.volvo700vereniging.nl

robin-850-92

Mooie wagen! De handrem is makkelijk van binnenuit op te stellen, haal even het achtersta kapje/asbakje van je middenconsole er helemaal uit. Dan zie je de handremkabel liggen met een grote witte plastic moer. Draai die moer wat aan zo stel je de handrem op.
Succes met de 940!

Jasper Boven

Vandaag begonnen met het flushen van het koelsysteem. Na het lossen van de nodige leidingen alles doorgespoten met de tuinslang. Dat bleek niet overbodig, er kwam behoorlijk wat troep uit.  Bij het lossen van het expansievat brokkelde de onderste aansluiting uit elkaar. Gelijk even een nieuwe vat besteld. Was vergeten dat ik graag de uitvoering wou met vlotter voor eventuele toekomstige KVS niveau sensor. Ga hier morgen nog even over bellen. De 940 zijn in tegenstelling tot de 850's niet allemaal uitgerust met een KVS sensor.

Het systeem is nu afgevuld met kraanwater, dit zal in de tussentijd nog een keer ververst worden. Dan nog een keer goed warm draaien met soda, weer doorspoelen en vullen met KVS.
De flexibele leidingen van de warmtewisselaar tussen de olie en KVS waren al besteld. Deze vervanging ik tijdens de turbowerkzaamheden.

Tevens nieuwe type ruitensproeiers (nevel) gemonteerd. Ze doen het beter dan de pistraaltjes, maar komen net niet hoog genoeg zoals wel het geval is bij de 850 en andere modellen. Beste €10,0 die je kunt uitgeven bij de dealer. Artikelnummer 30655605.

Bij aanschaf was het vrij nat onder de matten bij de bestuurder. Had dit keurig droog gemaakt. In de wasstraat bleef het droog. Na een middagje stoeien met de tuinslang toch weer nat >:(. Ik verdenk een van de doorgangen in het schutbord. Had geen zin meer om er naar te kijken. Komt van de week wel.

Miel850

Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

NinaPaul

Volvo 940: laadruimte 992-2130 liter
Volvo 850: laadruimte 480-1610 liter
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Volvoboy

Ik wel, ooit wel eens een 940 gepoetst..? Als je denkt dat het dak van je V70 een lap staal is, nou het is niks vergeleken met het dak van een 940   :-X
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km